Kliar sig runt ögat
Hej! Min sheldon kliar sig i perioder i ansiktet. Främst runt ögat, så han tappar lite päls och har nångång innan (som nu) fått ett litet sår. Det gjorde han både under torrfoder och under mjau och nu när jag BARFar. Mer sällan nu dock, men vad kan det bero på? Jag blir lite orolig, men han verkar inte må dåligt av det. har ni några tips?
Jag skulle säga foderallergi, men du har ju provat många olika typer av foder…
Kan han ha ohyra?
#1 Vad skulle det kunna vara? Det är inga utslag, och jag ser inget annat heller.. :/ Jag hoppas hellre att det är ohyra än foderallergi, för det är ju ett jäkla aber. Du ser förresten att detta är din gamla korvunge va? ;)
Och han kliar sig enbart i ansiktet också..
På hundar är klåda runt ögon och mun tecken på allergi…
//
Lena
Skulle nog tro som de andra har sagt att det är allergi också… Kanske vore bra att besöka en veterinär och få göra ett allergitest?
Det är ju bara i perioder, kan allergi bete sig så? Han kliar liksom inte frenetiskt heller..
Är det något samband mellan perioderna som ni har märkt? 🤔
Kan man göra allergitest, eller måste man köra uteslutningsmetoden?
Nope, inget samband :(
Vi gav honom mjau mjukmat i lite mer än en vecka , från julafton o fram typ. Kan det vara det som har utlöst det? eller brukar symptomen komma direkt?
Visst kan det vara foder, men jag upplever att min katt blir sämre under vintermånaderna när det är torrare luft. Visst kan du prova en annan proteinkälla, men läs noga, då de flesta foder blandar in kyckling. Jag fick tips om att ge extra laxolja i maten, tyvärr vägrar miin äta då, men det kan ju vara ett råd för att hjälpa huden inifrån.
Eftersom jag barfar, är det väldigt lätt att hålla koll på vilka djurslag som används, dock är jag verkligen inte sugen på att mixtra mer med maten, för dom är kräsna så det räcker.. Jag får hoppas att det var mjaumaten, så får jag vänta och se om det går över. Laxolja har jag i maten ibland, men som du säger så äter dom tyvärr inte så gärna då :/