Blivande framida ragdollägare?
Hej!
Har precis blivit medlem på "ragdoll i fokus" efter att jag med stor behållning under en längre tid läst många intressanta och lärorika inlägg. Har aldrig tidigare haft katt (bara hund) och har ingen erfarenhet mer än att jag ofta varit kattvakt åt grannens skogskatt. Har under denna tid insett hur underbar katten är och hur kommunikativ den är bara man ger den utrymme och låter den ta tid på sig. Har också börjat läsa en hel del kattlitteratur och verkligen förälskat mig i kattens psyke. Skall vara kattvakt nästa vecka igen och jag riktigt längtar!! Nu har jag också hittat vad jag tror "min ras" -ragdollen- och har förstås många frågor. Känner att jag vill vara väl förberedd och ta den tid jag behöver och inhämta så mycket kunskap jag kan INNAN jag skaffar katt. Eftersom vi har en 6-årig Briard också så vill jag ju kunna ge både honom och den framtida katten den stimulans och omvårdnad de båda förtjänar! Har ni några bra tips på hur vi bäst introducerar en katt i familjen? Tror ni att det faktum att vi är noviser på kattområdet och dessutom har hund är en begränsning för oss? Vill meddela att vi bor i ett stort hus i skogen och jobbar hemifrån så katten kommer aldrig att vara ensam. Ser att jag kan skriva hur mycket som helst (bubblar av frågor!!) men det får räcka för den här gången! Är mycket tacksam för råd och synpunkter.
Varma hälsningar!
Hej och Välkommen!
Vad roligt att du är intresserad av att skaffa en ragdoll. Jag fick hem min första ragdoll strax innan jul, så jag är fortfarande under "upplärning" när det gäller ragdolls. Men jag har haft katt under större delen av mitt liv, så jag kan ge allmänna tips och råd om när man skaffar sin första katt.
När det gäller kattlådor så är den generella regeln att man ska ha lika många lådor som katter + 1 st extra. Sen får du försöka att hunden inte kommer åt den. Tips: Finns en tråd som handlar om fina inbyggda kattlådor här på sidan…
Klöspelare behövs om du vill ha möblerna ifred. Katten ska kunna sträcka ut sig i hela sin längd och klösa, annars blir dom oftast inte nöjda och kan ge sig på möblerna.
Katter gillar att vara högt uppe i rummet. Får på så sätt översikt över hela rummet och (ännu viktigare) kommer undan från barn, hundar och främmande människor. Så hyllplan/ stora klätterställningar är att rekommendera, gärna med en skön sovplats högt uppe också. När katten får nog av bus och stoj så kan h*n gömma sig där uppe.
Vatten ska alltid finnas framme. Gärna vattenfontän då katter kan vara lite kinkiga när det gäller vatten. Fontän gör att det håller sig fräscht. Undvik mat och vattenskålar i plast, de kan orsaka att katten får svarthaka/ kattacne. Är inget som är farligt men kan i extrema fall bli infekterat.
Finns mycket mer att berätta men detta var iaf baskunskapen i att skaffa katt. Sen verkar ragdoll vara en bra ras eftersom de sägs gå ovanligt bra ihop med andra djur och med barn. *Så bra val av ras du gjort :)* De är även väldigt tillgivna och ragdollrasen i sig är en frisk ras.
Lycka till!
Tack så mycket Milliz83 för dina goda råd och tips! Grattis till din ragdoll! Är lite avundsjuk!!!
Märker du redan nu några markanta skillnader på de katter du haft tidigare och ragdollen? Verkar bra att rasen kan fungera bra med andra djur. Min hund har inte visat några tendenser att vilja jaga eller kaxa upp sig mot grannens katt. Han verkar lyda minsta vink om katten visar att den är rädd eller försvarar sitt hus. Är trots detta lite orolig att vår underbara hund skall känna sig åsidosatt eller tycka att livet är pest om en katt kommer in i familjen. Det beror väl förstås mycket på hur vi hanterar den situationen kan jag tro. Här finns säkert också mycket att lära. Är det bra (om uppfödaren tillåter) att besöka den tilltänkta katten vid flera tillfällen innan den skall komma permanent och låta den bekanta sig med vår hund??
