"klagande" ragdoll
Hej!
Jag och min sambo skaffade oss vår första ragdoll för fyra månader sen. En hona som heter Elsa och är tre år gammal. Men det är så att hon jamar väldigt mycket, gärna på nätterna men även på dagarna när jag är hemma. Eftersom jag pluggar är jag hemma rätt ofta på dagarna. Hon får mycket uppmärksamhet och jag försöker att leka med henne henne ofta. Hon är ingen direkt knäkatt, men vill gärna vara med överallt där jag är. Men gillar att gosa när hon själv känner för det. Hennes jamande är inga problem för mig, men det låter mer som klagande i mina öron och jag är orolig för att hon inte trivs.
Är det så att lilla Elsa vill ha en kompis? Eller kan det vara några andra bakomliggande orsaker till hennes eviga jamande?
Tacksam för svar :)
/Lina & Elsa
Hon hade säkert gillat en kattkompis att busa lite med om dagarna. Det låter som hon söker uppmärksamhet. :)
#1 både jag och min sambo ger henne väldigt mycket uppmärksamhet men kan det vara så att hon vill ha mer? :)
Jag tror att de kan låta när de har tråkigt, vår raggis gjorde också så men inte så mycket efter att vi skaffade katt nr 2. Han gillar att man ropar på honom när han går iväg och ylar. :)
Är hon kastrerad? Hur såg hennes tillvaro ut innan hon flyttade hem till er?
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Hon hade några kullar innan hon kom till oss, därefter kastrerades hon. Efter att hon kastrerades flyttade hon till en familj vars barn blev allergisk så hon fick flytta tillbaka till personen som avlade på henne. Sedan kom hon till oss.
#5 Men oj, ja då har hon upplevt en hel del stress, oro och förändringar i sitt korta liv. Inte konstigt alls om hon visar tecken på otrygghet och oro genom att jama och ropa.
Hur såg miljön ut hos uppfödaren när det gäller bostadsyta, andra katter, andra djur och familjemedlemmar (t.ex. barn)?
Om det fanns andra katter där, hur kom hon överens med dem?
Hur ser miljön och tillvaron ut hos er?
Sajtvärd Katter iFokus
Nu vet jag inte exakt hur bra hon kom överens med andra katter, men jag tror att hon kom överens med dom bra, vad förra ägaren sa. Det fanns andra katter, eftersom den förra ägaren var uppfödare. De hade också många barn. Men de hade ett stort hus.
Nu bor hon i en lägenhet med endast mig och min sambo.
#7 Att ha vuxit upp i en stor kattflock och i en familj med många barn, fått flera(!) kullar själv och sedan plötsligt bli ensamkatt är en jättestor förändring för henne. En ragdoll brukar inte vara särskilt pratsam eller högljudd när den "bara är" i sin invanda miljö, även om det säkert finns individer som är det. Hur beskrev uppfödaren henne? Är jamandet något som alltid har funnits där, dvs. även hos uppfödaren, eller är det något hon har börjat med hos er? På vilket sätt och i vilka situationer jamar hon? Går hon runt och jamar/ropar i största allmänhet, eller är det med er hon pratar? Pratar ni lite eller mycket med henne och svarar hon när ni gör det?
Sajtvärd Katter iFokus
Ja och det är en stor omställning. Men vad den förra ägaren sa så har hon alltid varit pratig. Vi svarar när hon pratar och säger man något till henne brukar hon svara. När jag kommer hem pratar hon jättemycket, som om hon förklarar hur hennes dag varit följt av ett klagande där hon säger ungefär: "vart har du varit egentligen?" Hon pratar även när man leker med henne och skäller ibland på leksaken. Hon brukar springa omkring med sin leksak i munnen och jama ibland, när hon väl vill leka. Hon brukar gå runt och jama och kolla på oss. Ibland ser hon så otroligt sur ut. hon jamar när inte min sambo är hemma, på natten när vi och för det mesta annars.
tror definitivt katten inte klagar, jag har en väldigt pratglad Ragdollstös och det låter som hon har väldigt tråkigt, men det är bara för hon vill göra sig hörd och vill något. Hennes syster är inte lika pratglad som min Geisha.
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
#10 Men hur kan man då få henne att inte ha så tråkigt? All uppmärksamhet i världen verkar inte räcka. En ny kompis? Eller finns det några andra alternativ?
Nydelig pus :-)
jeg tror også hun prater… har 2 frøkner, og de prater masse, noe jeg synes er kjempekoselig! Tror hun ville bli glad for en kompis, siden hun er vant til og ha flere andre katter rundt seg …
#12 Så det kommer att bli tillökning då med andra ord?
En liten bebis kanske :)
Tack för alla svar!
Båda mina raggisar är ganska pratiga, men min äldsta är extremt pratig. När han var mindre blev jag frustrerad för jag förstod verkligen inte vad han ville, men nu har jag förstått att han bara vill prata! Min andra däremot går omkring och ylar när han har tråkigt. Jag tror verkligen inte att det är en dum idé att skaffa en kompis :)
Visst kommer Elsa från Unni? Skulle nog känna igen den där katten överallt, hon har så skön stil! 😘
#14 Då kanske vi ska överväga att skaffa en kompis till henne trots allt 🙂
#15 ja det är hon! Ja visst har hon, hon e så go!
Hur går det med den pratande katten? ;) Tänkte bara inflika att jag hade en katt sen innan, en perser, ta jag fick hem min Ragdoll. Och jösses vilken skillnad det är i ljudnivå på de där två, jag fick tydligen också en pratglad version av raggis för han är knappt aldrig tyst. Kurrar, jamar och "pratar" hela tiden, trots att jag aktiverar honom och gosar. Vissa katter är nog helt enkelt sådana att de är lite mer pratglada av sig, utan att det är något fel :)
Hon pratar mycket, ibland mer och vissa dagar mindre. Nyss gnällde hon lite när min sambo satt vid datorn. Verkar som hon mest pratar när vi inte ägnar henne full uppmärksamhet. Vi har köpt många nya leksaker också, bland annat en tunnel hon gillar att leka med själv och kan roa sig med. Men det är alltid roligast när matte eller husse leker med henne såklart, leka själv är ju inte lika roligt ;)
Det är skönt att höra att fler har fått den pratande versionen av en ragdoll, eftersom vi såklart vill vår lilla bebis det bästa, ifall det finns något vi inte tänkt på som kunde varit "problemet" på hennes jamande.
Men hon kurrar ju mycket också. Nästan jämt ska det pratas - även när jag "försvinner en evighet" in på toaletten.
Å andra sidan har folk varit här hela helgen, så nu är hon trött och orkar inte klaga så mycket på oss ;)