Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 797 ggr
[[pimey]]
2014-01-24 17:37
0

AB hane

Fick provsvaren på min hanes blodprover och han är AB precis som sin mor, jag vet att AB på en hona är det bästa då de inte bildar antikroppar mot A eller B i modersmjölken men hur är det med AB hanar? Är det lika bra?

[Djupdal]
2014-01-24 20:01
4

En unge som blir AB efter sin pappa angrips av antikroppar både från A-mammornas och B-mammornas modersmjölk, men det är ju bara B-mammornas antikroppar mot "A-delen" i blodet som är tillräckligt "aggressivt" för att det ska vara någon fara, precis som vanligt. Så AB-hanar funkar alltså i princip som A-hanar, dvs det är bara när honan är B som det är någon fara. Den enda riktiga skillnaden ur ett avelsperspektiv, jämfört med en A-hane, är att det är större chans att avkommorna blir bärare av B-blod. Detta eftersom A inte kan bäras recessivt av en AB-hane. Vet att jag svarat på annat håll pimey, men jag svarar här också eftersom det är så viktigt att alla vet att man måste blodgruppera ALLA ragdoll-honor som ska användas i avel. Även de som inte har stamtavla, men som man tror innehåller ragdoll-blod. Annars riskerar man att ha ihjäl hela kullen. Kan vara bra för kattungeköpare att veta också, när de ska välja uppfödare. ;)

[[pimey]]
2014-01-24 20:25
0

Tack för svaret! Tycker det är superviktigt att skriva ut den här informationen åt alla. Känns skönt att jag kan använda honom i min avel och rätt kul att han av alla som gick vidare till avel fick AB :)