Förberedelser help me :)
Hej :D Velat ha katt väldigt länge och har totalt förälskat mig i ragdollen :) Har haft kontakt med en uppfödare under ett år nu då jag kände direkt ett en av hennes katter skulle vara mamman till min framtida bebis! Om allt går som det ska så kommer ungarna vara leveransklara i höst! Så har lite frågor angående ekonomi så jag inte glömmer något! Hur mycket kostar egentligen en katt i månaden? Nu tänker jag mest i genomsnitt :) Med mat, försäkring, hygien m.m Sen såklart ska man ha en buffert för oförutsedda utgifter men vill ha koll på allt så jag är helt säker att jag har råd med honom innan jag bestämmer mig! Sen kom gärna med tips! Har haft djur runt mig hela livet (men tack vare mammas allergi aldrig katt) så ge mig alla tips ni kan komma på som jag borde tänka på! Vill ge det absolut bästa :)
Hej IzaEleonora och grattis till ditt val av katt :)
Då det gäller kostnader så gjorde jag en uträkning för något år sedan och kom fram till att man får i genomsnitt räkna med ca: 570 kr /månaden
- **Kattmat - 200 kr
** - **Kattsand - 200 kr
** - **Veterinär (vaccin mm) - 40 kr
** - **Försäkring - 50 kr
** - **Övrigt (leksaker, slitage, klösbrädor mm) - 50 kr
** - **Kattvård (Päls, avmaskning, schampo) - 30 kr
**
Ta även höjd för oförutsedda utgifter som kan inträffa: Veterinärvård, Självrisk - försäkring
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
#1 Nu blir jag lite nyfiken på vad du har för försäkring som är så pass billig? Jag betalar ~150kr/katt och månad :S (då dras det iofs på autogiro månadsvis och då brukar det väl bli några kronor dyrare, men ändå…)
#2 Jag har Agria, pris varierar på grundval om man har en avelshona, försäkringsbelopp, självrisk mm.
Min avelshona har naturligtvis en högre månadskostnad än mina kastrerade hankatter.
Ps. Räkneövningen gjordes under PawAcademy utbildningen för uppfödare .
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Har fått ungefär samma summa som #1 när jag räknat. Dvs att det kostar nästan lika mycket varje år att hålla en katt, som det kostar att köpa en ragdoll. Spelar ingen roll om det är huskatt eller raskatt. Ingen större anledning att pruta på kvalitén vid själva inköpet alltså, som bara är en engångskostnad. :)
Man tänker inte på att det faktiskt kostar ganska mycket med ett enda djur om man tittar på alla kostnader…..
//
Lena