Höjdhoppande raggisar
Hur högt kan era ragdoll-katter hoppa?
Min Oberon har i vuxen ålder lärt sig att hoppa upp på en 83 cm hög byrå. Han kan även hoppa 90 cm upp på en bokhylla (med en annan byrå som avstamp).
Att hoppa upp på de 89 cm höga köksbänkarna är dock fortfarande omöjligt. Där måste han ta genvägen och hoppa via köksbordet.
Oberon har levt med skogisar och birmor här hos mig, och jag misstänker att det är de som har inspirerat honom att försöka sig på att hoppa. Han var nog 1,5 år innan han ens vågade prova, men oj så mallig han var när han väl kom upp!
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har två fyramånaders ragdolls hemma, en hane och en hona. Honan hoppar utan problem från golvet upp till första avsatsen i klösträdet (60 cm), vi har en Kattens No1, Odin som är 105 cm hög. Sen säger barnen att de faktiskt sett henne i full fart flyga upp till högsta avsatsen från golvet också, men har inte sett det själv, stämmer det så hoppar hon med andra ord över 1 m. Så hon är duktig på att hoppa och tycker om att hoppa! Dock har hon inte försökt sig på diskbänken än och jag hoppas hon inte kommer på att försöka heller!
Hanen däremot föredrar att klättra uppför klösträdet och ramlar dessutom ofta ner när han försöker hoppa, han är med andra ord mycket klumpigare än syster sin och inser sina begränsningar. :-)
Min ragdoll tjej på 3,5 år hoppar upp till första avsattsen på klöspelaren ca 60cm kan jag tänka mig.
Jag har haft så många olika katter och förvånas så mycket åt hur försiktiga ragdolls är. Hon är även rätt trög, förstår inte att man kan puffa på en dörr som står på glänt så hon kommer igenom utan står bara och gräver. tex hihi så sött. Men jobbigt om man lagt sig i sängen och dörren åkt igen.
#1 Oj, 1 meter redan vid 4 månaders ålder, det var inte dåligt!
#2 Jag vet inte om 1.20 riktigt ska räknas om det innebär att man blir hängande och kravlar sig upp 😉, men att våga ta språnget och sedan lyckas kravla sig upp är iofs också en bedrift!
Jag måste också passa på att berätta om Oberons färdigheter i längdhopp! Eftersom han inte kan ta sig upp på köksbänken från golvet måste han hoppa från köksbordet, vilket innebär ett våghalsigt längdhopp på hela 80 cm. Han tar stöd med ena tassen uppe på en av stolsryggarna och vickar på rumpan i full koncentration en lång stund innan det bär iväg. Ser otroligt roligt ut, särskilt med tanke på hur de andra kattena hoppar både högt och lågt utan minsta ansträngning.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 haha! Kan se framför mig hur han står och ladda för att hoppa iväg! Just det där vikandet på rumpan innan!
1,10 är inga problem för min 1,5-åring, men då är ju trädklättring favoriten under promenaderna också.
#6 Ja, det var ju din katt som var trädspejaren här i en tråd, så det kan jag tänka mig. Jag och Oberon blev väldigt imponerade av de bilderna.
Sajtvärd Katter iFokus
Min 5 månaders kille har inte riktigt fått kläm på detta med höjder ;) Tar sig upp i fönsterbrädor i kök och vardagsrum via transportburen. Det är inga smidiga hopp heller som den lille herrn utför och precis som i #4 så vickas det väl och länge på rumpan före ett hopp med lite längd (vi pratar då ca 35-40 cm). Jag jämför med Ocicaten jag växt upp med, enorm skillnad! :D Sen lite OT så har han inte riktigt koll på sig heller när han ligger i exempelvis soffan och myser/tvättar sig/sover. Flera gånger i veckan trillar han ned med en liten duns och ser så förvånad ut :)
#9 Ja, oj, här har vi en vinnare tror jag! Är det säkert att det inte är en aktiv och spänstig korthårsras som har klätt ut sig?
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Ja man kan ju undra! Hon kanske är en förklädd bengal! ;)
#12 Hahaha..underbart!
