Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 777 ggr
[[pimey]]
2014-03-15 12:22
0

Klösproblem!!

Hej! Jag har en kvinna som ringde mig angående lite tips och råd vad hon ska göra med hennes ragdollhanes beteende. Han är en 7 årig stor kille som klöser på tapeterna 4 på morgonen när inte matte kliver upp och när hon väl kliver upp så slutar han och håller sig från tapeterna hela dagen. Hon har 3 stora klösmöblerna där katterna kan sträcka ut sig ordentligt, har provat feliway, apelsinskal/citronskal där han klöser, fy-spray men det hjälper i 2-3 dagar säger hon sedan så börjar han igen trots medel. Jag har förstått att han lärt sig att hon kliver upp om han klöser och ligger hon kvar så vrålar han istället. Det enda jag kom på hon ku de prova var att total ignorera honom eller sätta dubbelhäftande tejp på väggen (hon var inte rädd om tapeterna) någon annan som har bra tips som jag kan föra vidare till henne?

Trasan08
2014-03-15 13:25
0

Är det precis ett speciellt ställe kissen klöser på så kan hon ju köpa klösmattor som går att sätta upp på väggen.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

[Skörbjugg]
2014-03-18 18:42
0

Har hon provat att ignorera honom när han klöser? Jag finner att det är det effektivaste attgöra när katten bara vill ha upp en ur sängen. Man kan ju som trasan08 sa sätta upp nåt på väggen också om man vill. :)