Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3216 ggr
[lenniiis]
3

Bra utseende?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anses Arwen vara en "fin" ragdoll? Självklart är hon hur fin, söt och underbar som helst och jag tror inte att någon skulle kunna säga att hon inte är det. Men har hon rätt ragdoll utseende? Nu menar jag bara generellt, är hon en fin ragdoll? Behöver inte höra "svag haka, dålig placering på öron m.m", utan det enda jag är intresserad av att höra är - är hon som alla andra ragdolls - "bara" fin, eller är hon utöver det vanliga? Finns det ragdolls som är utöver det vanliga? Hur ser en "perfekt" ragdoll ut? :)

[lenniiis]
0

Kommer inte ihåg hur gammal hon är på bilden, tre, fyra månader?

[[pimey]]
0

Vissa ragdolls har "det där" om du förstår vad jag menar? Din raggis är jättefin speciellt med sin fina bläs men hon stucker inte ut från mängden om jag säger så :)

[lenniiis]
2

Jo, det är väl "det där" jag är ute efter när jag menar "fin ragdoll". Finns det någon bild på en kisse som sticker ut från mängden? :) (Självklart tycker jag att våra två raggisar här hemma sticker ut från mängden, men inte enligt kunniga alltså?)

[Djupdal]
3

Jaja, jag fattar inget av photoshop haha, men ungefär så här kanske? 🙂

[lenniiis]
2

Haha! Vad rolig hon ser ur :D Hårdare uttryck eller? Mycket kinder?

Aloe.Vera
0

ne va perfekt hon blir med de där tjocka kinderna ahhaahhaha…. 

hon kanske får mer päls runt om när hon blir lite äldre… supersöt är hon ifall..älskar hennes teckning..så fin

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Aloe.Vera
0

vad kallas teckningen föresten..sköldpadds mitted elelr..:S  kan inte det här riktigt..vore roligt att veta..

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Kattenmalte
0

Ja, det kanske också var en form av bedömning…. Men har ni kunniga inga bilder på en ragdoll som sticker ut, vilket faktiskt efterfrågades?

[lenniiis]
1

Ja, bilder vore roligt! Här är vår andra kisse förresten. Lilla Bilbo.

Aloe.Vera
0

jättefin

[[pimey]]
0

I hon-väg så är jag ett stort fan av Davids Amira :) ska se om jag hitta någon bild

[[pimey]]
0

Här är 2 bilder på dream dolls amira, lånade bilderna från Davids Facebook så jag hoppas han inte blir arg ;)

[[pimey]]
0

Bild nr 2 lite suddig men du ser bredden vi pratar om va :)?

[Skörbjugg]
2

#0 Det är ju svårt att motivera hur fin en katt är om man inte användr uttrycken som förekommer i rasstandarden. :) jag tycker Arwen är jättefin med en väldigt käck bläs. Men eftersom hon är i en tillväxtperiod kan det nu vara svårt att säga hur hon blir som färdigväxt. Just nu ser hon lite gänglig ut, som en tonåring ungefär :) Jag rekommenderar att du kollar på rasringarnas hemsidor efter katter som blivit uppmärksammade, eller att du går på kattutställningar och tittar på de katter det går bra för osv, det är så svårt att se på bilder. #7 det är brun mitted, mitted-katter kan ha bläs på/vid nosen, om det var det du tänkte på som sköldpaddsfärg?

[lenniiis]
1

#13 Ja, oj vilken skillnad! :) Hon ser nästna lite bister ut haha…

#14 Jo, så är det ju förstås. Hon är väl i den "fula" åldern just nu? Det sa uppfödaren i alla fall, att de ser gängliga och konstiga ut vid 6-månadersåldern ungefär.

[Djupdal]
1

#5 Ja, mycket kinder är bra. Breda triangulära öron som sitter brett är också bra. Ett brett nosparti som sitter lite högre än på Arwen är också bra. Om hon ska ha ett hårdare uttryck eller inte är en smaksak, men många gillar det där lite hårda, trumpna uttrycket. Andra gillar när blicken ser ut ungefär som på såna där tecknade söt-katter med världens längsta ögonfransar. Gemensamt är att ögonen ska vara så blå som möjligt, men precis som med människor så är det svårt att förklara hur en blick ska vara för att man ska falla. Man vet det bara när man ser en. :)

Förutom ovanstående så tycker jag Arwen är jättefin framifrån.🙂

När det gäller bilder så är det ju, precis som pimey säger, så att man inte bara kan sno dem hur som helst. ;) Men en till bild på Amira kan jag bidra med…

[Djupdal]
1

…och en annan katt jag fotat är den här unga honan. Hon sticker verkligen ut tycker jag!!! <3

[[pimey]]
1

Den sista bilden är den typiska docksöta ragdollen med långa ögonfransar ;). På hanar föredrar jag det hårda uttrycket mer det känns mer maskulint och honor då är det mjuka uttrycket mer passande men det ska ändå behålla den där bredden. Här är en bild på min tjej som också är lite sådär docksöt men ändå har god bredd hon är 5 månader nu :) allt detta är ju MIN typ av smak på ragdoll och vad jag letar efter. Som uppfödaren säger är hon nog i de "fulaste" stadiet nu det var vår hane med vid 6 månader och jag trodde han skulle se ut som en kanin resten av livet haha men det gick till sig och nu är han 10 månader :)

[[pimey]]
0

4 månaders pilvi

[Djupdal]
0

#18 Tror inte jag håller med riktigt om att den unga honan i #17 har en sån där docksöt blick, utan hon har nog fått en hel del av sin pappas ganska karaktäristiska snedställda attityd-ögonbryn in mot näsroten.😉

[[pimey]]
0

Haha missa tycker ändå hon ser lite docksöt ut ja ;) men vi alla tycker ju olika :D