"klagande" ragdoll
Hej!
Jag och min sambo skaffade oss vår första ragdoll för fyra månader sen. En hona som heter Elsa och är tre år gammal. Men det är så att hon jamar väldigt mycket, gärna på nätterna men även på dagarna när jag är hemma. Eftersom jag pluggar är jag hemma rätt ofta på dagarna. Hon får mycket uppmärksamhet och jag försöker att leka med henne henne ofta. Hon är ingen direkt knäkatt, men vill gärna vara med överallt där jag är. Men gillar att gosa när hon själv känner för det. Hennes jamande är inga problem för mig, men det låter mer som klagande i mina öron och jag är orolig för att hon inte trivs.
Är det så att lilla Elsa vill ha en kompis? Eller kan det vara några andra bakomliggande orsaker till hennes eviga jamande?
Tacksam för svar :)
/Lina & Elsa
Hon hade säkert gillat en kattkompis att busa lite med om dagarna. Det låter som hon söker uppmärksamhet. :)
#1 både jag och min sambo ger henne väldigt mycket uppmärksamhet men kan det vara så att hon vill ha mer? :)
Jag tror att de kan låta när de har tråkigt, vår raggis gjorde också så men inte så mycket efter att vi skaffade katt nr 2. Han gillar att man ropar på honom när han går iväg och ylar. :)
Är hon kastrerad? Hur såg hennes tillvaro ut innan hon flyttade hem till er?
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Hon hade några kullar innan hon kom till oss, därefter kastrerades hon. Efter att hon kastrerades flyttade hon till en familj vars barn blev allergisk så hon fick flytta tillbaka till personen som avlade på henne. Sedan kom hon till oss.
#5 Men oj, ja då har hon upplevt en hel del stress, oro och förändringar i sitt korta liv. Inte konstigt alls om hon visar tecken på otrygghet och oro genom att jama och ropa.
Hur såg miljön ut hos uppfödaren när det gäller bostadsyta, andra katter, andra djur och familjemedlemmar (t.ex. barn)?
Om det fanns andra katter där, hur kom hon överens med dem?
Hur ser miljön och tillvaron ut hos er?
Sajtvärd Katter iFokus