Köpa hane eller inte.
Det är frågan vad är svaret.
Jag kan inte bestämma mig om jag skall köpa eller låna hanen som jag har tilltänkt till Izzie.
Efter att jag fick veta att Beetle har HCM så har jag inte riktigt vetat hur jag skall gör men har nu fått erbjudande att köpa en fin kille som jag från början hade tänkt låna för parning.
Då är det bara för och nackdelar listan kvar att gå igenom. Min man sitter och viskar köp, köp i örat på mig medan jag sitter med pannan i djupa veck.
Det är väldigt praktiskt att ha en fin hane hemma, men samtidigt är det mycket jobb med en fertil hane.
Kan ni hjälpa mig med för och nackdelar. (Ha i tanken att jag bor på Gotland där det inte finns fler aktiva ragdolluppfödare på ön just nu)
Hur många honor har du? Har du bara en så hade jag inte köpt, men har du flera så hade jag absolut gjort det. Sååå mycket enklare med egen hane.
FAST det beror ju också på hur du bor? I en etta eller tvåa hade jag aldrig haft fertil hane - tycker de behöver utrymme (och gärna möjlighet att få komma ut i en härlig rastgård dagligen vid bra väder), och dräktiga/digivande honor vill jag kunna ge lugn och ro utan fertil hane omkring sig.
Håller nog med ovanstående, har du bara en hona så tycker jag nog att du ska överväga att låna hane. Men du kanske har planer på fler honor? Vad tänker du annars efter parning? Kastrera? Svårt det där med hane, du får spåna på + och -, det är nog enklaste sättet att hitta lösningen som passar dig bäst! Lycka till oavsett :) //Stjerngläntans www.stjernglantans.se
SE*Stjerngläntans Ragdoll
Jag har stort hus på över 200kvm så utrymmet är inga problem.
Jag har en hane men planen är en till i vinter. Jag köpte in en hane som sedan visade sig ha HCM så jag fick kastrera honom.
Anledningen att jag gärna har egen hane är att det blir långa resor med båt eller flyg för att träffa hane eftersom det inte finns någon annan uppfödare på ön.
Jag tänkte att vi kunde lista för och nackdelar med fertil hane här eftersom jag vet att det är flera som funderar på detta.
+ lättare att ha hane hemma och redo när honan löper
+ Men vet vad men har och att alla tester man vill ha är gjorda
+Ytterligare en myskisse hemma
- doftmarkering
- Att man måste avdela hemma så att katterna får sina egna områden
Jag ska förklara vad jag menade… Som regel gör du ju bara om en kombination en gång, så vad ska du göra med honom sen om du bara har en hona? Och eftersom du bor på Gotland så är det ju inte så lätt att låna ut honom heller… Om du tänker dig att använda hanen till fler parningar på honan så blir jag lite nyfiken på dina avelsmål :) Jag menar, du har ju ingen aning om vad kombinationen ger! //Stjerngläntans
Ja det är bara tänkt en parning på honan jag har nu om det inte skulle bli exceptionellt bra. Jag väntar dock på att min nästa hona.
Om han lämnar fina avkommor har jag tänkt ha honom fertil så att jag kan använda honom i framtiden och inte kastrera honom direkt.
Då tycker jag att du har en ganska bra lista redan 🙂
Sedan får du ju ha i åtanke att många hanar stressar och tappar mycket i kondition när de är fertila och många väljer ju därför att inte ha dom fertila någon längre period. Fast det kanske en kemisk kastrering kan lösa…
Va bra att du sa det.
Kemisk kastrering har jag inte tagit i beräkningen.
Sen finns det de hanar som inte vill para en hona som de dagligen är tillsammans med….
Bra där, då har vi ett minus till.
Fast jag brukar ha mina åtskilda här hemma eftersom Beetle inte har fattat att han är kastrerad så han doftmarkerar och försöker para Izzie i alla fall.
Då ska det inte vara några problem. :)
Hur har det gått med inköp av hane för och nackdelar?
Tänkte bara presentera mig då jag också bor på öjn och har en ragdoll hona som nu i feb skall få sin första kull. Har inte hört om någon annan på öjn som har uppfödning, blev därför glatt överraskad när jag läste detta inlägg :)
Mvh Marie
Det har gått bra. Det blev inköp av hane och jag har haft tur som har fått tag på en riktig härlig kille.
Än så länge är det inga nackdelar. Han strilar inte han går inte runt och skriker. Och vi har tillräckligt stort för att kunna separera katterna.