Lycka
Fin! Från vilken uppfödare kommer han ifrån? :)
Åhh vad kul, grattis till en fin ny liten familjemedlem! :)
Han ser ut som en liten Bertil tycker jag, hihi. ;)
kommer från en tjej i sthlm. :)
tack!!
Ok så han är inte från en "riktig" uppfödare? Han var som sagt fin ändå
ne kan jag inte påstå! :) men de va inte de viktiga för mig denna gång
Hej! Kul med kattunge! Riktigt gullig! :)
Fast du vet att du köpte en huskatt och ingen ragdoll? Utseendet stämmer inte överens med ragdoll kan jag tycka
#7 nä okej, bara det att bägge föräldrar har stamtavla så du får faktiskt tycka vad du vill.
Även om den är såld oreggad, så tycker jag nog att det ser ut som en Ragdoll:) Men oreggad är det en huskatt, men upp till var och en….
Grattis till nya katten.
Tack!
Fast man kan aldrig garantera att pappan är den pappan pga en kopia på stamtavlan det är bsra uppfödarens ord. Men Jaja
12# kanske hade dom båda föräldrarna hemma? vad vet vi :)) Döm inte andra på förhand….
pimey tycker du har en väldigt dålig attityd o du får gärna lämna min tråd.
TS: En katt är lika mycket värd med eller utan stamtavla, men katten räknas som en huskatt om den saknar en. Det gör alltså skillnad i (bl.a.) att du inte kan livförsäkra din katt och att om du någon gång vill ställa ut kommer det bli i huskatt-klassen. 🙂
I övrigt: Jag tycker att vi ska hålla en lite trevligare ton och inte trycka ner nya kattägare, utan i så fall informera om alla fördelar med att köpa en katt från en registrerad, seriös uppfödare.
Vi vill såklart ha en trevlig stämning på den här sajten, utan elitistiskt tänkande!
vet precis vad den innebär, så ingen nyhet :) önskar man bara kunde bli bemött bra när man är glad över sin nykomling istället för att då massa dryga kommentarer! :)
Nej jag ska inte lämna tråden :) visst är det roligt att du är glad för din nykomling men jag ville bara informera att många luras och var du ute efter en raskatt så gick du lite på en nitlott (absolut inget menat att katten inte är värd något!) men även om uppfödaren har båda föräldrarna kan de ändå inte bevisa det. Och om båda har stamtavla varför inte regga? Har föräldrarna avelsförbud osv osv det är de jag får upp i min skalle :). Men jag vill bara att du ska veta vad folk egentligen gör men grattis ändå :)
o sånt kan man ta via pm.
Men nu får du ändå ge dej 17# Om du har 2 katter hemma som du tagit en kull på. Och har stamtavlor att visa upp, ska du inte lita på den som säljer då? Visst kan det vara olika orsaker varför dem inte reggat kattungarna, men vi kan inte hålla på så här. Vi kan bara upplysa folk om saker som gäller ang. uppfödning. Tjejen kanske inte är ute efter en "riktig" raskatt som du kan använda till avel eller ställa ut, är hon nöjd med detta ska vi inte leka poliser! I så fall är det den som säljer som man vill åt. Om hon är nöjd och lycklig över katten, så önskar vi henne lycka till:)) Tycker jag i alla fall:))
Tack så mycket :D ne har varken intresse av avel eller utställning, vill bara ha en mysig vän hemma! då spelar inte stam någon större roll.
Äh här får man tydligen inte ha en åsikt? Jag säger bsra att de inte går att bevisa thats it! Ta det som ni vill men jag är isf emot den typ av avel och tycker synd om de som blir lurade på "raskatter" papper eller ej utan papper kan ungarna bära på alla möjliga sjukdomar
jo, men den åsikten kan du hålla för dig själv.
TS Synd att din tråd där du ville visa upp din lycka inte blev vad du hade tänkt dig. Raskatt eller inte så önskar jag dig och din kisse all lycka!
Håller med dig Isadolls att det är säljaren man vill åt, inte köparen. Liksom Pimey är jag emot den typ av avel det rör sig om men det betyder inte att vi måste förstöra en tråd som är till för att visa upp en ny familjemedlem. Om du vill diskutera det är det bättre om du startar upp en ny tråd som handlar om det negativa med blandrasavel och hur vi ska motarbeta det.
Ha det gott!
Grattis till din underbart söta lille kille 😍
Har du kommit på något namn ännu?
#21 det handlar ju bl.a om hur man lägger fram saker också… TS är uppenbarligen medveten om vad hennes val innebär. Du själv har ju precis köpt din första ragdoll för ungefär ett halvår sedan, och ska jag vara ärlig har väl din ton i andra trådar också varit ganska hård. Du är ju själv novis inom ragdollrasen…
Jag hoppar tillbaka till namnförslag igen.
Vad sägs om Lycka som du har döpt tråden till.
