Hur veta om de är sk "hallontuttar"?
Den här veckan är det 4 veckor sedan vår foderkatt Daisy var iväg på parning. Tisdag-torsdag blev det lyckade parningar där.
Hon hade innan vita, platta juver. De är mer "runda" nu och har bytt färg lite.
Hon har ändrat beteende också. Börjat äta mer, sover mer och är mer lugn överlag.
Bifogar bild på spenen jag fick foto på. Har ingen före bild på datorn just nu.
Läste att det kan även vara skendräktighet, men hur vet jag det?
Ska prata med uppfödaren ikväll, vi har haft kontakt sedan parningen, och vi skulle vänta och se.
Bifogar bild på på den lilla tutten jag hann fota innan hon ville iväg.
(Värt att nämna, är hon dräktig, blir detta första kullen för min del. Så kammar på mig info överallt. Letar tecken, och antecknar.)
Don't judge me, before you tried to walk in my slippers, on ice.

Tycker inte det ser ut som hallon tuttar, borde varit mer rosa om det är ca.4v sen
På mina har även vårtgården blivit lätt rosa och lite svullna.
Är det jag misstänker. Att det inte är något. Men de har ändrat färg, och blivit mer "fylliga". Hennes matvanor är ändrade. Därför känns det lite konstigt.
Alla är i ungefär samma färg, varken mörkare eller ljusare.

Jag tycker inte heller att de ser rosa ut.
Jag råder dig att du kollar hennes vikt några gånger i veckan och se hur mycket hon går upp i vikt.
Hon kan mycket väl vara skendräktig, tyvärr. Vänta och se.
Jag hoppas att hon väntar smått!
Hur mycket ska de gå upp per vecka nu? Ungefär?
Säkert individuellt.
Hon skulle kunna äta ihjäl sig (känns det som) just nu, hon vill ha mat, konstant.
Vi har bytt till RC Queen, och hon får blötmat 2-3 ggr dag.
Sover stora delar av dagen. Får busryck på kvällarna, men övrigt är det äta och sova, ungefär.

Nu pratar jag om hund eftersom jag aldrig haft en dräktig katt men tänker det borde vara liknande - ju tidigare symptomen börjar desto säkrare att det kan vara skendräktighet. Om det vore en hund skulle jag inte öka maten redan i 4e veckan eftersom foster växer först de 3 sista veckorna. Hundar som är skendräktiga lägger gärna på sig fett men man kan hela tiden känna i midjan att det liksom inte är något där medans på en dräktig hund är det just i själva midjan man känner att det blir fast någon gång runt 5e veckan. Är det bara en valp kan det vara svårare att avgöra. Ökar man på maten för mycket och för tidigt är det svårare att avgöra för hunden blir fet. Då är det lätt att tro att den är dräktig.
//
Lena
Vi har alltså inte ändrat på maten mer än att hon slutade med tonfisken som hon avgudade innan, samt bytte ut torrfodret. Hon har tillgång till torrfoder hela tiden i skålen. Vi erbjöd innan också blötmat morgon, ibland på dagen, samt sedan på kvällen. Hon åt dock inte upp det innan.
Ska vi dra ner på blötmaten? Ta bort torrfodret?
Funderar på att om man ska ultraljuda henne, men uppfödaren sa att antingen kommer löpet igång, eller så ser man senare om det är ungar i magen eller inte. Går inte att ändra på utgången direkt.
Spenarna är dock inte rosa-röda. Tunnhåriga runt, och lite svullna, jämfört med hur de var innan.
Ska man erbjuda bolåda, om det nu sedan visar sig vara skendräktighet?

Tror löpet är på ingång.. hon rullar runt på golvet för tillfället, och beter sig allmänt "extra" kärleksfullt. Då var det en släng av skendräktighet dådå. Hoppas på det bästa nästa gång då.

Lycka till ;))