Brun sköldpadd mitted tabby
Hej! Undrar om någon har en Brunsköldspadd mitted tabby, Vill gärna se lite bilder på denna teckning:))
Av de drygt 15000 svenska raggisar som registrerats i sverak mellan år 2000-2012 är det bara 28 st som har den färgen och teckningen. Orkar inte lista dem nu, men fixar det imorn om du vill veta vilka det är, så kan du googla bilder. :)
Ovanlig teckning med andra ord:) Tack:))
Den är ju inte ovanligare än många andra, och inte ovanligare än den "ska vara", när det finns 60 olika varianter att fördela katterna på. Nu för tiden så är grovt räknat 5% paddor, 35% mitted och 20% tabby.
5%*35%*20% innebär 0,35% av just den varianten, och om det föds 2000 raggisar per år så förväntas 7 st av just den varianten. Stämmer bra med nedanstående lista.
Sen är det väl så att de varianter som är vanligare är det just för att många tycker att de är vackrast. Så personligen tycker jag inte det finns någon som helst tjusning i att en variant är "ovanlig". Och framför allt tycker jag inte det finns någon anledning att avla på varianter för att de är "ovanliga". Och ännu mera framför allt fattar jag ingenting av de som håller på och försöker ta mer betalt för de "ovanliga" varianterna. En katt som inte är snygg eller bra från början blir inte snyggare eller bättre bara för att den är av en "ovanlig" variant. Snarare tvärt om. Så tycker jag.🙂
2012
SE*Sweet Rags Pretty Little Melissa
SE*Sweet Rags Pretty Little Jenna
S*Norrtassen's Glorious Glimma
Stallkattens Millie to Hanna
S*Gunbertus Aphrodisiac
S*ElHeMa's Tingeling
2011
S*Bluesrags Ida Cox
S*Raggedy Doll Celine
S*Silvertrasan's Charmed Paige
S*Gårdös Bea
S*Tomtebloss Kinga
S*Sprattelkattens Bowmore
S*Sprattelkattens Port Ellen
S*Raggedy Doll Fransesca
2010
S*Gunbertus curling
SE*Roseberry's Gwendolyn
SE*Roseberry's Tiddelie
2009
S*Santa Claw's Joliette
SE*Roseberry's Monifa
S*Lucky Factor's Xanaia
2008
S*Katrinelund's Sara-Cecile
S*Gunbertus Fannie Mae
2007
ES*Patriarca Oxygen for Sarais
S*Bommen's Destiny Darling
S*Gunbertus Auld lang syne
S*Gunbertus Deck the halls
2006
S*Gårdös Åse
2005
Van Zeewolde Sapphire Summer of Cas-Sus
2000-2004
ingen
Tyvärr kan jag inte hålla med dej om detta:) Jag tycker personligen att dessa är fina, finns inte en som är den andra lik, just därför lockar dessa katter mej, sedan är jag väldigt förtjust i tabby varianterna. Sedan kanske man köper en sådan katt om man vill ha fram vissa färger och teckningar….som uppfödare alltså. Det jag menade med "ovanliga" är just att det inte finns så många av just denna teckning, inte för att man skulle ta mer betalt för dem. Hoppas du inte tolkar mej fel, men smaken är ju delad så att säga. Jag födde själv upp en blå padda som jag var väldigt förtjust i, men som jag inte kunde använda i avel, annars hade jag gjort detta. Men tack för info om dessa katter:))
Sedan förstår jag inte hur du tänker…din hona enl. hemsidan är ju en Blåsköldpadd bicolor?? eller har jag fel??
Håller med dig 3# :)
För mig ligger typ och temperament på 1:a plats. Färgen och teckning är ovesäntligt för mig. Är man endast ute efter katter som ser ovanliga ut men glömmer typen då kanske man ska och tänka om
#8 Nu tycker jag att du inte ska lägga dej i detta! jag ville endast ha lite bilder på denna färgteckning, inte din åsikt!! Vad ni tycker om denna teckning är inte väsentligt för mej, vet många som gillar dessa färger!!! Självklart är temperamentet och typ prio 1:)) Har aldrig påstått nåt annat heller…. tråkigt med sådan attityd…
För mej ligger hälsa på första plats före typ och temperament.
Att paddor skulle föds så få pga att köpare tycker andra varianter är finare stämmer verkligen det? Är det inte så att folk inte vet att det finns fler färger än just de "vanligaste"? Alla som ser min sköldpaddsfärgade bicolor tycker att det är jättevackert med alla färger och undrar vad det är för ovanlig ras, nu senast på djursjukhuset där hon väckte stor beundran bland personalen för sin fina teckning. När jag förklarar att det är en vanlig ragdoll säger folk att de inte visste att det fanns i andra färger än brunt och blått.
Jag tycker också att typen på sköldpaddsfärgade katter har gått framåt senaste åren och att det numera finns gott om snygga katter i "ovanliga" varianter om man nu räknar sköldpaddsfärgat dit.
På fb finns gruppen all about torties där det finns drösvis med bilder på fina paddor.
