Maskutveckling
Hej alla!
Nu har lillen vĂ€xt till sig och blivit hela 10 veckor gammal đ
Jag undrar vad ni tycker om hans maskning? Kommer partiet runt ögonen mörkna till eller kan det vara sÄ att det stannar ljust och att det kommer se ut som ljusa "glasögon" om ni förstÄr vad jag menar?*han Àr en blandis som jag förklarat i tidigare inlÀgg ang. fÀrgen*
Han kommer att bli mörk Àven runt ögonen. De som har vita glasögon har ett anlag som kallas för agouti eller viltanlag. Hos ragdoll kallas alla agouti-katter lite slarvigt för tabby, men din katt Àr alltsÄ inte agouti och kommer att mörkna betydligt i hela ansiktet. Det som hÄller sig ljust lÀngst brukar vara ett omrÄde mellan ögonbrynen och öronen, om du förstÄr vad jag menar.
Skickar med en bild som exempel dÀr det syns tydligt, inte min katt tyvÀrr :P, men en favorit jag fotat.
Tack för infon :) Jag tror jag förstÄr hur du menar. Jag har för mig att jag lÀst nÄnstans att pojkar inte kan fÄ tabby-mönstret utan att det bara Àr tjejerna, Àr dock inte sÀker pÄ om jag kommer ihÄg det rÀtt.
Nu har lillen blivit 12 veckor och Àr allt annnat Àn liten haha! Jag tycker nÀstan att det ljusare partiet runt ögonen blivit ljusare, men det Àr vÀl masken som mörknat till⊠Men du tror alltsÄ att han kommer bli mörkare runt ögonen? Vet du nÀr detta sker? Finns det nÄgon sÀrskild Älder för olika partier?
Katten du fotade var ju jÀttefin!!!
Bifogar en ny bild pÄ min fina pojke :)
Nej det stÀmmer inte det finns tabby pojkar med ;)
#3 En del fortsÀtter se aningen ljusare ut runt ögonen, men det brukar inte synas sÄ mycket nÀr de blir Àldre. Om de Àr "tabby" sÄ syns det dÀremot mer nÀr de blir Àldre.
Det pojkarna inte kan bli kallas padda, dvs ha bÄde röd och svart fÀrg.
Padda var det jag lÀste om ja, nu klicka det till i minnet :)
Tror du att det finns nĂ„n chans att han kommer att bli tabby? Dom Ă€r ju sĂ„ fina sĂ„ man hade ju inte klagat om det blev sĂ„ đ
Har du möjligtvis nÄgot bildexempel pÄ hur han skulle kunna se ut som vuxen om han var ljusare runt ögonen? Tycker du att det Àr för mycket ljust för hans Älder??
Nej han kommer inte bli tabby det ser man pÄ en gÄng :)
#7 Jag misstÀnkte det men eftersom jag Àr helt ny inför detta sÄ Àr det bÀst att dubbelkolla :) Tror du han kommer vara ljusare runt ögonen nÀr han blir större?