Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1909 ggr
[RagdollGbg]
0

6,3kg på kastr. hankatt= övervikt?

Jag var till en veterinär i veckan för att ta bort tandsten på mina katter. Bägge är kastrerade hankatter (3,5 år gamla). Veterinären vägde de och vikten blev 6,2kg och 6,3kg.

Hon sa att de var överviktiga och för att de skulle må bra så skulle de behöva gå ner 1- 1,5kg.

Det låter väldigt mkt tycker jag.

Vi har flyttat från Göteborg till en mindre ort så jag vet inte hur mycket kontakt de haft med andra ragdolls. Har man bara varit i kontakt med vanliga bondkatter så känns nog ragdollen som en jätte. 

Jag har inga bra bilder på dom som jag kan ladda upp just nu. Men vad tycker ni? Är mina överviktiga baserat på ålder, kön och vikt?

mariejo
3

Finns stor chans att denna veterinär inte varit i kontakt med ragdolls förut, eller andra "större" kattraser. Jag har själv ingen hane men på de flesta ställen står det att normalvikt på en hane ligger på 7-9 kg. Självklart tror jag detta kan variera beroende på olika katter då vissa e lite mindre och andra större.

[Skörbjugg]
5

Känn lite på din katt och avgör ifall du tycker de känns tjocka elller mer muskulösa :) man ska inte hänga upp sig på nummer :)

[Kavring]
5

Man ska inte hänga upp sig på hur många kilo en katt väger, det bästa sättet att avgöra det är att känna på katten. Känner man revbenen genom huden så är katten inte tjock!

Finns en liten beskrivning och bild HÄR som kanske kan hjälpa, även om det är svårare att se på en långpälsad katt än en korthårig katt. ☝️

Sploutt
0

Min treåriga kastrerade hane väger ca 4,5 kg. Jag tycker att han är väger alldeles lagom, för jag vill absolut inte ha en tjock katt. Man känner revbenen, han har ingen "påse" på magen, men han är heller inte för smal. Min andra kastrerade hane väger något mer, men har den där ökända påsen under magen som jag inte alls gillar.

Ragdolls
1

Har också varit med om samma sak hos veterinären.

Vår kastrerade hankatt väger 6,7kg och veterinären tittade på vågen och sa att den väger för mycket. Men alla som sett honom så vet att det inte stämmer. Han skulle kunna väga mycket mer utan att vara för fet.

Han är slank men har väldigt stor benstomme.

Vilket betyder att det gäller att försöka själv se hur katten ser ut och bedöma hur det ligger till. Alla katter är ju olika så man kan ju inte bara se på vågen.

[RagdollGbg]
0

Tack för alla svar!

Jag har tittat, känt och "klämt" på de men jag tycker inte att de är överviktiga. Stora killar, men inte överviktiga.

Veterinären frågade vad för mat de får och sa att vi skulle prova ny mat från ett annat märke. Vi har nu Royal Canin's "Indoor Long Hair 35" plus RC's "Oral Sensitive" som vi blandar ut lite i matskålarna. Tänker att de får upp hårbollar + bättre tänder.

Hon sa att vi skulle byta till Hills. De har tydligen gjort en helt ny dietmat som hon rekommenderade.

Men idag när jag var in på Animail såg jag att RC har ett foder som heter "Ragdoll"! Är det bättre än min blandning? Nån som har provat?

Denna kommentar har tagits bort.
[[pimey]]
1

Håller på fasa över från royal till porta 21 sensible vilket håller samma klass som applaws. Vår hane väger nästan 6 kg och är 10 månader och är inte ett dugg fet!

Sploutt
2

Måste bara inflika att tänderna blir inte bättre av torrfoder, vad veterinären än säger, eller vad det än står på påsen. Det finns ju en anledning till att katters tandstatus har rasat de senaste åren..

Hade ni borstat tänderna med knäckebröd? ;)

Selma67
0

Jag är helt med på att blötmat är bättre för katten. Men vad ger ni för blötmat då? Magarna på mina katter klarar bara en viss mängd blötmat per dag, sen blir de lösa. Så då får jag återgå till enbart torrfoder till det har stabiliserat sig igen. Likadant varje gång :(

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Sploutt
1

#10 Trist! Jag barfar, men har gett mjau. Mina kissars magar mådde inte jättebra på det, men har hört att det är många som har problem med det. Bozita ska tydligen vara lite snällare av någon anledning. Det kanske du kan prova om du inte redan gjort det?

Sen finns det faktiskt nån whiskas, och någon/några sheba som ska vara spannmålsfria och sockerfria. Ska kolla upp vilka det är!

Sploutt
0

Det är tydligen några av dessa som innehåller socker, men det kan man ju kolla upp i affären.

Blötmat utan vegetabilier:

Mjau (samtliga smaker)

Sheba Classic (kalv, lax och oxkött)

Whiskas Original (endast havsfisk)

Feline Porta 21 (tonfisk & vit fisk, Tonfisk & Biff, Tonfisk & Räkor, Hela Kycklingbitar)

Ica basic (vissa smaker. De höll på att ändra receptet tidigare)

Euroshopper (alla smaker sista jag kollade)

Favorit kattmat (alla smaker, säljs främst på City Gross)

Blötmat med vegetabilier men utan spannmål:

Feline Porta 21 (Tonfisk & Aloe Vera, Tonfisk & Alger, Kyckling & Aloe Vera)

Bozita (innehåller små mängder grönsaker)

Applaws (alla sorter som på namnet innehåller bara kött = 1% ris)

Ziwipeak (alla sorter)

Sploutt
0

Sen tycker jag ju personligen inte om kattmat som är baserat på fisk, då det är väldigt allergent.

Denna kommentar har tagits bort.
Lena129
0

Jag tycker verkligen illa om dessa blötfoder som mest innehåller vatten och denna otroligt äckliga sås. Dessutom blir Panda lätt lös i magen av dessa och vill aldrig äta en sort mer än 1 max 2 ggr i taget. Jag ger Orijen torrfoder som bas och tillsätter egen blötmat efter vad katten vill ha. Kokar t ex kyckling och anka. Lever och hjärta. Lite rått som äggula. Torkade kycklingfötter tycker Panda är roligt att tugga på. Den hemtorkade kycklingen är det bästa han vet.

//

Lena

Sploutt
2

Det är ju jättebra att det mest innehåller vatten, för det är ju exakt vad det ska göra.

Jag hoppas att du inte ger för mycket lever, då det kan vara skadligt eftersom det redan finns så mycket som det ska i helfodret han får. Lever är något man absolut inte ska överdosera.

Sploutt
0

Jag försökte ge mina katter råa kycklingfötter, men det var otäckt tydligen ;)

Lena129
0

Vatten tar jag ur kranen i stället för att köpa i påse och nej, lever överdoserar jag absolut inte.  Kyckling och ännu hellre anka är det som Panda gillar mest.

Råa kycklingfötter tyckte Panda var konstigt, men när jag torkade dom blev dom en delikatess….

//

Lena

[Skörbjugg]
0

#17 Haha, jag kan tänka mig att det kan ha varit lite chockerande 😂Var fick du tag i sånt?