Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3327 ggr
Neihna
0

Mått på katthalsband

Hej! :)

Jag fick för två veckor sedan hem en underbar liten ragdolltjej och som nybliven kattägare vill man såklart skämma bort sin kattbebis med fina saker. Nu vill jag köpa lite fina katthalsband från utlandet och då kattungar växer snabbt, tänkte jag redan nu beställa några vuxenhalsband. Problemet är att jag är lite osäker angående storlek och därför tänkte jag fråga er om hjälp, framför allt ni som har honkatter. 

Måtten är:

• Halsband 1: 20-25cm nackstorlek (total längd 30cm)

• Halsband 2: 25-30cm (total längd 35cm)

Jag tänker att måtten för halsband 1 borde fungera på en vuxen ragdoll, eller blir de större? (Är min första ragdoll) Vilka mått har era vuxna honkatter?

Tackar för hjälp! / Nina

[[pimey]]
1

Varför ska du ha halsband på en innekatt? Har inte det på mina ragdolls och ser inte funktionen med det mer än att det kanske är sött :) Sen är risken att det fastnar i något med halsband och har inte halsbandet utlösbar knäppe så kan de strypa sig själv. Annars kan du försöka mäta med ett måttband runt halsen och sedan när du sätter på halsbandet ska du kunna få in lillfingret då är det lagomt spänt

Neihna
1

Det handlar i stort sett bara om att det är sött och tanken är inte att hon ska gå runt med halsband till vardags, mer än vid speciella tillfällen. (T.ex för fotografering/sele vid utevistelse osv) 

Hon är bara 14 veckor, så hon är inte färdigväxt. Det är därför jag undrar hur stor en ragdollhonas nacke kan tänkas bli och vilken av följande storlekar jag angav som kan tänkas passa. Givetvis skulle jag kunna vänta och se, men det är ju såklart lite roligt att redan nu beställa lite smått och gott. :)

[Djupdal]
0

Mätte mina 3 vuxna, och de ligger alla runt 23 cm. 🙂

Alla är olika och alla gör såklart precis som de vill, men lite OT kan jag säga att såna där söta små halsband på en kull kattungar ger mig rysningar. Jag använder det lite för att sortera bort uppfödare jag aldrig skulle köpa en katt av eller rekommendera, haha. Det kan såklart bli någon jättebra uppfödare bortsorterad, som man inte känner, men så gör jag.😉

OberonsMatte
1

Var tvungen att mäta Oberon av nyfikenhet och hans halsmått är 25 cm. Skogishanen har 23 (honan 22) och birman 19….

Sajtvärd Katter iFokus

Neihna
1

Tack för era svar. :)

Antar att det är en smaksak. Nu hade inte min uppfödare halsband på dem heller och som sagt så har jag inga som helst planer på att hon ska ha halsband på till vardags, utan vid speciella tillfällen och då för främst fotografering, eller sele vid exempelvis utevistelse. Nog kommer det alltid finnas människor som har åsikter om de val man gör. Vissa kommer säkerligen tycka att fotografering av en katt med halsband är katastrofalt och felaktigt, andra kommer tycka att det är sött och en harmlös grej. 

Men för att spinna vidare på min fråga: Använder ni inte sele vid utevistelse? Eller hur gör ni då? (Om ni någon gång tar med er katten ut dvs) Har man tillgång till en stor trädgård kan jag förstå att sele inte behövs.

OberonsMatte
1

Inte gör det något om katten har halsband på sig ibland, men om hon ska ha det för att vara fin kan det bli lite svårt när hon blir äldre eftersom pälskragen brukar dölja halsbandet effektivt. När mina långhåriga katter hade halsband var det bara adressbrickan som syntes.

Sajtvärd Katter iFokus

Neihna
0

Ja, det är sant. Då lär det inte synas särskilt mycket. :)

Milliz83
0

Förlåt om jag lånar denna tråd, men skulle ni tänka er att ha halsband (dygnet runt) på en katt som ska till utställning? Eller kommer det att bli för synliga märken av halsbandet? Har foderautomater som öppnas/stängs med en "tagg" i katternas halsband som gör att rätt katt äter rätt mat.

OberonsMatte
0

#8 Man kan ju se på korthåriga utekatter att pälsen får ett avskavt "band" runt halsen om de alltid brukar ha halsband på sig, så risken finns nog att det märks även på långhåriga katter (iallafall om man tittar noga och lyfter på kragen.

Sajtvärd Katter iFokus

Lotta Sjöö
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag går ju ut med min Lykke varje dag ( så gott som) och har sele på henne. Jag tycker inte om de typiska kattselarna som faktiskt kan dra åt runt halsen på dem. jag har köpt en sele för liten hund, den delas av med två ringar och är typ y- formad framifrån halsen och själva y.klykan går upp bakom benen knäppes över ryggen. Svårt att beskriva men titta där det finns hundselar. Lovar att det är mycket bättre för katten, hur mycket den än skulle dra kan de inte uppleva att de snörps runt halsen. Bara ett tips! Kragen verkar inte påverkas alls av denna sele. Fast jag tror att denna typ av sele kräver att kisen är ca 6 - 7 månader innan de passar. De ska ju inte kunna krypa ur selen heller.

Lotta Sjöö
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser ni den på henne. En ring ligger mot bröstbenet och en ring ligger på ryggen.

OberonsMatte
1

#11 Ja, den typen av sele har jag också. Tycker dessutom att den är rymningssäkrare än en sådana som sitter runt halsen.

Sajtvärd Katter iFokus

Neihna
0

Tack så mycket för ditt tips, Lotta Sjöö!

Ska absolut kolla upp en sådan sele.

[Skörbjugg]
0

Jag har en sele som heter "step in" eller något liknande, från Trixie. Den är inte heller så att det ligger ett band runt magen och den andra runt halsen, utan "trycket" blir istället över bröstbenet/axlarna. Tycker den är mycket bra. Här är en länk på en liknande kattsele, det är alltså INTE den jag har, men samma "modell". 🙂