Giftig mat för katter
Saxad direkt från den eminenta sidan KATTSTATUS:
"Giftig mat
En god regel är att bara ge katten kattmat och rått kött, eller kattgodis avsett för katter.
Choklad är giftigt för katter, det innehåller något som heter Teobromin. Det kan orsaka kräkningar, krampanfall och hjärtstopp hos katten.
Lök, vitlök, Russin och vindruvor innehåller ett gift som kan skada njurarna.
Svamp innehåller också ett gift som kan skada kattens njurar.
Räkor och tonfisk har för hög halt magnesium som är skadligt för njurarna.
Rå fisk – kan leda till tiaminbrist och bör inte alls ges till katten.
Mjölkprodukter – många katter tål inte laktos, men man kan då ge laktosfria produkter om man absolut måste ge dem sånt.
Ge aldrig katten tillagade ben (av t ex grillad kyckling. Benen kan splittras och ge skador på tarm. Råa ben är dock alltid rätt att ge, det är väldigt bra för kattens tänder att gnaga på.
Hundmat kan inte ges till katter, då får katter vitamin och näringsbrist då hundmaten och kattmaten har olika sammansättning.
Giftiga växter
Många snittblommor och växter är giftiga för katter. Här finns en länk till information över dessa där du kan kolla upp de växter du har hemma.
www.aspca.org/pet-care/poison-control/
"
Skrivet av Gisele
Här ges bara kattmat. Nästan.
"Storkatten" får en äggula ibland och när jag skalar räkor får de lite. lite rom. Och den ena stollen vill absolut ha lite melon (inte vattenmelon) när det finns.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Får din storkatt en lös äggula över maten, eller hur gör du då? :) Här blir det nästan ingenting utöver kattmat/-godis, men ibland får de lite ost att smaka på också. 🙂
#2 min ragdoll har fått rå äggula emellanåt, ibland över blötmaten och ibland ihop med rå nötfärs. :)
#2 Han får den på ett fat för sig. Han är mycket förtjust i äggula och "lillkatten" får inte smaka alls
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Rå fisk giftigt?? Men hur är det då med tillagad fisk? Kokar alaska pollock (i block från coop) i micron och ger mina katter varje kväll, (utöver torrfoder alltså). Är detta dumt/ farligt att göra?
Jag tror att tillagad fisk inte är giftigt, men fisk/skaldjur är i sig ett allergen. Jag är inte så beläst i detta, men man brukar avråda att ge katter för mycket av just fisk/skaldjur. :)
#6 Tack för snabbt svar.
Vet att katter kan vara fiskallergiska. En av min katter är troligen det, men som tur är så gillar han inte fisk. När jag ger dom andra så får han annat godis :)