Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1290 ggr
Lyckans07
0

Endast blötmat fisksmak

Min 8-månaders kille har aldrig gillat blötmat som innehåller kött. Han har ätit orijen torrfoder men pga att han ätit som en tok och gått upp snabbt i vikt tänkte jag att lite blötmat skulle vara bra samtidigt som jag minskar lite på torrmaten. Har testat det mesta men det enda han gillar (älskar) är med fisksmak, tonfisk eller lax. Pga känslig mage får han hills/id salmon. Nu har han dock börjat vägra torrmat och gapar efter blötmaten . Han får 2 påsar/dag vilket är ok för mig MEN det är ju inget kött i maten vilket han väl behöver? Helst skulle jag vilja att han åt lika mycket blöt och torrmat men nu duger inte torrisarna alls!

taylor__lambert
0

Har du testat att blanda de båda?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Djupdal]
0

Att det är fisksmak på maten betyder inte att den innehåller så mycket fisk. Det är samma bas i alla kattfoder av samma märke/modell, så vilken smak du väljer spelar inte så stor roll. En nackdel med Hills veterinärfoder är att det innehåller väldigt mycket kolhydrater, vilket kanske är en nackdel om det var vikten som var grundproblemet. Det är ingen större skillnad mot torrfodret på den punkten. Dyrt är det också. När han nu äter blötfoder skulle jag ha provat fasa över till något "vanligt" blötfoder med fisksmak, som har mindre kolhydrater och är billigare, genom att blanda i högre och högre doser i Hills-fodret under ett par veckor. Men jag vet ju inte hur känslig mage din katt har. Eller hur mycket pengar du har. ;)

Lyckans07
0

Blanda torra i det blöta, kan ju testa men tveksamt att han kommer gilla det.. Annan blötmat? Tycker det är jättesvårt vad jag ska välja. Kan du ge något exempel? Gärna i sås, inte gelé. Har provat mjau och bozita men det var ingen hit

taylor__lambert
0

Om det endast är en inne katt så kan man göra som så att de får äta vad som bjuds, inget djur svälter ihjäl sig själva om de inser att "om detta är det enda jag får så tvingar jag väl i mig det." :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Djupdal]
0

Prova ICAs portionspåsar i sås. Finns inte i enbart fisksmak, men fasar du in dem blandade med Hill-fodret kan det gå bra ändå. Att blanda vått och torrt är nog ingen bra idé tror jag. Ta det försiktigt bara, om din katt har känslig mage.

Lyckans07
0

Eftersom min plan inte funkar, dvs äta 50/50 av båda så behöver jag tips på bra mat av den typ han gillar. Visst kan man tänka som du men nu vill jag ge det han gillar och möta det med hans naturliga och fysiska behov. Han ylar om han inte får det han vill och jag vill gärna sova om nätterna. Jag tycker inte att han har några höga eller dåliga krav på mat egentligen :-) Vill mest ha kunskap och kanske nåt tips!

[Djupdal]
0

Jag tror de flesta katter har någon favoritmat, inte nödvändigtvis det som är bäst för dem, och om de har fri tillgång till allt foder så äter de såklart mest av favoritmaten. Om du vill att din katt ska äta 50% av något annat så får du helt enkelt plocka bort favoritmaten större delen av dagen. Förslagsvis ger du en påse innan läggdags, för att få sova, och har fri tillgång till torrfodret resten av dygnet. Har du provat samma veterinärfoder från Hills i andra smaker? Även fodret med laxsmak innehåller ju till största delen fläsk och kyckling, så SÅ äckligt kanske han inte tycker att det är med fäsk eller kyckling. ;) Du gör såklart som du vill, men ICA-påsarna är nog bättre näringsmässigt, och de kostar 35kr/kilo istället för 150kr/kilo. Så ett liiitet test kan det kanske vara värt. :) Men om din veterinär ordinerat Hills ska du såklart höra med denne först.

Lyckans07
0

Oj missade ditt förra inlägg Djupdal! Tack för svar! Han äter det här som är för känsliga magar pga att han blev lös i magen tidigare men jag tror inte det är ett problem längre för jag har provat ge ett par andra utan problem (svindyra applaws bl a) och det gick bra. Är icas kattmat bra näringsmässigt? Förr avrådde man ju från all kattmat i livsmedelsaffärerna men det verkar ha ändrats? Jag ska absolut köpa den maten imorgon och hoppas han äter den.

Lyckans07
0

Det är inte vet som rekommenderat utan de i djuraffären

[Djupdal]
0

ICAs egna portionspåsar är nog bra, och Mjau, men det finns fortfarande mycket skräpmat i butikerna. Ta det lugnt bara, byt inte för tvärt. Lycka till! :)

Lyckans07
0

Han gillar mest ren tonfisk, den glufsar han i sig. I/D har han börjat rata sen han fick smak på tonfisken. Men är det ok ur märingssynpunkt att äta fisk och inte rent lött? Tex applaws tuna/macrill. Ska ändå göra ett försök med icas

Lena129
0

Jag är kanske dum i huvudet men vilken skillnad skulle det vara mellan fisk och kött menar du…? Sen ska katter egentligen inte ha fisk om jag förstått det rätt. Det kan framkalla allergier. Panda får absolut ingenting med fisk i.

//

Lena

Lyckans07
0

Skillnaden är exakt den du skriver, dvs att dom inte ska äta fisk

[Djupdal]
2

Det där med att fisk skulle vara ett så väldigt mycket starkare allergen för katter än exempelvis nötkött, behandlar jag själv som en forummyt. Det är möjligt att det är sant, men jag har helt enkelt aldrig sett några fakta som styrker det, trots att det papegojats och trummats med smått fantastisk frenesi i massor av år. Exempelvis i forum som det här.

Jag kanske bara har letat för dåligt, men tills någon övertygar mig på riktigt så tänker jag inte må särskilt dåligt över att jag kokar lite fisk till mina katter ibland.

Det är ingen konst att hitta tusen kattforumister som "hört" att fisk är ett så överlägset starkt allergen att just detta ska undvikas, men det är betydligt svårare att hitta en enda som har en vettig källa på det. Men det kanske finns, så hjälp mig gärna leta!Glad

[Djupdal]
0

#11 Tonfisk istället för ett köttbaserat helfoder är inte OK.

Lyckans07
0

Har nu köpt ICAs låda med olika fisksmaker men nix, det gillade han inte..

Lena129
0

Nja, jag gjorde en ordentlig sökning på katt och mat vid något tillfälle och hittade fisk-katt-allergi i en artikel med vetenskaplig grund.

Så foder med fisk får inte min katt, oavsett om det är bevisat för mig eller inte.

//

Lena

[Djupdal]
0

#17 Länka gärna till den artikeln, för allt jag hittat bygger på löjliga undersökningar av typ 17 katter 1972, och sedan har det blivit hönor av de små fjädrarna . :)

Lena129
1

Det var ett par år sen, men när jag får tid ska jag leta igen :)

//

Lena