Ta en kull på min hona
Jag undrar hur man går till väga om jag vill ta en kull på min ragdoll hona. Saken är att jag är ingen uppfödare, har däremot fått lov att ta en kull på min katt såvida hanen är en renrasig ragdoll.
Allting verkar dock så komplicerat. Jag vill ju trots allt enbart ta en kull för min skull, inte för att sälja eller starta en uppfödning.
Så frågan är; finns det hanar man kan låna som inte har så himla dyra priser och som godkänner att man inte föder upp för avel?
Du måste först hälsotesta din hona innan avel för att se att hon inte bär på någon anlag för sjukdomar eller är sjuk själv. Desamma gäller hanen! Kostar typ 2500-4000 kr. Har hon stamtavla? Uppfödare lånar inte ut sina hanar till katter utan stamtavla. OM hon har stamtavla så kan du kolla på ragdollklubbens hemsida efter avelshanar. Är man inte uppfödare så kan man regga en kull men då måste du gå med i en sverak ansluten klubb först. Är inte ungarna reggade ja då är de huskatter. (Katt utan stamtavla = huskatt) sen tillkommer det saker till ungarna med. Chipmärkning, vaccinering, besiktning runt 7-900 kr. Stamtavlor 300 kr/kattunge sen blir det extra kostnad med foder för ungarna och mamman under dräktigheten tills ungarna flyttar.
Så det är inte bara att låna en hane och para det är mer som måste göras :)
#1 Bra förklarat utan att vara dömande
Tack :)
Det man också får räkna med är att kostnaderna som Pimey räknat upp är när allt går bra. Det är väldigt lätt att något går fel på vägen så att det behövs veterinärhjälp. Då drar det i väg snabbt.
Var bor du någon stans. Bor du i närheten av "din" uppfödare så att hon kan hjälpa dig?
Jag har precis fått första kullen här hemma och det har varit många upp och ner på vägen. Först att hitta katter som passar varandra. Alla prover. När jag skulle ta sista proverna, scanna hjärta och njurar, så fick jag beskedet att trots att Beetle var DNA-testad NN så har han HCM och går inte att använda i avel. Då var det bara flyga hem igen och börja om.
Som tur är så har jag lärt känna flera snälla uppfödare som stöttat och hjälp mig. Annars hade jag nog gett upp.
Jag vill inte skrämma dig med dåliga erfarenheter utan mer lyfta fram vikten av att ha kunnigt folk omkring sig oavsett om man har tänkt satsa som uppfödare eller bara ta en kull.