Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2123 ggr
Lappri
0

Frågor inför ev Ragdoll-köp

Hej!
Jag har bestämt mig för att skaffa katt igen och verkligen fastnat för Ragdoll.

En eller två?
Mina två senaste katter var två kullbröder (bondkatter) som jag köpte när de var ca 6 mån. Var så härligt att se dem leka och mysa tillsammans.

Finns det några nackdelar att skaffa två st Ragdoll´s från samma kull? (2st hanar)

Jag jobbar mycket hemifrån men en dag i veckan kommer katten/-erna vara ensamma 8-12 timmar.
Känns lite länge för en ensam ung katt att vara själv så länge, eller är jag bara mjäkig?

Pris?
Vad kostar en Ragdoll ungefär?
Jag har tittat på lite annonser och det kan skilja ganska ordentligt i priserna.
Min erfarenhet från hundköp(/ägande) är att låga priser kan vara en varningsflagga. 
Jag är inte intresserad av att ställa ut eller avla, men vill givetvis ha en frisk kat som har sina papper i ordning.  

Uppfödare?
Har ni tips på någon seriös uppfödare som finns i närheten av Uppsala?

Tacksam för svar!

Jackie

[Skörbjugg]
4

Hej! Kul att du fastnat för rasen! http://ragdoll.ifokus.se/articles/4d715a16b9cb46222d069448-vart-att-veta-vid-ragdollkop?articles-1 Här finns lite att läsa om innan man köper ragdoll. Tycker knte det finns nåt negativt att köpa 2 st på en gång. Kön brukar inte spela så stor roll, det är mer individuellt vilka katterna kommer överens med. Att köpa från samma kull är inte negativt så länge man har råd. Man får nog räkna med ca 6500-8500kr/katt (inte helt säker på priserna, men där någonstans ligger det i dagsläget som jag förstått det). Det finns en hel del uppfödare runtom Uppsala/Stockholm. Kolla på t.ex. Ragdollklubben.com så kanske du hittr någon du känner att du vill höra av dig till. Tänk på att kolla upp rasens sjukdomar, är väldigt bra om katterna scannas för t.ex. PKD (höfter) och HCM (hjärta). Annars kan du fråga uppfödaren hur den ställer sig till detta, om inget sådant står på hemsidan. En registrerad uppfödares avkommor kommer alltid ha ett stamnamn framför kattens namn i stamtavlan. Hoppas du fick svar på det du sökte, annars är du varmt välkommen att fråga mer. :)

[Djupdal]
5

Bra råd i #1 förutom att det blev alldeles fel om "rasens sjukdomar". 

Ragdollen är på det hela taget en väldans frisk katt som varken har problem med höfter eller PKD. Det alla seriösa uppfödare gör är att ultraljuda hjärta och njurar. Hjärtat ultraljudar man främst för att upptäcka HCM, som är en ärftlig hjärtsjukdom som finns hos i princip alla katter, både raskatter och "bondkatter". Njurarna ultraljudar man främst för att upptäcka CIN, då ragdollen i princip är fri från PKD.

Men som sagt, ragdollen är en så frisk katt att man som sällskapsköpare inte behöver grotta ner sig i olika ärftliga sjukdomar, om man inte tycker det är roligt och intressant. Det enda man behöver göra är att kolla att uppfödaren ultraljudat sina avelskatters hjärtan och njurar, dvs följt rasringarnas rekommendationer, och att alla avelshonor testat blodgrupp. På så sätt sorterar man grovt och enkelt bort de minst seriösa uppfödarna. Glad

När det gäller 1 eller 2 så händer det att uppfödare kan göra ett "paketpris" till köpare som inte har katt tidigare, just för att ungar som trivs tillsammans ska få bo tillsammans. De flesta uppfödare är oerhört måna om att deras ungar ska få det så bra som möjligt. Men var också medveten om att många duktiga uppfödare av någon anledning är väldigt känsliga för prutförsök, kanske för att de nästan alltid går back även om de får fullt pris för alla ungar. Så du får väl göra en avvägning och känna uppfödarna på pulsen lite när ni pratar. ;)

Men två är en bra idé, även om det inte är direkt gratis. En katt från ett katthem är också ett bra kompisalternativ.

Lycka Till!Glad

[chiffong]
2

Vi köpte nyligen två ragdollungar ur samma kull, en hona och en hane. Vi hade tänkt två honor först, men sedan blev det en av varje eftersom vi fastnade för just dessa individer. Att de var från samma kull ser jag bara som en fördel, de känner varandra redan och är trygga med varandra, i alla fall våra katter. Kan starkt rekommendera att ha två stycken, de har så mycket glädje av varandra och får möjligheten att busa av sig på fler sätt än bara med oss och leksakerna. Det känns också bra att veta att de har varandra när vi är borta på dagarna. Kan också rekommendera att inte vara alltför snäv geografiskt, man kanske får vara beredd att åka en bit för att hitta den uppfödare och de kattungar som man får känsla för och som har någon kull som passar tidsmässigt (om man inte står ut med att vänta). ;)

Lappri
0

#! Tack för svar! :)
#2 Två kullsyskon vore kalas. Ska kolla att intressanta uppfödare har tagit ultraljud på hjärta/njurar! Bra tips där.
#Naw, vad härligt med små tillskott! :)

meyja
0

Har du bara möjlighet (ekonomiskt) så rekommenderar jag å det varmaste två stycken! Gärna kullsyskon, det är en fördel (de känner redan varandra och de har samma basilusker).

