Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1410 ggr
ElisabethB
2014-04-24 20:48
0

Pälsvård?

Är det mcket pälsvård på ragdollkatter?

Verkar vara en helmysig katt, men vill inte att pälvården ska bli övermäktig…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[trh]
2014-04-24 21:26
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ragdoll krävde mycket kamning under fällperioden då jag inte ville ha päls i hela hemmet & jag inte heller ville att han skulle slicka i sig all päls. För övrigt borstar jag igenom honom någon gång i veckan. Tovor har han aldrig haft och han är en katt med mycket päls. Eller var, innan han fällde av allt ;) Här i vinterpälsen:

ElisabethB
2014-04-24 21:29
0

Gullegubben! (Eller är det en hon?)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[trh]
2014-04-24 21:41
0

En hane på 11 månader :)

OberonsMatte
2014-04-25 06:49
1

Eftersom en Ragdoll saknar underull kräver den oftast förvånansvärt lite pälsvård av ägaren. Min Oberon har periodvis väldigt lång päls, men klarar den ändå i stort sett helt själv.

Jag kammar igenom honom någon gång i veckan när pälsen ser lite rufsig och skivig ut eller när han fäller ovanligt mycket. Jag håller också koll på armhålorna eftersom det är där det kan bildas trassliga knutar i pälsen.

Eftrsom han inte ställs ut har han aldrig behövt bada, men jag brukar ändå få beröm av folk och veterinärer för att han är rätt välskött!😃

Sajtvärd Katter iFokus