Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 05-utställningssnack
Läst 3439 ggr
Milliz83
1

Hur man badar en ragdoll inför utställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hämtade hem min allra första raggisunge strax innan jul. Han är en riktig tuffing, i början skrämde han iväg de "stora" katterna från hans säng och tog resten av lgh i besittning på bara 1v. Nu 3v senare så är han bästis med den 10 åriga perserkatten och med huskatten så går det också bra så länge den lilla inte hoppar på honom och vill bråka, då säger den stora ifrån.

Eftersom den lilla har ett sånt underbart temperament så vill jag prova att ställa ut honom. Gärna nu när han fortfarande är liten så han kan vänja sig vid utställningar och att veta att de inte är farliga. Jag har ställt ut perserkatten men det var många, många år sedan nu. Han hade inte riktigt viljan och inte kvalitén heller.

Min fråga är hur man "preppar" en ragdoll inför utställning. Är det skillnad på perser badning och ragdoll badning? (jag hoppas det, för att bada en perser var ett jättejobb). Och är det skillnad på hur man tvättar en unge och en vuxen?

Vill gärna ha tips på vilka schampon och balsam ni använder, hur många dagar innan badet skall göras och annat som kan vara bra att tänka på.

Kan väl berätta att jag har ännu inte provat att bada den lilla. Men han skulle behöva det, tror jag, måste inför en utställning iaf. Han päls är lite stripig och skivar sig lätt.

Hildepilten
0

Søt pus du har fått deg :-)

Jeg pleier og bade mine katter 4 dager før utstilling, da pleier pelsen og være fin når de stilles.

Bruker Jerob produkter:

Jerob Herbal Shampo og Jerob Creme Rinse. ( hvis du googler finner du sikkert noen som forhandler dette i Sverige)

Du bør nok bade pus før utstilling, selvom pelsen ser fin ut, for dette er jo en "skjønnhets " konkurranse, og dommerne liker ikke og få katter som eieren ikke har badet på dommerbordet.

Lykke til :-)

[Skörbjugg]
1

Hej! Kul att du vill ställa ut din lilla sötnos! Här på ragdollklubben finns en guide i utställningspreparering 🙂

Det viktigaste är verkligen att skölja, skölja, skölja ur allt schampo och balsam. Ett tips jag har fått är att ta i balsam först och sedan schampo, för att det är svårt att få ur allt efteråt. Men det har jag inte provat än, bara lagt på minnet. 😛

Lycka till!

Milliz83
1

Hej. Tack för tipsen. 

#2 Hade missat att Ragdollklubben hade en guide, så tack för länken.

#1 Jag planerar självklart att bada katten inför utställning. Jag vet bara inte hur noga/ hur många olika produkter jag behöver använda eftersom han är en kattunge… Lovar dock att kolla närmare på Jerobs produkter, de verkar helt ok.

Lottis-Gottis
0

Hej Camilla!

Du har väl en bra mentor i bad, de lärde mig ;) Lycka till

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Lottis-Gottis
1

Sen behöver man inte blåsa dem torra om de inte gillar det, Geisha har jag nästan aldrig blåst torr eftersom hon hatar det och har fått bra bedömning hela tiden, viktigast är ju att skölja ur allt schampoo, balsam mm ordentligt. Sist jag ställde Geisha använde jag Bio Groom och slopade Yes och använde Galltvål istället som är bra det med Sedan kör jag med Espree Silky show  shampo och Silky show Conditioner. Sist tar jag Anju Beatues Texture använd detta i pälsen förutom mitt på ryggen där det kan vara lite strävare ändå och vi inte vill förstärka detta. Detta medel innehåller anti-stat så pälsen blir inte så lätt statisk som den kan bli.

Jag tar ett bad en vecka innan utställningen med Bio Groom eller galltvål för att ta bort fett. några dagar innan  två dagar med Geisha tar jag och badar med de övriga produkterna. När jag badar Tilly så använder jag bara Espreeprodukterna eftersom hon inte har fet päls.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

[[pimey]]
0

Jag tycker det är viktigt stt blåsa på magen då det krullar sig där annars och det gillar inte domare då det ger en för varm känsla i pälsen och ragdollen ska kännas kall

SannnaH
0

Håller med Pimey, blås katten torr. Framförallt i "armvecken" och på baksidan av bakbenen har det extra lätt att locka sig hemma hos oss. Katten slipper då dessutom frysa. Just det, på tal om kyla, katter har lite högre kroppstemp än oss, så bada inte katten för alltför kallt. Annars kör vi silky show i duschen och bio groom antistat därefter, ca 2-3 dagar innan show. Vi gör ingen avfettande förbehandling.

Milliz83
1

Hej Lotta

Jag vet att mamma kan tipsa mig hur man badar en ragdoll. Men hon vet inte hur man badar en kattunge. Det närmsta jag har kommit är att jag har badat en ungkatt, men det var 10 år sedan = jag kommer inte ihåg ett skit. Sen är jag van att bada perserkatt. Eftersom perser och ragdoll har olika pälskvalité så tycker jag att man borde bada /behandla perser och ragdoll olika, då man vill att slutresultatet ska vara olika. Jag vet hur man får till en fluffig katt, men jag tror inte domaren skulle uppskatta om jag kom fram med en fluffig ragdoll :)

#6 och #7 Jag håller fortfarande på och lär "liten" att inte vara rädd för hårtorken. Så det blir kanske självtorkning till första utställningen, men hoppas att kunna ändra på det i framtiden. 

Kul att ni använder Silky Show. Använder det på perserkatten, så vet att det är bra. Hoppas det passar den lilla också

[[pimey]]
0

Ju längre du drar ut på hårföningen ju svårare blir det för katten att vänja sig. Min tjej fick sitt första snabbbad utan schampo förra veckan och nu nästa vecka så ska vi schamponera (använder summerwind som rekommenderas av domare/ragdolluppfödare) och köra hårtorken med. Hon är snart 5 månader

Milliz83
1

#9 Han är inte längre rädd för ljudet av hårtorken. Jag har provat att blåsa på honom endast 1 gång och då sprang han iväg. Tycker jag har tid på mig då han bara blir 16 v på söndag.