De har så otroligt kul ihop, det går inte att jämföra med att ha bara en. :)

Lycka till med dina planer! :)

[Raggababa]
0

Jag håller med! Köp två om du har möjlighet till det! De har alltid varandra.

Jag önskar dig mycket glädje att vara ragdoll ägare!

[Skörbjugg]
1

#2 jag skrev ett kommatecken för att separera just att rasen kan ha problem med vissa återkommande sjukdomar (ej insatt i ev såna) och att det är bra om de scannas. ;) Förstår dock om det kunde missuppfattas.

Ragdoll4ever
2

#7 det #2 syftade på var nog att du nämner pkd som hjärta och hcm som höfter :) inte en siffra rätt där . Dessutom kollar man inte pkd på vår ras och heller ej höft problem. Då det inte behövs eftersom det inte är ett problem i rasen . Däremot så scannar man hjärta o njurar. **

[Skörbjugg]
1

Ojdå, PKD är såklart njurar. Skrev fel där. Men den andra var nog rätt? :) ibland blir det inte riktigt som jag tänkt eftersom jag skriver mycket från mobilen :)

[Kavring]
0

#8 Om man ska vara petig blev ju "en siffra rätt" där i alla fall, eftersom Skörbjugg bara skrev fel på just PKD. 🤔

Ragdoll4ever
0

Pkd är njurar men inte det man scannar för på vår ras.

[Djupdal]
2

#9 Nej, den andra var inte heller rätt, för HCM har inget med höfter att göra.

För övrigt och lite OT så blir det jättesvårt för alla att få något sammanhang i en tråd där du utnyttjar administratörsrättigheterna till att gå in och ändra i dina gamla kommentarer långt efter att de besvarats. Vi skriver fel allihop ibland, och det är väl inget konstigt med det.Skämtar

[Kavring]
1

#11 Säg gärna VAD det ÄR man scannar i så fall? Det är väl bättre att säga vad det är man scannar än vad man inte scannar? 🤪

[Kavring]
1

Nu har jag tittat upp detta själv via Ragdollklubben. Det är alltså sviktande njurar man kollar upp, mer eller mindre.
Man kollar det via ultraljud.

PKD är cystor på njurarna, vilket alltså ska vara ovanligt inom Ragdoll.

Ragdoll4ever
2

PKD är ovanligt på vår ras. Man scannar njurar för att se att de är normala innan avel. Det fionns ett begrepp som heter CIN.

Jag tycker det är jättebra och viktigt att man som blivande ragdollköpare försöker sålla och köpa av någon som följer de hälsoprogram som vinns för avel. Det finns uppfödare som inte scannar sina avelsdjur inför avel, och de som gör det enl hälsoprogrammen.

Här hittar ni mer om njurar

http://ragdollklubben.com/avelochhalsa

http://www.scandinavianragdoll.com/halsa/njurar/

Och mer om hjärta här

http://www.scandinavianragdoll.com/halsa/hjarta/

Och om hälsoprogram här

http://ragdollklubben.com/avelochhalsa/58-halsoprogram

Ragdoll4ever
2

Och för att återgår till ts. Jättekul att du fastnat för just ragdoll! Du verkar ha ett toppenhem! och extra roligt att ha två ragdolls! Jag har sålt  syskonpar flera gånger, och det har hittills varit mkt lyckat! Har både sålt av samma kön, och olika, och det har fungerat likvärdigt bra.

Lycka till med ditt letande! Och i din region och en timmes räckvidd finns det många ragdolluppfödare. Se uppfödar register på http://www.scandinavianragdoll.com/uppfodare/katterier/ och http://ragdollklubben.com/uppfodning

Mitt bästa tips är att surfa runt på olika uppfödares hemsidor, och om du hittar nån du gillar, och som har lagt u planer på kommande kull. Tveka inte att maila en rad o anmäl intresse på kommande kull. Väldigt ofta blir inte ragdoll ungar utsatt på annons, utan de blir bokade ändå.

[Skörbjugg]
1

Djupdal, eftersom du verkar ifrågasätta mig måste vi nog reda ut lite på PM, istället för att smutskasta mig och anklaga mig för saker. :)

[Djupdal]
4

#17 Nu skenar det iväg lite i onödan tycker jag.😉 Som jag sa så skriver vi alla fel ibland, och det är inte det minsta konstigt. Ingen kan allt.

Om du tycker att något jag skrivit här ovanför inte stämmer, så är det bara att du berättar att jag har fel, och hur det är egentligen. Inte behöver vi hålla på och PM:a och greja. Och inte behöver du känna dig ifrågasatt eller smutskastad heller, bara för att jag påpekar något jag tycker blivit fel. Tycker du gör ett bra jobb. 🙂

Nu släpper vi det här, så att du får fortsätta med det.

Ha det gott!🙂

Lappri
2

Tack för alla svar, vad härliga ni är! :)
Ännu ett tack för hjälp att reda ut vad jag ska kolla att uppfödaren har kollat på sina katter. (scannat hjärta njurar - check!)

På hundsidan är jag intresserad av Irländsk Varghund, så att en stor kattras är så sund och frisk känns underbart!