Hsr haft min hane snart 1 år och besitter med stor kunskap ändå. Jag kanske låter hård men jag säger bara min synpunkt och fakta sen om någon inte kan ta det så är det upp till den personen men jag är en väldigt snäll människa med åsikter :)
#27 Är det inte bättre att du startar din egen tråd angående detta "heta ämne", så kan de som vill och önskar delta i diskussionerna i den tråden i stället för att "tvinga på" dina åsikter på dem som inte önskar eller har bett om det?
#27 Bara för att du haft din Ragdollhane i ett år betyder inte att du sitter inne med tillräcklig kunskap! Tycker att vi här inne ska ta väl hand om nya Ragdollägare, inte tvärt om att skrämma bort dem. Jag har själv råkat ut för "Uppfödare" som inte varit så trevliga av sig:( Men också träffat på helt "Underbara" uppfödare:)) Har själv varit uppfödare sen 2011, men alla lär vi oss nya saker hela tiden!! Så döm inte folk som du inte känner!! Vi får ta väl hand om nya ägare;)
Jag "tvingar" inte någon. Men jag ville påpeka att det inte är en ragdoll utan huskatt hon köpt och undrade om hon visste om det. Det är många som blir lurade även jag har blivit det och det är inte kul. Och nej jag vet inte mer än någon annan men jag vet mycket trots att jag är en "färsking" Men som sagt jag lär mig också hela tiden..
Inte så konstigt stt många bekanta gått ut i fokus när man varken få ha åsikter eller synpunkter längre :(
TS Har du bestämt namn ännu? :)
Grattis med nydelig pus :-)
Hva med og kalle ham Sushi ?
Stort grattis till din nya familjemedlem!
Jag fick hem min första ragdoll för 1 mån sedan och han är bara helt underbar. Om alla raggisar har samma temperament som min har, så är ragdolls den mest fantastiska rasen som finns. Alltså, tillgivenheten är över all min förväntan.
Namnförslag. Jag hade tänkt att kalla min pojke Asterix eller Trix som smeknamn. Men uppfödarens namn fastnade och passade bättre så på min pojke. Så du kanske vill använda det namnet istället?
Hoppas allt går lika bra för dig som det har gjort för mig. Lycka till!
Grattis till nya familjemedlemen! 
Och så måste jag säga att jag generellt tycker det är bra att någon uppmärksammar alla som visar upp huskatter som nästan ser ut som ragdolls på ett ragdollforum, att de kanske blivit lurade. INNAN de hämtar katten. För risken är ju faktiskt stor att man blivit just lurad om man gör på det sättet. Precis som pimey, trh och väldigt många andra, innan de visste bättre. Det är jättevanligt.
Men nu när du berättat att du tycker du är medveten om vad du köper, och vad du kan förvänta dig av "uppfödaren", så är det självklart bara att gratulera och önska lycka till!
Självklart är det bra att det uppmärksammas och informeras. Men vad jag personligen tycker är att den som informerar något som inte den andra har bett om ska tänka till hur denne lägger upp sina åsikter och synpunkter så att de inte tolkas som direkt anklagande gentemot den som startade tråden, vilket jag upplever att det har gjorts i denna tråd.
En sådan "information" som försökts att göras i denna tråd går in genom ena örat, rör om lite i hjärnkontoret och retar upp en massa människor, för att sedan pysa ut genom andra örat. Bara irritation lämnas kvar…
Jag anser att om man vill informera människor om något man tycker är viktigt kan man inte bara kasta ur sig saker som kan uppfattas av andra som "anklagelser" och hoppas på att alla förstår vad man egentligen menar…då tappar man ju hela syftet med "informationen"
Så tycker jag, ni kanske tycker att jag har helt fel men jag kommer fortsätta att tycka så i alla fall för jag är den jag är.
🙂
#37 Jättebra att man informerar kattköpare om det är så att någon har blivit/håller på att bli lurad. Problemet är bara hur man väljer att formulera "informationen".
Väldigt ofta kan den infon se ut som kritik och att katten inte är lika mycket värd som en ragdoll med stamtavla, eftersom att det är en huskatt. Just såna formuleringar hjälper alltså inte upp kattens status, utan det ser istället ut som att raskattsägare ratar andra "mindre fina" katter, när man kanske istället ville hjälpa.
Precis som #43 säger innebär det kanske att den "hjälpen" bara resulterar i ilska istället.
Tror vi tycker precis likadant #38. :)
Själv brukar jag försöka att inte bry mig så mycket om det där med ton, för jag vet ju själv hur svårt det är att skriva så att det låter som man menar. När jag läser något som är så där kort och kärvt i tonen, och så där väldigt rakt på sak, så brukar jag tänka att det där är nog skrivet av en riktig norrlänning, haha. 😉
#40 Haha! Ja, vi kan ju vara lite kärva i tonen här uppe i kyliga norr ;-)
Denna tråd låses nu på grund av att den spårat helt från det ursprungliga ämnet.
TS, du är välkommen att starta en ny tråd om din nya lilla kompis.
Ni andra som har fortsatta funderingar kring allt det andra tråden kom att handla om får också starta separata trådar kring dessa tankar.
//Emma, Medarbetare på sajten