Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett07-ragdollbilder
Läst 2969 ggr
Aloe.Vera
2

ute med sele

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi provat gå ut med Jasmine i sele 3 gånger.. men hon tycker inte alls om sin sele.. vågar ju inte släppa lös henne heller..

hur har ni andra gjort.??

ps: hann knäppa några härliga bilder när vi var hos mina föräldrar.. hihih🌺

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Aloe.Vera
3

ståtlig tjej

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Aloe.Vera
3

en bild till.. någon som vet hur man redigerar bort selen på bilderna.. ?

[[pimey]]
0

Börja mef att ha selen på några gånger inomhus först innan ni tar ut henne. Vi har gjort så att när katten börjat känna sug bekväm i selen och glömmer bort stt den sitter på DÅ tar vi ut dom. Att vara ute i en ny miljö samt ha en obehaglig sele på sig gör katten mer stressad.

Aloe.Vera
1

selen har hon fått gå med hemma.. utan bandet då.. det har inte stört henne.

men så fort hon har bandet på tvärstannar hon eller så drar hon sig åt fel håll.. kan ju vara stress..eller att hon blir väldigt ivrig för att hon fått komma ut HAHAH stackaren som bor i lägenhet när det är så härligt ute.

Lena129
0

Panda är den enda katt någonsin som jag inte tycker synd om för att han måste vara inne.

Han skulle inte klara sig ute, han är så innerligt hjärtesnäll och tror allt och alla om gott.

Det man inte vet saknar man inte heller - tror det skulle vara jobbigare för honom att få vara ute ibland och ibland inte. Men fram i vår när det blir varmare ute har jag tänkt att han ska få vara på altanen för att i alla fall få känna på lite spännande lukter. Och sol.

//

Lena

[Skörbjugg]
1

Du kan prova ha kopplet inne också så det också är lite bekant när ni sedan går ut. Jag tror inte att det är så konstigt att hon blir obekväm med just koppel på, det är nog mer en vanesak. Tre gånger är ju inte så mycket det heller, så det är bara att öva öva öva. ^^

Att gå en regelrätt promenad och att bestämma åt vilket håll man ska gå kommer nog mer efterhand att din katt känner sig tryggare med själva situationen. :)

Aloe.Vera
1

jo jag får hoppas hon inte behöver känna sig så oroligt..tänkte mest att vi tar ut henne för hennes skull, hon sitter ju ofta vid fönstret och tittar ut..haha.. jo men vi får öva..så får hon gå i koppel lite oftare hemma så hon vänjer sig och förstår att koppel inte är något farligt.

sen får jag hoppas på hus snart..då bygger vi ett ordentligt staket så hon kan vara ute så mycket hon vill utan koppel..hihihi❤️

Aloe.Vera
1

minns ni pälsen på henne för mindre två månader sen?? det kanske ni inte gör,finns nog någon gammal tråd med bilder på henne.. hm.. 

men sååå mycket päls hon fått nu.. ser ut som lite häng mage också??.. försvinner magen med tiden tror ni?..

[Skörbjugg]
0

#8 Om du inte tror att din katt är överviktig kan det vara en liten "magpåse" som ofta kallas tigermage. HÄR diskuterades det litegrann för ett tag sedan på sajten. :)

Aloe.Vera
1

oj tigermage..kollade in den lille siamesen där syntes det som en liten bula.. men så pass har hon inte.. lite mkt päls och mer runt hela magen kanske.. hon är inte så lång heller med tanken på hennes 4 kg. övervikt?

[Skörbjugg]
0

Det enklaste är nog om du känner och klämmer lite på henne. :)

Jag saxar detta från

Torslanda Djurklinik:

"Tecken på övervikt

Om ditt djur väger 15 % mer än sin idealvikt talar man om fetma, annars övervikt. Genom att känna på djuret över revbenen kan man undersöka hur mycket fett som finns där. Om du lätt kan känna revbenen är ditt djur under- eller normalviktigt. Måste man trycka för att känna revbenen är djuret överviktigt och om man inte kan känna revbenen alls lider det av extrem fetma. Om ditt djur saknar midja är detta ofta ett tecken på övervikt liksom trötthet, dåligt humör överdriven tid som djuret sover, ovilja att röra sig, andfåddhet, nedsatt värmetålighet. Det kan även vara bra att jämföra med normalvikten för rasen."

Det kan nog ge en ungefärlig bild av vad man känner efter. Jag tycker inte man ska hänga upp sig för mycket på vad vågen säger, eftersom att storleken kan variera mycket mellan katter i samma ras och det då blir lite svårt att göra vad "idealvikten" ska ligga på.

Din Jasmine är väl dessutom på tillväxt och då tycker i alla fall inte jag att det är bra att banta djuren. 🙂

Aloe.Vera
1

jag försökte känna lite runt om magen..där var ingen kula utan hon var  mer rund,  och revbenen gick att känna..om jag nu känner rätt , lite fett har hon nog ändå.. 🤪

kanske ser jag bättre formen på henne om jag badar henne ordentligt hahah..då är hon nog inte lika rund..

får nog bada henne nån dag snart och knäppa en bild.. hahha

kanske pälsen som får henne att kännas så mkt tjockare..för hon vägde runt 4 kg för två månader med..så hon har ju inte gått upp i vikt.

