Blinkhinna
Jag har just skaffat min första katt så jag är nojjig. Jag hämtade hem min kattunge igår och nu för en liten stund sedan upptäckte jag att det i inre ögonvrån på ena ögat sticker fram en vitgul hinna. Den fanns inte där tidigare under eftermiddagen. Kattungen är pigg och ögat är normalstort så hon verkar inte störas av det. Tror ni detta är något som går över eller borde jag kontakta veterinär?
Kan du lägga in en bild? Är katten bra i magen, pigg/frisk i övrigt, och nyligen veterinärbesiktigad utan anmärkning? Är kattungen avmaskad eller testad genom avföringsprov? Att flytta hemifrån innebär en påverkan på immunförsvaret både p.g.a. den stress och den nya bakterieflora kattungen utsätts för, vilket kan leda till att vissa symtom visar sig (i form av magproblem och mer eller mindre lindriga infektioner), men så länge kattungen endast har lite synlig blinkhinna på ena ögat låter det inte särskilt allvarligt tycker jag.
Sajtvärd Katter iFokus
#2 Det är inget fel alls på de söta små ögonen, vad jag kan se!
Sajtvärd Katter iFokus
Inte på hennes vänstra? Hinnan som täcker lite av pupillen? Jag hoppas verkligen du har rätt!
Tack OberonsMatte för svaret. Nu kan jag fokusera mig helt på mys med henne. Hon tycker jag är riktigt tråkig med datorn.
Jag får verkligen be om ursäkt, men nu när jag ändrade vinkeln på bildskärmen ser jag att blinkhinnan på vänster öga faktiskt är synligare än normalt.
Det är lite konstigt att det bara är så på ena ögat, men eftersom det blev så nyligen kanske båda syns imorgon. Det troliga är att det är p.g.a. immunförsvarspåverkan i samband med flytten, men är fortfarande endast ena ögat påverkat imorgon bör du nog åtminstone höra med en veterinär om själva ögat bör undersökas för att utesluta skador på det. Vi en skada på ögat borde iofs katten visa att det gör ont och knipa med ögat också…hm…
Sajtvärd Katter iFokus
Min ena ragdoll ser också ut sådär (inte riktigt lika synlig), men vi var hos veterinären för ett tag sen (av en annan anledning) och kollade så ögat inte var skadat, och det var det inte.
Men vad kan detta bero på? Om det inte är en skada alltså.
Jag har träffat en ragdollhona som har så synliga hinnor på både ögonen. Hon har fått ögondroppar för det och det syntes mer när hon var stressad.
Jag hade nog frågat uppfödaren redan i dag. Besiktningen gäller för 7 dagar.
Tack för svaren. Jag pratade just med uppfödaren så det blir tvätt med någon sorts ögonvatten så hoppas vi att det bara är nått skräp.
jasmines första vecka hos oss,,då fick hon också en sån där irriterat öga..endast ett öga..men jag tänkte inte allt för mycket på de..hon var pigg o glad..och det gick över ganska fort.. antagligen hade hon fått en tass i ögat eller så..
hur mår hon annars..tvätta lite rent ,det kanske går över snart..
lycka till🌺
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
Det ser likadant ut idag. Tvättar med fysiologiskt ögonvatten som hennes uppfödare rekommenderade.
Hon är lite lös i magen idag, vet inte om det kan ha något samband. Men det är verkligen full fart på henne. Jag trodde inte att kattungar kunde hålla igång i hennes tempo så pass länge som hon gör.
men du har inte bytat foder eller lagt till något nytt som hon kanske är allergisk mot.. ? kanske är det bara miljön i rummet som påverkar henne..och lite stress.. hoppas hon blir bättre snart..kan ju vara någon infektion, men inget jag har kunskap om direkt..
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
Samma foder som hon är van vid. Minus mammamjölk då. Men jag håller koll på ögat och har kontakt med uppfödaren så det löser sig förhoppningsvis snart
okej..då är det iallafall ingen allergi.. lite stress förhoppningsvis är det inget värre.. bra du håller kontakt med uppfödaren,där får man egentligen bästa hjälp som första början..det blir snart bra ska du se.. var också väldigt nojjig med jasmine när hon först kom till oss.. hihi