Utslag, sår
Hej alla,
Märkte för några dagar sedan att vår Nelson hade tappat lite päls i skulderområdet, och när jag kikade närmare på den, var det rött och såg ut som ett begynnande sår. Han kliar sig där ibland och dagen därpå ser jag att det har uppstått ett ytligt sår. Avvaktade ett par dagar och ser att själva såret är läkt och en skorpa bildats. Igår hittade vi en ytterligare spot precis brevid där han hade tappat lite päls. Efter en dag uppstod det samma problem.
Jag har kontaktat veterinären och pratade med en sköterska som gav mig tid i mitten på nästa vecka.
Det är givetvis svårt att ställa diagnos över nätet så här, men har ni någon erfarenhet av liknande utslag som kliar?
Ska tilläggas att Nelson får sin vanliga mat, förutom vid något tillfälle för en vecka sedan han fick smaka på en våtfoder med älgsmak (Bozita). Jag har lite svårt att tro att detta skulle orsakat foderallergi?
Vi har även nyligen flyttat och jag tror inte att det är loppor eller löss eftersom det är nybygge. Jag har funderat på om flyttkartongerna man får låna av flyttfirman kanske hade lite loppor och sånt i sig, men det är lite långsökt. I sådana fall borde han fått symtom långt innan vi flyttade eftersom flyttlådorna låg i bostaden i ett par veckor innan flytten.
Nelsons fotodagbok ^^
Ja, jag skulle gissa på allergi. Oftast är det faktiskt något i den vanliga maten som katten plötsligt reagerar på vid foderallergi (t.ex. fisk som finns bland ingredienserna i de flesta foder).
Sajtvärd Katter iFokus
#2 - Tack för svar.
Nelson har alltid ätit Bozitas torrfoder (som innehåller lax), menar du att allergireaktionerna kan ha varit latenta och inte visat sig förrän nu?Eller att han inte tål Bozitas älgsmak som han smakade på för nån vecka sen.
Nelsons fotodagbok ^^
#3 Ja, en allergisk reaktion kan komma plötsligt och utlösas av något katten ätit utan problem under flera år, så det går inte att utesluta att det är Bozitas torrfoder Nelson reagerat på.
Sajtvärd Katter iFokus
# 4 - Det kan mycket väl vara så. Jag trodde mer att flytten hade något med det att göra, mer än något annat egentligen. T ex att det kanske var lite dammigt inne i lägenheten eller att han kanske kände sig stressad och det påverkade hans immunförsvar.
Nelsons fotodagbok ^^
Foderallegi visar sig oftast i utslag runt öron/ansikte.
Lite svårt att se hur såren/fläckarna ser ut men du kan läsa lite om Eosinofila Granulom-komplexet. Det är inte ovanligt men något som många aldrig hört talas om. Kan tex uttrycka sig genom sårskorpor/fläckar i just nacke/skuldror/rygg, utlöses ofta av hormoner, stress (flytt, stor kattgrupp,trivs inte..), katten är överkänslig för något, underliggande sjukdom, eller bara hursomhelst… Det är ingen sjukdom och ingen egentlig allergi utan mer ett uttryck för något annat sas… Man behandlar med kortison, antingen innan fler tester för att se om man får nån reaktion på kortisonet eller efter att man hittat eosinofiler i tex hudskrap/biopsier.
Ringorm har jag förstått att fläckarna vätskar? Men jag har ingen erfarenhet av det. Katter med eosinofila granulom-komplexet har jag dock sett flera stycken och den varianten brukar sitta just där. Och det är inget farligt även om det kan se riktigt illa ut :) Hopppas det går bra hos veterinären så ni får veta vad det är!
# 6 - Tack för input. Jag har sökt lite på internet just om spontana sår /utslag och jag tror det är samma symtombild som beskrivs, t ex fläckvis alopeci som då ska vara relaterat till någon underliggande orsak(er).
Ringorm ska nog vara rund till formen enligt vad jag har läst, så det misstänker jag inte, men jag ska inte säga aldrig.
Eftersom såren uppkom i samband med flytt, trodde min fru att han måste ha känt sig mycket stressad (fick t ex sitta i kattburen en längre stund då flyttgubbarna höll på) och ny ovan miljö blev kanske lite för mycket för lillen. Nu märker vi att han verkar känna sig hemma mer, ligger på rygg som han brukade göra när han kände sig avslappnad osv.
Tack för lyckönskningarna!
Nelsons fotodagbok ^^
Tror inte på allergi
stungen att nått småkryp!?
Finns ett schamo som heter PROB, finns hos My One och numera även hos Arkens
Prova att bada i detta och sätt på Idomon barnsalva så tror jag detta läker ut
Lycka till
# 8 - jag har också funderat lite på det där : kryp som bitit i ett område och vandrat över några cm åt sidan och bitit igen. Men han har inga andra sår/utslag. Imorgon ska vi till veterinären, men det är tveksamt om man kommer få något svar, kanske om de utför lite olika tester.
Tack för tipset med schampo och salva. Just nu ser utslagen/såren rätt fina ut, torra osv.
Nelsons fotodagbok ^^
Då ska du se att de blir bra 
Sätt på lite av Idominsalvan som skydd
så läker det extra fint
Veterinären ställde en preliminär diagnos - Det visar sig att Nelson lider av svampinfektion. Hon var lite förvånad över att han hade så mycket svamp och just i nacken. Han fick en behandling med Advocate. Ska börja mata honom med anti-svamp medicin, men den är tydligen så ovanlig att jag var tvungen att beställa den på apoteket. :-(
Nelsons fotodagbok ^^
Hoppas det går över snabbt för lille kissen!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#12 - Tack. Det ser mycket bättre ut men oj vad jobbigt det var att få i honom den flytande medicinen - i tio hela dagar. :-(
Ska på återbesök snart.
Nelsons fotodagbok ^^
hej hur har de gått?
Hemsida www.amadeusdolls.se
Min Tilly fick just ett sår i nacken för några år sedan, vi kom på att det kom efter vaccination.
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Det har gått bra!
Det var jobbigt att få i honom medicinen, men utslagen är helt borta.
Nelsons fotodagbok ^^
oo va skönt att det är över nu och att han mår bättre.. ps..han är otroligt fin =)
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
#17 - ja, det är verkligen skönt! Tack! Visst är han tjusig :)
Nelsons fotodagbok ^^