Diarré lite då och då
Jag har en kattpojke på sex månader som den senaste tiden haft lite återkommande diarréer. Första gången var för lite över en månad sen och var bara en engångsföreteelse. Sen efter nyår har han haft diarré en tre-fyra gånger, två av dom de senaste dagarna. Resten av tiden har han bajsat helt normalt. Han är pigg och verkar inte må dåligt alls. Normal i hullen och fin päls. Maten han får är mjau blötmat för kattunge och royal canin kitten sterilised. Han både äter och dricker bra. Han är även kastrerad, om det skulle göra någon skillnad. Någon som har någon tanke om vad detta kan bero på? Finns det någon mat som skulle passa bättre om katten har känslig mage? Något annat jag borde göra? Det är första katten jag har sen jag blev vuxen och har blivit lite av en hönsmamma. /Orolig matte och kattpojke som inte vill behöva duschad något mer
Prova bozita istället. Mina katter blir lite risiga i magen av mjau, och har hört att även många andra blir det. Det spelar ingen roll att du har en ungkatt, för mjaus kattungemat innehåller exakt samma sak som dom andra sorterna, bara att dom har valt den smaken som kattungemat för den var godast i deras tester.
Panda blev också av och till dålig i magen av Mjau. Alla sorterna. Nu får han det inte längre och har aldrig diarré.
//
Lena
Tack, det ska jag absolut göra! Han fick faktiskt vuxenmat för nån vecka sen när kattungematen var slut i affären. Gjorde ingen skillnad. Förutom att katten blängde på oss för maten såg annorlunda ut. Men både jag och min sambo misstänker att det kan vara blötmaten han är känslig mot.
Om jag mot förmodan ger mjau till katterna (barfar annars) så lägger jag alltid i lite mortlat äggskal, så blir inte bajset sååå himla löst iallafall.
Nog inte katten som är känslig utan maten som det är fel på… ;)
//
Lena
Tror inte han tar åt sig av att jag kallade hans mage känslig, talar ofta om för honom hur perfekt han är annars ;-)