Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1230 ggr
Sansku86
0

Erfarenheter av livmoderinflammation?

Vi har ju gått och väntat på antingen löp eller tydligare tecken på dräktighet på Daisy. Hon var beräknad att få ungarna 16-17 april.
Ännu inga tecken på varken eller.
DOCK så såg jag precis 3mm klump av gult slem vid vulvan, luktade ingenting. Googlade dock, och stod = livmoderinflammation.
Åh nej! Jag har jagat veterinär här i närheten. Försökt få tag på uppfödaren.

Katten har varit helt normal, ingen feber eller så. Spinner och jamar mycket sedan 1h tillbaka. Boar i sin låda.

Hur akut är det? Hon åt precis mat också. Men insåg direkt efter att det var dumt, om hon kanske måste akut kastreras.

Sitter i telefonkö till en liten veterinärstation här i Södertälje.

Hoppas innerligt att det inte är någonting allvarligt.

Om ni har erfarenheter kring detta, berätta gärna. Hur har det gått?

Don't judge me, before you tried to walk in my slippers, on ice.

Förlägen

annzoo
0

kan de inte vara slemproppen då?

Sansku86
0

Vi tror att hon är skendräktig. Då hon inte fått sk hallontuttar, utan de var rosa, men bleknade igen. Ingen nämnvärd skillnad på magen. Vi "tror" att vi har känt en unge, men kan ju vara vadsomhelst i magen på henne vi känt.

Ikväll 19 ska vi in med henne. Hoppas det inte är någonting allvarligt.

Förlägen

Asj
0

Min ena hona började löpa vid tidig ålder och strax efter andra löpet upptäckte vi att det runnit en slemmig flytning, aningen blodig, från hennes bak. Hon uppvisade inga som helst andra tecken på att må dåligt, men vi åkte ändå in till veterinären då de ville titta på henne. Katter ska liksom inte blöda motsvarande mensblödning eller så och kommer det en flytning är det oftast något som är fel… Röntgen visade att livmodern var något svullen och de rekommenderade att öppna henne för att se efter och samtidigt kastrera henne. Det visade sig att livmodern var kraftigt inflammerad och hon kunde ha blivit riktigt dålig utan operation. Allt gick bra och efter operation och antibiotikabendling har hon inte haft några som helst problem mer. Jag vet inte om enbart antibiotikabehandling hade räckt eller inte. För oss var det ett enkelt beslut att välja att kastrera henne då hon är en sällskapskatt och det ändå började bli dags för det.

Martyparty
0

Hur har det gått? Min tjej fick lite flytningar i höstas när hon gick på P-piller tyvärr. Vi åkte in akut men i hennes fall kunde de inte se någonting när de ultraljudade. Vi fick antibiotika och flytningarna försvann efter ett tag. Har inte återkommit efter det men vi håller störtkoll på henne! Jag hoppas att det gått bra för er och att ni slapp kastrera

SE*Astinis Ragdoll

Sansku86
3

Hallåj :)

Ingen inflammation, utan det var bara en "flytning". Veterinären klämde och kände, hon kände någonting, som ev kan vara unge. Så in för ultraljud på måndag. Daisy har inte haft feber, äter, leker och boar. Så var en "dräktighets flytning" som hon kallade det för.

Så nu väntar vi på måndag, och hoppas på en lurig liten unge där inne.

Förlägen

Lena129
0

Stoooooort Grattis! Håller tummarna för och med er!

//

Lena

Martyparty
0

Håller tummarna!

SE*Astinis Ragdoll

Sansku86
4

En ensam liten krake blir det :-)

Förlägen

Martyparty
0

Har det kommit en liten? Grattis i så fall!!! :D

SE*Astinis Ragdoll

Sansku86
1

#9 hihi inte ännu, men ultraljud bekräftade en unge. Så 16-18 april ska den lilla födas :)

Förlägen

Martyparty
0

En liten påskbebis :). Lycka till!

SE*Astinis Ragdoll

Asj
0

Mycket bättre med en bebis än sjukdom! Grattis!

Lena129
0

K U L!!!!!!!!!!! GRATTIS!!!

//

Lena

Sansku86
0

Jaa jag började gråta när veterinären visade hjärtslag. Nästan som när man själv har gjort ul under graviditet. Var så rädd att hon skulle hitta annat. Men inte, en ensam liten var det. Hoppas nu den lille inte ställer till med trubbel, genom att vara för stor eller så inför förlossningen :D Daisy boar för fullt i spjälsängen (där hon sover varje natt med vår dotter) och i flyttlådan som vi klippt bort en lucka på. Hoppas hon väljer lådan ;)

Förlägen

Lena129
0

Det förstår jag! Nu hoppas jag den lilla rackaren tar sig ut lungt och fint. Tills när är hon beräknad?

//

Lena

Sansku86
0

Om det tog sig på första dagen då är det beräknat till 16. Hon var iväg 3 nätter. Men vi siktar oss in på 16-18 :D
Lite trist med endast en liten, men vi håller oss öppna ifall någon sedan behöver amma till sina ungar, kanske Daisy kan ställa upp. :)

Förlägen

Lena129
0

Ja, med en enda unge får man som uppfödare se till att hålla på mycket med ungen.

Vi hunduppfödare bär en enda valp mycket med oss för att ersätta den tidiga stimulansen med syskonen så gott det går. Men allt går inte att ersätta - ensamungar blir gärna speciella. Dom får ju aldrig leka och kämpa med jämbördiga - endera vinner dom för att den vuxne lägger sig eller förlorar dom för att den vuxne faktiskt är överlägsen.

//

Lena

Sansku86
1

Hos oss finns det en snart 7årig tjej som äääälskar Daisy, och kommer säkerligen spendera mycket tid med lillkissen. Jag är helt fascinerad av allt detta, så jag kommer bosätta mig utanför bolådan ;) Vår soon to be 17månaders, kommer inte få umgås närmare, möjligtvis klappa med vår hjälp. Blir lite struligt om Daisy nu bestämmer sig för att föda i hennes säng.

Även idag har Daisy varit och "tuggat" på dotterns huvud. Hon håller på att få 3 hörntänder = ledsen mycket. Daisy spinner, jamar, och är allmänt orolig nära henne. La sig som en liten kringla brevid när hon sov. Blir nog en toppen mamma av Daisy. "Adopterat" en mänsklig bebis, då borde hon ta hand om sin lilla räka otroligt bra.

Förlägen