Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1793 ggr
FurryJax
0

Ska jag oroa mig för fip?

Hej! Går i tankar om att skaffa en till katt när rätt tillfälle kommer. Har läst lite om FIP och undrar helt enkelt om det. Har inte testat min katt för ev. coronavirus. Kan den nya katten göra så att han utvecklar FIP? Eller kan den nya ha/få det? Bör jag vara orolig eller överdriver jag? Såklart att man inte kan veta till 100% men vill höra vad ni vet/tror. För tänk om nån av dom skulle få det, gud va hemskt!! Kan givetvis göra ett test på honom om ni anser det nödvändigt! Skulle vara bra att höra från er om denna hemska sjukdom! Mvh Anna

[lenniiis]
0

Du borde definitivt prova din katt för coronavirus om du funderar på en till katt. Vår ena kattunge dog i FIP och det är det hemskaste jag varit med om. Om din nuvarande katt har det - skaffa inte en till katt. Det är inte värt det. I så fall kan hon/han smitta den nya kattungen, och kattungen kan i sin tur då utveckla FIP eftersom det är stressigt att flytta till nytt hem m.m. (ibland ser man samband med stress i FIP). Om din katt inte har det, tycker jag att när du hittat en till katt som du vill köpa - att den katten också testas. Man kan aldrig vara nog försiktig.

FurryJax
0

Vad jag har läst mig till verkar dom flesta katter bära på coronaviruset men att det bara bryter ut på vissa? Om jag testar honom och det visar sig att han bär på viruset kommer jag inte våga göra något med honom, iaf han blir stressad och utvecklar FIP. Han fyller 2 år i början på maj om det är till någon hjälp.

Junkan
0

Efyersom uppemot 90% av raskattsuppfödda katter bär på Corona så är det ingen större ide att testa. Tyvärr tror jag det är svårt att säkra sig. Köp bara hos en uppfödare du kontrollerat noga och upplever som helt seriös och se till att denna har försäkringar som täcker om det värsta skulle hända.

zingo30/8
0

En test visar bara om din katt bär på coronavirus men som#3 skrev bär en väldigt hög % på viruset. Alla som bär på viruset är inte smittbärare av viruset. Det är invecklat jag vet. Pratade med en veterinär om detta igår. Att visa katter muterar detta hemska virus till fip är idagsläget okänt men stress och smutsiga kattlådor och stora kattgrupper drabbas oftare. Så skaffa du en till katt. Lycka till!

[lenniiis]
0

Hmm… Men när vår Arwen dog ville vi såklart köpa en "ny" katt då vi gärna ville ha två ragdolls, men först testade vi våra katter för corona (vi har en ragdoll och en manx) och båda hade halter av vad det nu var… som tydde på corona. Veterinären rekommenderade INTE att köpa en till katt. Vi har två kattlådor till våra två nuvarande katter, på olika våningar, och tömmer en gång om dagen så vi har det absolut inte smutsigt.

Denna kommentar har tagits bort.
[Djupdal]
0

Det är skillnad på att "bära på corona", om man menar att katten någon gång utsatts för smitta och bildat antikroppar som fortfarande är mätbara, och på att vara utsöndrare av virus. Om man har en katt som man vet utsöndrar virus är det dumt att smitta den nya katten samtidigt som dess imunförsvar är nedsatt av flyttstress. Men annars tycker jag absolut inte att du behöver oroa dig om du har en katt och vill skaffa en till. Det finns i så fall tusen andra sjukdomar och olycksrisker man kan oroa sig för, om man är lagd åt det hållet. Så skaffa du en kompis till din katt. Lycka till! :)

zingo30/8
0

Någon veterinär hävdar att katten/katterna med en icke sjunkande titer KAN vara en frisk smittbärare medan en annan veterinär hävdar att det bara kan tolkas som bra att titerna kvarstår vilket visar att katten har ett väl fungerande immunförsvar och att denna katt inte alls behöver vara en frisk smittbärare. Coronavirus och fip många olika åsikter. Men tror också det är viktigt att man väljer en bra uppfödning, men några garantier finns det aldrig. Alla kan tyvärr drabbas av denna fruktansvärt hemska och lömska sjukdom. Men Lycka till med att skaffa en ny katt!

FurryJax
0

Usch vilken hemsk sjukdom det är!! Men blir det i så fall den nya katten som löper större risk att få det eller är min 2 åriga katt i riskzonen? Läst att det är vanligast att katten är under 2 år och över 10 år.?

[Djupdal]
1

Om din 2-åriga katt är din enda katt så kan man väl säga att det är betydligt större risk att den nya katten bär coronaviruset. Särskilt om den kommer från ett stort katteri med många katter på begränsad yta, och stort utbyte med katter från andra katterier.

Så när det gäller vem som smittar vem med corona så är nog risken störst att 2-åringen blir smittad. Men det är ju inte alls samma sak som att risken är störst att den utvecklar FIP. Där kan man nog säga att risken är betydligt större att den nya katten utvecklar FIP-varianten av viruset, från den variant som den eventuellt bär på från början.

Och det var precis på samma sätt när du köpte din första katt. Risken var nog varken så mycket större eller mindre då heller. Så det finns ingen anledning att oroa sig mera när man köper sin andra katt.

Skillnaden är ju just om man redan har en katt hemma som man vet utsöndrar coronavirus. Då är det säkrast att vänta tills den virusinfektionen avklingat, innan man skaffar en katt till.

Vill du vara extra säker på att din katt inte utsöndrar corona så går det såklart att skicka in ett avföringsprov, men jag tror som sagt att det finns tusen andra saker att oroa sig för, och tester som är betydligt vettigare att göra i så fall.

FurryJax
1

Okej, tack för alla svar! Jag har en tendens att bry mig för mycket om just min katt, antar att det är rätt bra egenskap iaf.. jag letar runt så vi får se vad det blir för kompis :)