Innätning av fönster
Undrar vad jag ska näta in mina fönster med, bor på 10:e våningen och vill definitivt inte att katten ska ramla ut, men vill heller inte ha något som ser fult ut när fönstret är stängt.
Vad rekommenderar ni? 🙂
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
Sätt myggfönster som du hakar loss när fönstret är stängt och ställer bakom t.ex. soffan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Bra tips! 🙂 Ska fundera lite kring det…
SE*Beautiful Stars
Om du inte känner att du måste ha fönstret vidöppet kan du använd säkerhetshakar för barn.
#3 Funkar det till kattunge med? Dem kan ju göra sig ganska små…
SE*Beautiful Stars
#4 Så länge de inte kommer igenom med huvudet så är det omöjligt för dom. Så om du har en glipa på några/nån cm öppen så går det bra. Ha två eller fler såna öppna om du vill få in lite mer luft så det blir lite korsdrag :)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Rådjursnät finns transparanta nät häfta fast med häftpistol runt karmen. www.zooplus.se el googla på rådjursnät.
Myggnät skulle inte jag ta för det är klättervänligt och går lätt sönder, det är ju liksom mot myggor :-)
#6 Det lät intressant 🙂
Får kika mer på det. Tack för tipset!
SE*Beautiful Stars
#7 Myggnät går inte sönder, dessutom finns det ju gardiner att klättra i. Aldrig haft en katt i myggnätet faktiskt. 😛
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Mjuka nät vill katterna inte gärna klättra i, hårda nät är mycket lättare för dom att klättra i. Jag har balkongnät av den mjuka sorten och alla har en gång kännt på det och sedan aldrig mer :)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
#9 vi har haft en katt som klättrade mycket i myggfönstrena om hon fick möjlighet, sedan vågade hon inte släppa taget utan satt som en liten bulle tills man lyfte av henne :/ det är nog ganska individuellt om de vill upp och klättra, mina nuvarande skulle aldrig komma på tanken (verkar det som). :)
Tack för alla tips! 🙂
Tror jag ska göra som #1 med ett fönster som jag har ett lager myggnät och ett lager rådjursnät på. Så är jag garderad mot både mygg och att katten ska göra sönder det.
SE*Beautiful Stars
Hoppar in i denna tråden och undrar om någon vet vilket nät som är mest hållbart/minst synligt av svart rådjursnät och transparent från zooplus t.ex.
Vi bor på tredje våningen men det är extra högt upp då det ligger på en höjd. Vill därför att det ska vara riktigt säkert för vår kise att vara på balkongen. Samtidigt har vi fin utsikt och vi vill att nätet ska synas så lite som möjligt. Men givetvis är katten viktigast!
Hon är inte den som klättrar och biter, men hon är väldigt nyfiken på fåglarna ute så man vet ju aldrig vad hon hittar på ;)
Tacksam för tips!
Haha…jag såg fel och trodde detta var en tråd från i år…lite förvirrad här :) men kanske någon hittar hit ändå!
Jag har bara använt det svarta rådjursnätet men tycker att det syns väldigt mycket och verkligen gav en känsla av att vara instängd.
//
Lena
#14 En möjlighet är ju att köpa plastglas och såga i den storleken fönstret är och sedan borra massa små hål över hela skivan. http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
#16 Tack! Det är ju det vi vill undvika. Vill att det ska kännas öppet. Det blir troligen det ljusa då. Tror det smälter in i himlen mer. Det borde ju vara hållbart då det säljs till detta ändamål. #17 Funderat på plast men läste att det var både dyrt och omfattande. Det gäller ju inte bara ett fönster utan en hel balkong.
#17 Men tack för länken! Ska läsa på :)
Jag tror på svart. Biltema har numera även svart myggnät på rulle till överkomligt pris. Själv har jag ramar med rådjursnät till altanen och en myggdörr med svart nät, och jag tycker myggnätet är minst störande. Syns mindre än man tror faktiskt.
#20 Har du någon bild man kan få se? Myggnätet är kanske inte lika hållbart eller?! Tänker oxå att det svarta syns minst när man bor lägre ner och är omgiven av hus och grönt. Vi har ju mer himmel och då kanske det ljusa är bättre?! Tackar i alla fall för tips! Svårt val :)
#21 Du har säkert rätt om det där med att svart syns mindre mot hus och grönt än mot himmel. Hittade ett par bilder iallafall, och först rådjursnätet. Riktigt så här illa är det inte i verkligheten, för med våra ögon blir det ju skärpa på bakgrunden också. Men mot himlen ser det kanske ut så här ungefär…
Tack för bilderna! Ser riktigt fint ut. Och vilken fin katt :) Myggnätet syns ju inte alls. Får nog kolla in det. Men kanske det känns lite instängt på en hel balkong. Frågan är om det håller oxå. Om katten skulle hoppa mot det… Nu har jag mycket att fundera på :) Får kanske köpa hem lite olika… Tack för tips och bilder!
Bilden på nätet stämmer precis med hur det var hos mig. Jag nätade in en hel altan och kände mej jättekonstig. Det syntes hur jag än försökte tänka bort det och på långt håll dessutom, om jag kom utifrån. Jag bara väntade på att grannarna skulle komma och klaga. Nu har jag tagit bort det. Panda får vara ute i koppel. Jag stod inte ut med nätet.
//
Lena