Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1156 ggr
raggedolly
0

kelar och biter

Jag undrar om någon här varit med om samma?

Våran Dolly kommer ofta och är kelig och lägger sig på bröstet och spinner och gosar, men samtidigt vill hon slicka och smågnaga på fingrarna?! Någon som har en idé om varför? Gömmer man dem vill hon leta upp dem igen och slicka och gnaga.

respan
0

Det är nog bara kärleksbett :) Vår hon gör alltid det på våra näsor när hon är riktig gnosig :) Du kan läsa med om det på nätet :)

raggedolly
0

Ja, vi tycker det är lite sött, men ibland vet man inte om det är dumheter och något man absolut inte ska låta dem göra. ;)

OberonsMatte
0

Min Oberon vill också slicka och gnaga på fingrarna ibland när han är jättegosig. Jag tror att det beror på att katten blir lite överexalterad ibland när det ska gosas och känner att den vill "göra något" med munnen också för att få utlopp för det. Instinkten att göra något med munnen kan vara ett minne från kattungetiden då kattungen diade sin mamma, men istället för att snutta blir det slickande och gnagande istället.

Om man låter katten slicka och gnaga vid gos finns risken att det urartar till lek (då både tänder och klor används) och lek som innebär att katten river och biter i händerna ska man alltid undvika.

Sajtvärd Katter iFokus

SannnaH
0

Min huskatt är fullkomligt besatt av folk som är rökare! Då gör hon exakt så som du beskriver. Rökare som besöker oss lämnar hon inte ifred en sekund. Om hon gillar lukten eller om hon försöker tvätta bort "det smutsiga" är dock oklart :P

Lotta Sjöö
0

Vår Lykke gör detsamma ibland, jag uppfattar det som kärleksbett eftersom hon slutar om jag säger auo, auo! Hon biter aldrig hårt, bara nafsar lite. Om hon blir ivrig och fortsätter brukar jag släppa ner henne och avleda med annan lek, då jag tolkar det som att goset övergår i lek.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp!

raggedolly
0

Ja, det är säkert kärleksbett. Som att dem inte vet vad dem ska ta sig till för dem är så gosiga. Jag försöker undvika att låta henne nafsa, så det inte blir mer vana.