Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1300 ggr
[RagdollGbg]
1

Tunnhårig i ENA armhålan?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Dags för nästa fråga. Minsta lilla fundering och jag vänder mig hit. Men det är för att alla på det här forumet är så duktiga och kunniga.

Jag har två katter och de är pälsmonster. 👍

Tjock päls överallt- men inte i ENA armhålan på ena killen. Han har så lite päls i högra armhålan så man ser rosa skinn! Det kan säkert vara helt normalt, men alla andra armhålor är ju "överpälsiga".

Jag fick hjälp att ta bilden. Ingen bra bild men måste bara visa (i hopp om att ngn ser och vet varför han är så tunnhårig där!).

OberonsMatte
3

Brukar du kamma honom där? Min Oberon får små trassliga tovor i armhålorna då och då och när man kammar loss dem kan det råka bli lite tunnt där ibland har jag märkt.

Eftersom ragdollen saknar (eller har väldigt lite) underull tror jag att ragdollen har lättare för att bli tunnhårig på vissa ställen som t.ex. i armhålorna än raser med tjockare och olika sorters päls. Det är iallafall min egen reflektion eftersom jag har norska skogkatter och birma att jämföra med.

Sajtvärd Katter iFokus

[RagdollGbg]
2

Jag läste ditt svar imorse och har funderat på det hela dagen. Det måste vara så att jag borstat bort pälsen!

Jag har hållt efter som en galning för att slippa raka bort pälsknutor. Borstar varje dag, ändå blir det småtovigt.

Bägge älskar att bli borstade (om det passar DOM såklart) så jag brukar få ihop en pälsboll på borsten efter varje gång. Inget jag reagerar över. Så jag måste helt enkelt fått med hela armhålan typ i förrgår utan att jag märkte det.

Ja, vad säger man? Dum i huvudet för att jag inte la märke att hela armhålan försvann eller för att jag inte kopplade att det var jag själv som gjort honom kal?? ☺️

OberonsMatte
1

#2 Hahaha, ja, jag kan trösta dig med att du inte är ensam om att råka kamma din raggis armhålor lite väl grundligt, och snälla som de är protesterar de inte heller…

Sajtvärd Katter iFokus