Trevlig kväll!
#2 Hur din hund reagerar har jag ingen aning om, men jag törs nästan lova att en ragdoll-unge inte har några problem med din hund. Det är i så fall hunden som kan ha synpunkter, och kan behöva vänja sig vid tanken på en liten katt. Men som uppfödare skulle jag absolut inte släppa in en obekant hund till en kull av mina kattungar bara för att en eventuell kattungeköpare vill testa eller vänja sin hund. Det får man allt göra hemma. ;)
Däremot skulle jag se det som en fördel att du har hund om jag skulle sälja en kattunge till dig, jämfört med att den skulle bli själv. De kan ha stor glädje av varandra.
Att ni är "noviser på kattområdet" skulle inte heller vara en begränsning, tvärt om så är det bara extra roligt tycker jag. Ska man generalisera grovt så tror jag t.o.m. att de som tycker att de är noviser många gånger blir bättre kattägare än de som tycker att de kan, för de som tycker att de kan har slutat lära sig.
Tycker ni verkar ha ett alldeles utmärkt hem för en ragdoll. Om du tar fram uppfödarlistorna hos www.ragdollklubben.com eller www.scandinavianragdoll.com så kan du säkert hitta några uppfödare i närheten som verkar vettiga. Skicka mail och berätta att du letar ragdoll, och be dem höra av sig när de har tid att prata katt en stund, så kan du säkert få svar på många frågor. Bekvämare än att skriva långa romaner på forum tycker nog många uppfödare. :P
Lycka Till!
Tack "djupdal" för bra inlägg! Känns fint att veta att vi kan kvalificera som kattägare trots att vi är noviser!
Har också som du tipsar om, tänkt kontakta olika uppfödare för att få kunskap men tänkte också att ett forum kan ge bra kompletterande information från "vanliga" kattägare som är eller har varit i samma situation och kan dela med sig av sina tips, erfarenheter och goda råd!
🙂
#2 Om jag märker skillnader på ragdolls och andra katter? Att introducera ragdoll kattungen till mina 2 andra katter gick över all förväntan. Jag hade planerat att ta det riktigt långsamt. Stänga in nya katten i ett rum, att inte låta de ses utan vänja varandra vid lukten först. (Svappa rum mellan katterna, ge "gammel" katterna något med den nyas lukt osv.) Sen ses genom nätdörr (mitt fall kompostgaller dörr) och seeen släppa ihop dom.
Ha, mina katter tyckte annorlunda. Min perserkatt var jääätte intresserad, satt och sjöng utanför dörren och ville in så fort han märkte att det var någon där. Den lilla vart oxå intresserad, så redan 1:a dagen kunde jag låta de lukta på varandra genom glipan i dörren. 2:a dagen var lillen utanför dörren (med fri rutt till det "säkra" rummet) och 3:e dagen kunde de sova och äta i närheten av varandra…. Jo det var en del fräsningar när katterna kom för nära, för fort. Men knappt 1 vecka innan de kunde vara tillsammans UTAN tillsyn, det trodde jag aldrig.
Om du är beredd att ta det långsamt vid introduktionen och använda dig av tipsen som jag planerade att ta. Sen låta hunden och katten bestämma takten, så ska du se att allt kommer att gå jätte bra!
Hur gör ni första nätterna hemma då de skall sova? Har funderat mycket på hur man löser det!!
Vår hund har ju varit van att vara inne hos oss i sovrummet i 6 år och skulle nog tycka det var oerhört konstigt om han inte fick vara där vi är.
Skall man dela på sig så att en sover i gästrummet med hunden (han är nöjd bara han får vara med en av oss) och en i sovrummet med katten de första nätterna så den får vänja sig vid alla lukter och kanske hitta en plats där den vill sova. Det är väl viktigt att katten känner sig trygg på natten och inte lämnas vind för våg. Jag skulle nog sitta vaken hela första natten känner jag!!!
Är lite orolig för detta med sovandet första nätterna som ni hör och innan hund och katt vant sig vid varandra. När vi sover så har man ju ingen koll på dem. 🌛