Tack för tipset! Har gått med där nu, underbart fina katter;))
Tror det missuppfattas lite här. ;) Självklart har alla sina favoritvarianter, och jag själv har en blåpadda utan att det är en favoritvariant. Att de flesta väljer bort rött/paddor är nog ett faktum.
Men det jag menar är själva fascinationen över "ovanligheten" som det ges uttryck för titt som tätt, och som i sin näst sämsta form innebär att uppfödare avlar på undermåliga katter bara för att de är "ovanliga", och som i sin sämsta form dessutom innebär att dessa uppfödare vill ha extra betalt för "ovanligheten". När det i själva verket är så att nästan alla varianter är ovanliga. Den variant som Isadolls nämner ligger exempelvis precis i mitten på ovanlighetslistan.
Glömde förresten dela på de bruna och blå där uppe i #3, och eftersom jag är så oerhört nördig kommer här hela OVANLIGHETSLISTAN! 👍😉
Så här många raggisar kan man just nu förvänta sig av varje variant om det föds 2000 st:
278 Brun mitted - RAG n 04
253 Blå mitted - RAG a 04
235 Brun bicolor - RAG n 03
219 Brun colorpoint - RAG n
213 Blå bicolor - RAG a 03
199 Blå colorpoint - RAG a
60 Bruntabby mitted - RAG n 04 21
55 Blåtabby mitted - RAG a 04 21
51 Bruntabby bicolor - RAG n 03 21
47 Bruntabby colorpoint - RAG n 21
46 Blåtabby bicolor - RAG a 03 21
43 Blåtabby colorpoint - RAG a 21
20 Brunsköldpadd mitted - RAG f 04
18 Blåsköldpadd mitted - RAG g 04
16 Brunsköldpadd bicolor - RAG f 03
16 Röd mitted - RAG d 04
15 Brunsköldpadd colorpoint - RAG f
15 Blåsköldpadd bicolor - RAG g 03
14 Creme mitted -RAG e 04
14 Blåsköldpadd colorpoint - RAG g
13 Röd bicolor - RAG d 03
13 Röd colorpoint - RAG d
12 Choklad mitted - RAG b 04
12 Creme bicolor -RAG e 03
11 Creme colorpoint -RAG e
11 Lila mitted - RAG c 04
10 Choklad bicolor - RAG b 03
10 Choklad colorpoint - RAG b
10 Lila bicolor - RAG c 03
9 Lila colorpoint - RAG c
4 Brunsköldpaddstabby mitted - RAG f 04 21
4 Blåsköldpaddstabby mitted - RAG g 04 21
4 Brunsköldpaddstabby bicolor - RAG f 03 21
3 Rödtabby mitted - RAG d 04 21
3 Brunsköldpaddstabby colorpoint - RAG f 21
3 Blåsköldpaddstabby bicolor - RAG g 03 21
3 Cremetabby mitted -RAG e 04 21
3 Blåsköldpaddstabby colorpoint - RAG g 21
3 Rödtabby bicolor - RAG d 03 21
3 Rödtabby colorpoint - RAG d 21
3 Chokladtabby mitted - RAG b 04 21
3 Cremetabby bicolor -RAG e 03 21
2 Cremetabby colorpoint -RAG e 21
2 Lilatabby mitted - RAG c 04 21
2 Chokladtabby bicolor - RAG b 03 21
2 Chokladtabby colorpoint - RAG b 21
2 Lilatabby bicolor - RAG c 03 21
2 Lilatabby colorpoint - RAG c 21
1 Chokladsköldpadd mitted - RAG h 04
1 Lilasköldpadd mitted - RAG j 04
1 Chokladsköldpadd bicolor - RAG h 03
1 Chokladsköldpadd colorpoint - RAG h
1 Lilasköldpadd bicolor - RAG j 03
1 Lilasköldpadd colorpoint - RAG j
0 Chokladsköldpaddstabby mitted - RAG h 04 21
0 Lilasköldpaddstabby mitted - RAG j 04 21
0 Chokladsköldpaddstabby bicolor - RAG h 03 21
0 Chokladsköldpaddstabby colorpoint - RAG h 21
0 Lilasköldpaddstabby bicolor - RAG j 03 21
0 Lilasköldpaddstabby colorpoint - RAG j 21
Hälsa är såklart viktig men jag antar att de flesta uppfödare idag inte avlar på sjuka katter och jo jag får såklart ha en åsikt med det är ju ett öppet forum :)
Vad har sjuka katter med detta att göra#13 , har väl aldrig påstått att man ska avla på sjuka katter….förstår inte….detta var om lite bilder, och så blir man påhoppad:(( Tråkigt!!
#14 Nu missuppfattar du nog, för jag tror det som står om hälsa i #13 är en reflektion till #10. :)
Kan passa på och förtydliga mitt eget svar till #10 också, när jag ändå är igång:
Att rött är ovanligt beror såklart delvis på att de inte varit godkända så länge. Men för övrigt så menar jag alltså inte att det beror på att kattungeköpare i allmänhet tycker de är mindre fina, utan på att uppfödarna själva har en bild av hur de tycker en ragdoll ska se ut. Och jag tror många uppfödare som hållit på ett tag fortfarande inte ser en röd katt framför sig när de tänker på sin idealragdoll. Så det beror alltså på uppfödarna och inte på köparna.
