Sele
Snälla - kan ni ge mej exempel på en bra sele som katten inte kan krypa ur?
//
Lena
De säkraste selarna är reglerbara och har även en rem som går mellan frambenen. Jag har en helt vanlig och enkel s.k. Y-sele och den funkar väldigt bra.
Jag vill också passa på att även rekommendera flexi-koppel ur säkerhetssynpunkt. Ett rejält handtag tappar man inte greppet om i första taget, vilket är lätt hänt med ett vanligt koppel. Jag har detta, med extra bekvämt handtag: http://animail.se/flexi-comfort-compact-bla.html
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har en sele liknande denna: http://www.supercat.se/katthalsband-selar-koppel/kattselar/kattsele-safeharness.html
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har en sele som liknar denna http://www.grizzlyzoo.se/kattselar-Karlie/bilsele-katthund/?group=prod_prod_grp-s1%2F115 som jag tycker är riktigt bra. Har lite olika selar, men den där tycker jag bäst om för att den sitter så den inte trycker på halsen/magen men inte heller så de tråcklar sig ur selen. :)
Tack gulliga ni för förslag - men kryper inte katten ur alla dessa? Om den vill?
//
Lena
#4 Eftersom det finns en rem mellan frambenen är det väldigt svårt för katten att ta sig ur selen, men ingen sele är nog helt hundraprocentig om man har en väldigt vig och panikslagen katt. För att selen ska sitta så säkert som möjligt är det viktigt att man spänner remmarna ordentligt så att de inte sitter för löst.
Sajtvärd Katter iFokus
Tycker katten bara vrider sig ett varv i en sådan sele och VIPS! är den ute.
Har köpt en sådan där med brett tyg runt hals och ner mellan frambenen som jag trodde var säker - men det var den inte!
Som tur var sprang Panda in och inte vidare ut - men den var också bara att vrida sig ett varv i så var han ute.
//
Lena
#6 Ja, menar du typ Puppia-sele så är jag lite skeptisk till dessa just p.g.a. att de känns lite för stora för katter. Smalare remmar känns säkrare och dessa kommer de inte ur genom att krypa eller vrida sig.
Min skogishane har lyckats ta sig ur min sele en gång, men då hade han fullständig panik och hoppade och krumbuktade för livet en lång stund innan han kom loss. Anledningen till paniken var att han blev skrämd av en prasslande påse som kom farande i vinden rakt emot honom, men eftersom det var i hans vanliga hemmaområde sprang han bara hem.
Det är alltså viktigt att aldrig ha katten i sele i ett område där det skulle vara katastof om katten kom lös, att spänna remmarna ordentligt och att undvika situationer som katten kan bli skrämd (och drabbas av panik) av.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har haft selar med smala remmar på mina andra katter, och det var NOLL problem för dom att ta sig ur. Så jag litar inte ett ögonblick på sådana. Ibland vill man ju ha katten med sig på resa och annat där den faktiskt kan bli skrämd. Även om den sitter i bur så kanske man vill ta ut den ur buren.
Det MÅSTE väl kunna gå att göra en kattsele som är säker??
//
Lena
#8 Var det rem mellan frambenen på de selarna? Var de ordentligt spända?
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, absolut. Rem mellan benen och spända så hårt det gick.
//
Lena
#10 Jag vet inte vad det var för utbrytarkatter som tog sig ur dessa i så fall, men det var väl knappast en ragdoll iallafall?
Sajtvärd Katter iFokus
Nån som testat denna? Tycker det verkar som den kan minska smitrisken… http://www.supercat.se/katthalsband-selar-koppel/come-with-me-kitty.html
#12 den ser ju stadig ut…. Någon som testat?
//
Lena
#12: Jag har en sådan sele till min ena katt som är expert på att backa ur selarna. Den är bättre än de flesta andra jag testat, men hon har lyckats ta sig ur även denna. Vi har provat vanliga selar med smala remmar och puppiasele innan. Puppian är ju helt klart sämst eftersom den inte sitter åt runt halsen.
SE*Astinis Ragdoll
Jag tycker att den selen jag har (som jag postade något liknande på) är bra, eftersom den sitter stadigt men det blir svårt för katten att vika in armbågen runt den del av bandet som sitter kring magen och upp på ryggen. Den har varit min rymningssäkraste hittills. 🙂 Bara man kan spänna tillräckligt så att det sitter riktigt "hudnära" borde det inte vara någon fara. :)