Tips ang ihopsättning
När jag hittat en kattunge, är det något som är viktigt att känna till för att en ihopsättning ska gå bra?
Är det 12 veckor precis som gäller på "bebisen" eller är det någon annan ålder som är bäst?
Finns det något nät man kan köpa för "ihopsättningsdörr"? (länka gärna)
Vad kostar en ragdoll på ett ungefär?
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Ska man sammanföra kattungen med en befintlig grupp vuxna katter är det lättast om katten är en kattunge, dvs tydligt mindre i storlek och ålder. De av mina katter har varit mellan 3,5 och 6 månader när de flyttat till mig har inte varit några problem att sammanföra i flocken. Det viktiga är att de p.g.a. sin låga ålder inte ses som något reellt hot för de vuxna katterna statusmässigt.
Enligt lag är det 12 veckor som gäller, men en 12-veckors kattunge är väldigt liten tycker jag och det kan göra lite ont i hjärtat att se en liten bebis eventuellt bli livrädd och utfräst av sina nya jättestora "kompisar" den första tiden, för även om kattungen är liten och ofarlig, är den en inkräktare som det oftast tar tid att vänja sig vid och acceptera fullt ut. De stora katterna vill också ibland på ett övertydligt sätt redan från början göra klart för kattungen vilka det är som bestämmer.
Att katter reagerar så på inkräktare är helt naturligt både för kattungen och för katterna själva. Det är deras sätt att lägga grunden för den relation som kommer att byggas upp och då är statusindelningen viktig.
Oavsett hur katterna reagerar är det viktigt att som kattägare enbart försöka utstråla trygghet och lugn genom att försöka agera så obekymrat och "som vanligt" själv. Katter älskar när allt är som vanligt eftersom de förknippar det med trygghet ("är matte som vanligt är det nog ingen fara"). Man ska alltså inte vara onormalt uppmärksam på katternas beteenden eller trösta och fya dem, för det ökar bara katternas känsla av oro och stress.
För att göra introduktionen så odramatisk som möjligt är det bra att dela av bostaden den första tiden och det gör man nog lättast med hjälp av kompostgaller i en dörröppning. Själv har jag aldrig gjort så, men både jag och mina katter har varit med om så många nyintroduktioner att jag känner mig lugn med att hoppa över det steget.
En Ragdollkattunge till sällskap med stamtavla kostar vanligtvis 7-8000. Eftersom prissättningen är fri kan de kosta både mer eller mindre beroende på olika saker (t.ex. importföräldrar, felteckning, tillgång-efterfrågan i regionen m.m.). En registrerad kattunge (som alltså har stamtavla) säljs alltid enligt kattförbundets regler om vaccinering, id-märkning, veterinärbesiktning etc.), så det viktiga att vara uppmärksam på är alltså om kattungen har stamtavla eller inte. Kattungar utan stamtavla kan säljas för någon eller ett par tusenlappar mindre, men är resultatet av oseriös och ansvarslös avel och det ska man inte uppmuntra.
Sajtvärd Katter iFokus
Fick hem min nya ragdoll i torsdags :) tog väl 5-6 timmar innan dom busade och allt va som vanligt ä väl bara min äldsta katt (Ragdoll) som ä lite skeptisk till allt bus fortfarannde :)
Personligen tycker jag att det viktigaste med ihopsättning med ny katt och de äldre katterna ä att man ger dom äldre katterna lika mycke uppmärksamhet om inte mer än kattungen,,eftersom kattungen automastiskt får mycke uppmärksamhet,,,Bara katterna känner att allt ä som vanligt så brukar det inte dröja länge innan dom accepterar kattungen