[Skörbjugg]
2

Nej, men jag tror inte att det är någon fara. :) Jag blir så förvånad över hur mycket katt som försvinner i badet varje gång, haha. :) Sist skrattade jag så mycket åt stackars Rudi som hade en jättesmal kropp och ett bollhuvud (tvättar ej huvudet). 😂

[Skörbjugg]
1

Och såg nu att du hade frågat om hur man ska redigera bort selen. Antingen går du själv in i t.ex. Photoshop och tar bort den, eller så går du t.ex. in på t.ex. Foto iFokus och ber någon där att göra det. :)

[Raggababa]
3

Jag tycker hon ser mycket fin ut. Ha tålamod med promenader!🙂

Alotberg
2

Ang. ta bort selen så skulle jag rekommendera Photoshop med verktygen Klonverktyget eller Lagningspenseln.

…alternativt att du skickar bilderna till mig så kan jag snabbt pilla bort dem. :) Det är alltid enklare med en ren bakgrund, som bilderna på gräsmattan.

info@houseofellen.se
0

Jag började gå ut med mina två ragdollflickor våren efter det jag fick dem. De var ca 9 månader. Det tog något år tror jag men sedan var det aldrig något problem.  Men det gäller att hålla på så de vänjer sig. Nu är Olga 14 år och hon går ut nästan varje dag i sele utom när det regnar.  jag har även hundar och de lärde sig att när hunden varit ute är de deras tur. Nu ställer hon sig vid dörren så det är bara att ta på henne selen. Jag har även haft två siameser men de var lite svårare, de vill bra gå ut när det är varmt ute men de har ju inte samma tjocka päls. Jag hade en djärv ragdoll Ellen och en lite skyggare Olga. Ellen var lättare att ta ut men nu är Olga ensam och hon gillar verkligen att komma ut man ser hur hon trivs när hon kommer ut.

Aloe.Vera
1

#14 .. skönt att höra att det inte är någon fara..Nämen gud va gulligt det måste ha sätt ut med det fluffiga huvudet..hann du ta något kort på det.. ahahaah sååå sött de låter.

#15 tack raggababba.. jo men vi får gå ut fler gånger.. nu närmar ju sig våren också..hihih

#16..jag är otroligt dålig med att redigera.. du får gärna göra det åt mig om du har ork..det vore jättesnällt av dig.. 🌺

#17 vad roligt ändå ha en ragdoll som går ut i koppel..ser ju ut som en liten hund ..kroppsmässigt ju.. hihh jo jag tror dem trivs nog komma ut i korta perioder,även om ragdollen nu räknas som en innekatt..

❤️ tack för era fina meddelanden hihi alltid uppiggande med söta historier..

Ragdoll1984
2

Våran är ca 7,5 månader nu. Vi bor i lägenhet och hade tänkt ha honom som endast innekatt, vi tänkte samma som ovan skriver att "det man inte vet saknar man inte heller". Men eftersom han är så social började vi ta med honom hem till vänner, som också har katter. Sedan blev det till att leka i något träd hos mina föräldrars trädgård. Till sist bar vi ut honom i skogen, och nu går vi en promenad i skogen varje helg. Hans vita päls lyser nästan i skogen så det är lätt att se honom. Där får han klättra i träd och jaga löv.

Nu i efterhand känns det som rätt beslut, eftersom han gjorde som många andra katter, satt i ett fönster och tittade ut hela dagarna. Jag är inte någon expert på hur katter tänker, men jag tror allt att han ser att det finns något på andra sidan glaset, och märker ju att det finns något på andra sidan ytterdörren. Därför känns det helrätt att han i alla fall få ta en liten del av det, och resten av tiden inomhus bli underhållen på andra sätt.

Asj
2

Mina har aldrig riktigt vant sig med att ha sele på sig, men de uppskattar att få gå utanför vår inhägnade innergård och de är inte dummare än att de efter ett tag lär sig att detta hänger ihop! De accepterar alltså rätt bra att få selen påsatt när de vet vad som väntar. Däremot så är ingen av dem särskilt bra på att verkligen promenera…De går mest runt och nosar, rullar runt och markerar på vissa ställen eller bara står och tittar, dvs på deras villkor och inte dit jag vill.

Aloe.Vera
1

inhägnad innergård önskar jag med till henne..och en kompis eller fler.. 😃..  

Än så länge så väntar vi på  ☀️(fick snö igen i natt )

hittade en lustig bild på henne från typ i sommras..med gud så liten hon var i kroppen..och i värst växperioden , stor om baken. 😂

så roligt med före och efter bilder

edit: det här är ju på vår balkong då,försökte få in lite trädgårdskänsla med grön matta och krukor och stenar hihhi

Aloe.Vera
0

men kolla den lilla midjan..och ändå var hon värsta matvraket..åt mer då än vad hon gör i dag.