Och själv tycker jag att det är jättebra när uppfödare avlar på det viset. Att de har någon slags bild av sin idealragdoll, röd eller inte, och försöker uppnå den, istället för att hatta mellan den ena ovanliga varianten efter den andra för att de tror köparna efterfrågar den.
Så tror jag. Vet inte om det blev tydligare #10, haha, men jag försökte iallafall.
Själv så älskar jag paddorna och allra helst med stora paddfläckar. Jag skall till hösten skaffa en hona till och tittar efter om jag kan få tag på en vältypad bc padda.
Jag har en sköldpadsmitted i dag och tycker att de är jätte vackra.
Och för att förtydliga, ja typen går först för mig också
Oj vilken konstig riktning denna "bildtråden" fick ;) En padda ligger högt på min önskelista med, så den som har bilder på någon snygging att dela med sig av skulle absolut göra min dag med! Att drömma lite skadar nog inte ;) #12 Intressant lista Djupdal! Finns det någon statestik bakom den, eller hur är den framställd?
Men nu missuppfattade du mig. Jag sa att jag prioterar typ och temperament medans ett annat inlägg sa att hälsan går före typ och då menade jag att vilken seriös person avlar på sjuka katter, såklart är hälsan viktig men man ska avla på rastypiska katter :) det blev lite OT men det riktades INTE mot dig isadolls :)
(Totalt OT Isadolls förlåt men jag vill bara förtydliga vad jag menar i #10. Jag hoppas verkligen att alla avlar på friska katter utan hcm, pkd, calici, herpes taskiga tänder, dåliga magar, giardia osv, men eftersom jag själv köpt en calicikroniker av en seriös erfaren uppfödare vet jag hur lätt det är att det slinker med symptomfria smittobärare i aveln. Om man utgår från att alla avelskatter är kärnfriska tycker jag att man ska prioritera temperament och den rastypiska "slappheten".
# 15 Du tror att uppfödarna tycker blått och brunt är finast. Jag tror de flesta avlar på de färgerna för det är lättast. Enklare att finna avelskatter, lättare få fram typ osv. Det har jag hört flera uppfödare som tycker. Att de inte ser röda ragdolls som ideal tror jag har att göra med det faktum att de inte varit godkända så länge.
Alla har rätt till en åsikt och Isadolls har rätt att få se fina bilder på brunsköldpaddsmittedtabbysar. Har tyvärr ingen att bidra med men tipsar om Gunbertus hemsida. Ett paradis för sköldpaddofiler och dessutom finns Fannie Mae där och hon är väl just brunsköldpaddstabby har jag för mej.
När jag ändå har ordet vill jag bara säga att Gunbertus Zaleilah och Gunbertus Vision är mina absoluta sköldpaddsfavvisar förutom min egen tjockis här hemma.
#17 Ja, jag får väl ta på mig att tråden drog iväg lite, är ju typ världsmästare på det. :P Men det jag menade först var att det kanske inte finns så många forumskrivare med egna bilder på en variant som det bara finns 25-30 st av i hela landet. Jag har inga och törs inte stjäla, men här är iallafall en länk till Fannie Mae:
http://www.fyrpihls.se/fannies_galleri.htm
Och listan är helt enkelt framräknad ur Sveraks databas. Det är förekomsten av de 5 olika anlagen som kan variera hos ragdollen, enligt utfallet på katter födda 2012. Råkade ha en exceldump av alla katter liggande i datorn, så det gick jättefort att göra listan. Annars hade det inte blivit någon, för riktigt SÅ nördig är jag inte ;)
#16 noterar i min lilla anteckningsbok.
"..eventuella paddor kan möjligen deporteras till Gotland…" ;)
#19 Håller med om allt som står i #19. :)
Oh tack! Härligt att se:)) Fin tycker jag:)
#20 Haha ja nog för att man väldigt lätt blir lite nördig med sina excellistor, sitter på ett par jag med, men jag hade blivit lite mörkrädd om du hade räknat och fört in för hand ;) Nu känns det redan bättre!
Ha ha Djupdahl! :)
Tack för den nördighets-listan!!!
Får man låna den? :)
# 17 Bild på min padda :)
Fin:)))
Tack :)!
Jättefin tjej! <3
Angående hälsa, temperament, utseende (typ/färg) så tror jag att de allra flesta uppfödare självklart prioriterar hälsa och temperament före utseende!
Så självklart att det egentligen inte ens behöver nämnas. :)
Jag har svårt att tro något annat.
Vem vill avla på sjuka katter med dåligt temperament?
Då faller ju hela tanken med aveln för sådana katter kan varken ställas ut, säljas till sällskap eller avlas vidare på - vi avlar ju för att förbättra rasen och få fram friska, trevliga, stora, vackra, rastypiska Ragdolls. :)