Sajtvärd Katter iFokus
#4 1.20 räknas huvudsaken är att de kommer upp :D.
nä allvarligt så vet jag inte hur högt han kan hoppa han hoppar upp på alla bord och bänkar jag har här hemma utan problem
#3 tvärt om emot dig förvånas jag över hur smart min ragdoll är motför min Maine Coon och mina Norska skogkatter han öppnar dörrar ta sig in i skåp klurar ut alla sorters matgömmer och trix jag hittar på ..sedan tar dom andra katterna efter han :)
Dom ä som människor alla ä vi olika!!
Jag har en Sheldon här hemma som älskar höjder. Fönsterbrädorna försökte han sig på redan som nyinflyttad bebis (och det tog inte lång stund innan han lyckades). Idag hoppar han med lätthet upp på våra byråer som är 130 cm (och sen vidare upp på garderober, favvo-utkiksplatsen!) För nån vecka sen försökte han ta sig in i ett öppet köksskåp som jag nyss mätte till 180 m över golvet… Han lyckades inte men enligt husse som tittade på så var det inte mycket som saknades ;) ha. Har gillar även att ta sig upp på ställen som inte känns helt "katt-säkra" - ett cd-skåp som hänger på väggen samt badrumsskåpet. Vidare så hr han lärt sig att öppna ytterdörren så den är alltid låst numera.. Han trivs också bra på husses axel så jag börjar misstänka att han är en piratkopierad ragdoll ;) "Storebror" Charlie, snart 2 år, däremot har precis lärt sig att ta sig upp på diskningen utan att gå via fönsterbrädan… (Jäkla iPhone att vända bilden fel)
Min ragolltjej klarar 110 utan några som helst problem :)
Oj vilka smidiga raggisar ni har! Jag får gömma den här tråden för Oberon tror jag…
Sajtvärd Katter iFokus
Nu har båda mina sexmånaders börjat hoppa upp på diskbänken direkt från golvet, tom vår klumpige lille kille fixar detta utan problem. Så jag har två ragdolls här hemma nu som hoppar högt och bra när de vill! hade varit smidigt om de aldrig kommit på att det gick. :-)
Min Panda hoppar mindre och mindre. Han är inte längre på fönsterbrädor eller bord t ex. Han håller sig väldigt mycket på golvet som en hund. Men han är den enda av alla katter jag har haft som kan puffa upp dörren till badrummet helt själv. Så otroligt skönt att slippa springa och öppna den dörren hela tiden!
//
Lena
Min lilla jax stannar helst på golvet.. kan hoppa upp på stolar, soffan och sängen mer så mycket mer är det inte.. han gjorde några försök på diskbänken när han var liten men efter ett antal misslyckande så gav han upp :) sen är han väldigt försiktig innan han hoppar kollar alltid minst 3 gånger om det är "säkert", tror det sitter i sen han hoppa ner i toan när han var liten ;)
Toaletten har båda betat av här hemma, så nu har alla människor i familjen lärt sig stänga locket och de fyrbenta har lärt sig att titta en extra gång innan de hoppar upp på toalettstolen. :-)
#22 Hahaha, ja, jag känner igen det där nöjda och samtidigt lite förvånade uttrycket!😃
Sajtvärd Katter iFokus
#23 Roligast är när han ska ta sig ner, det är ju jättehögt och läskigt! Så antingen tittar man bedjande på matte för att assistans (läs:bärhjälp), annars försöker man glida nedför byrån ;) För hoppa ner är ju som sagt högt och läskigt…
#25 Snacka om att se belåten och nöjd ut, med all rätt!😃
Sajtvärd Katter iFokus
He he ja, hon tar sig dock dit via toastolen som är strax utanför bild. Ner hoppar hon däremot direkt till golvet.
Rudy drar sig inte för att hoppa upp på allt han kan, men det sker väldigt ograciöst 😂När han ska ligga högst upp på klösträdet så "hopp-drar" han sig upp, något som huskatten inte gör, hon hoppar bara. 😛