Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1278 ggr
Martyparty
0

Ännu en stamnamnstråd

Hej! Sitter här nu och har tänkt skicka iväg min stamnamnsansökan i dagarna. Som många andra har jag lite ångest över vad jag vill att mitt katteri ska heta. Jag vill ha något vackert utan att det blir plottrigt, gärna på något annat språk, men svenska funkar om det inte är åäö med. Jag har ett namn som jag gärna vill ha: Oneira's, men det tror jag tyvärr inte blir godkänt. Betyder dröm på grekiska. Känner mig lite fast i mitt tänkande. Ni brukar ju vara väldigt duktiga på att komma på stamnamn, så jag tänkte be om hjälp. Kom gärna med förslag! Namnförslag som jag kommit på men som jag är osäker på: - Every Dream's (känns lite för puttinuttigt) - Paradisus - Catlantis - Happy pills - Made by love Lite osäker på dessa alltså. Input?

SE*Astinis Ragdoll

SannnaH
0

Jag och min sambo tog bokstäverna från våra två nuvarande kissar och "hittade på" nya ord. Kul och vissa blev riktigt fina fast de egentligen inte betyder något ;) Man kan som hjälp använda anagramgeneratorer på internet. Annars kan du ju hitta en synonymordlista på nätet, börja med att skriva in ett ord, vilket som helst och sen klicka vidare beroende på vad man hittar.

Inga direkta förslag, men kanske lite hjälp på traven :D Oneira's var fint!

Martyparty
0

Mina katter heter Sally ("Petra i parken" i stamtavlan), Alice och Kitty. Har försökt leka med bokstäverna samt mitt eget namn (Martina) men inte kommit på något.

SE*Astinis Ragdoll

Myrrami
1

Jag gillade catlantis. 

När jag skulle regga mitt kollade jag på vad det fanns på gutamål eftersom jag vill ha något som anknöt till Gotland där jag bor.

Det blev Söimlir kattos som betyder vacker katt.

[Isadolls]
0

Jag tog del av namnet på min första avelshona. Hon heter Isabella, så då blev det IsaDolls:))

[Skörbjugg]
0

Varför känner du dig osäker på om Oneira's skulle gå igenom? Ett bra sätt att höja chansen att ett namn går igenom är ju att kolla igenom vilka namn som är reggade och att man då kanske inte ska försöka få något stamnamn som låter snarlikt osv. :)

http://fifeweb.org/wp/catnames/cattery.asp är det i FIFé du ska regga så finns bra tips här.

(Och jag tror att du redan gått igenom det här, men tänkte att det kunde vara bra att ha i tråden om andra som funderat lite kring det här ville ha info osv. :) )

Jag tyckte att du hade fina namn i din lista! Om du vill komma på något helt annat kanske det finns något specialintresse hos dig, som du hade velat lyfta fram lite?

Martyparty
0

#5: Jag har kikat en hel del på Fife. Hittade (tyvärr) ett registrerat stamnamn som heter Neiras. Jag antar att de tycker att det blir för likt. Tycker dock att det finns många katterinamn som är väldigt lika varandra, så jag vet inte var de drar gränsen.

Har hästintresse i övrigt, men det är ju lite svårt att hitta ett katterinamn som anspelas på det.

Har kollat lite på ord på alvspråk, men jag har inte hittat något som direkt passar som katterinamn.

SE*Astinis Ragdoll