Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1429 ggr
marimar
2014-04-02 21:59
0

SVARTHAKA???

Hej!

Jag har sett under en längre tid, att min tvååring är gråaktig under hakan. Hon verkar inte vara påverkad av detta. Idag tittade jag ordentligt, särade på pälsen där, och såg att det är fullt av små svarta prickar. Jag skrapade inte eller så, men det lossade lite ändå.

Ska jag göra något åt det, även om hon inte lider av det?

Hur kan det utvecklas negativt?

Smittar det?

Tips och råd  vill jag gärna ha :)

HagensYeats
2014-04-02 22:23
2

När jag misstänkte att min snart tvåårige tjej hade svarthaka smorde jag in hennes haka med olivolja för säkerhetsskull. Hennes haka var vit igen och rodnaden på huden gick ner efter ett par dagar. :) Så mitt tips är olivolja, skadar inte om det inte skulle vara svarthaka. Men man får stå ut med en "fettig" haka ett tag. ;)

SannnaH
2014-04-03 08:24
3

Svarthaka är acne för katter och det bästa när man ska få bort det är att smörja med något fett, tänk "lika löser lika", så olivolja som #1 skrev är det många som kör med. Annars är majonnäs ett populärt val. Vissa använder klorhexidin och säger att det också funkar. Smörj varje dag så försvinner det snart, och det smittar absolut inte. Håll koll att det inte blir sår bara. Du behöver inte vara orolig att hon lider så länge det inte  är sårigt. Det är bara finnar och katter är inte lika utseendefixerade som vi människor ;)

Använder ni plastskålar till katternas mat och vatten? I så fall är det dags att byta ut dem till metall eller keramik. Plastskålar är en av de vanligaste orsakerna till att katter utvecklar svarthaka, för att det fastnar massvis med bakterier i dem :)

Helemick´s
2014-04-03 21:41
1

Majonnäs och det är nästintill borta dagen efter 😉!

Min ena hankatt har besvären då och då likaså fick min honkatt mindre acneproblem i samband med att hon var dräktig.

Vi har kattungar Hjärta
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/