sandrullare
Hej! Jag har haft min underbara lilla Nelson i två veckor (han är nu 14 veckor) och ända sen han kom till oss så har han rullat sig i sin sand. Efter att ha rullat runt i "sandlådan" så gör han sina behov. Han gör det inte hela tiden utan bara ibland och helst när jag är synbart i närheten. Varför gör han så? Jag rensar lådan två gånger per dag och använder samma sand som uppfödaren gjorde. Utöver detta är han en trygg, snäll och social katt. Någon som vet?
Min ena är 3,5 år och gör fortfarande så ibland :) iallafall om han är på lekhumör! Då kan han ligga och "sparka" och rulla runt, sen sticker han fort så det blir sand överallt. När han var liten gjorde han det oftare. Vet dock inte varför, men det kanske helt enkelt är kul :)
Ja, min Oberon har också lite tendenser att rulla i lådan ibland (oftare när han var yngre), och jag tror att det beror på att han gillar sin låda helt enkelt och att han tycker att det känns roligt.
Lite har det nog även med doftmarkering att göra, för han rullar även utomhus i rabatten eller på asfalten utanför porten. Utanför porten rullar även mina andra katter ibland när de precis kommit ut.
Sajtvärd Katter iFokus
Alla mina katter rullar sig i sanden, speciellt då lådan är helt rengjord.
De avlämnar sin doft i lådan på samma sätt som de rullar runt lite extra i sängen då man bytt påslakan.
Det ska förmodligen dofta "rätt"…
Mindre skojigt är det förstås för oss tvåbenta för ofta innebär sandrullningen även en hel del extra sant ute på golvet samt i pälsen *ler*.
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Mina katter har fått överta barnens sandlåda ute efter att barnen blivit för stora. De älskar att rulla runt och hoppa runt i den.
Jag skall bygga in den i kattgården för att de skall få tillgång till den när de vill
Skönt att jag inte är ensam om att ha en sandrullare, men finns det något jag kan göra för att förhindra att han gör det? Han rullar sig nämligen i både bajs och kiss och sedan sover han bredvid mig i sängen - känns inte jätte fräscht. Jag har tagit upp han när han har rullat sig och sagt nej, men det verkar inte hjälpa speciellt mycket 😃
Jag tror inte det hjälper att "fya" katten, det är ju en inbyggd drift.
Han är ju inte så gammal så det kommer bli bättre. Stoppa bara upp honom genom att klappa eller lugnt ställa honom på alla fyra i sandlådan.
Risken är att om man säger nej eller fyar så kan katten tolka det som att han inte får vara i lådan alls……och det vill man ju inte då det kan bli oönskade effekter på golven istället 👍.
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Du får helt enkelt tömma lådan väldigt ofta just nu. Jag tror att beteendet kommer avta så småningom :)
jag har inte blivit arg på honom utan mer sagt nej och ställt han upp men då när jag släpper ner han på alla fyra igen så gör han som en "bomb" och slänger sig ner med huvudet först igen, haha! Kanske inte är det bästa i det läget att uppmuntra honom genom att skratta - men det ser ju för roligt ut så det är svårt att inte skratta.
Ja, jag tömmer två gånger per dag och han får bra foder så han gör inte sina behov lika ofta men hoppas verkligen att det är en fas han är inne i, vill helst inte ha en kiss-e-katt 😃
Här är busen ❤️
haha nej det där nyllet är svårt att vara arg på!