Har ni erfarenhet av detta? Ang. pälsfärg.
Hej på er!
Min älskade Marley (Rag n04) fick ett sår på ryggen där pälsen helt försvunnit. Orsaken är ännu oklar då vi ej hittar några spår av blod eller den avskavda pälsen. Jag fick totalt panik när jag såg detta sår :-(
Varje dag efter skadan har jag tvättat hans sår med väteperoxid och inom en vecka var såret läkt. Det glädje mig otroligt.
Nu när pälsen växer ut igen ser jag att den inte är brun som den var innan utan den är svart, samma kulör som hans maskering i ansiktet.
Jättetråkigt då jag inte längre kan ställa ut honom :-( Eller ja, kan och kan, men det blir inga stående ovationer på kattuställningarna direkt.
Har ni någon erfarenhet av detta eller kan förklara för mig varför pälsen växer ut svart? Jag är jätteintresserad av att veta/lära mig.
Bifogar bild på hur det ser ut nu med den svarta pälsfläcken på ryggen.
Maskfärg är värmekänslig (därför föds kattungar vita och sen när de blir äldre så mörknar de kallare delarna av kroppen), så att ny päls blir mörk är inte så konstigt. Samma sak kan ske när man rakar områden. Det brukar kunna rätta till sig när katten byter päls, men det kan ta ett tag.
Ahaaa jag förstår. Tiden får utvisa helt enkelt. Tack för ditt svar!
#1 Ja, detsamma hände min blåmaskade birma när hon hade ett sår på ryggen. Hennes blåa fläck på ryggen försvann så småningom när pälsen växt ut ordentligt, men jag tänkte aldrig på hur lång tid det tog.
Sajtvärd Katter iFokus