Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3296 ggr
[Isadolls]
0

Inavelsgrad ??

Vid en inavelsgrad på 3,12 procent i 4:e generationen, och 3,75 procent i 10:e generationen. Anser ni det här för mkt. Total inavelsgrad 35 procent.

[[pimey]]
1

Nej jag anser inte stt 3,75% är mycket man vill ju såklart hålla så låg procent som möjligt men 3,75 och 3,12 är helt ok för min del. Min gräns går vid 6,25%

[Djupdal]
10

Om alla ragdolluppfödare ständigt parade med 3,12% på 4 generationer så skulle det ganska säkert leda till inavelsdepression i längden, men för en enstaka parning är det nog inga problem.

Sen beror det ju på vad det är för katt som dubblas också. Om det är en katt som redan fått några generationers fina avkommor med bra temperament, som i sin tur blivit några år och är friska och väl testade med ultaraljud och andra till buds stående medel, så känns 3,12% mer OK för en enstaka parning.

Om det däremot är en katt som lämnat barn, barnbarn, osv med tveksam typ, tveksamt/okänt temperament, eller tveksam/okänd hälsa, så ska man såklart vara mer försiktig. Exempelvis om det rör sig om en katt med väldigt få kända avkommor, eller där avkommorna är otestade hälsomässigt.

Sen tycker jag det beror på varför man gör det också. Om det är för att man råkar ha just dessa båda trevliga katter hemma, så känns det faktiskt mer OK för mig, än om det är för att försöka bli först med att cementera ett visst utseende. Inavel är ju som bekant ett helt överlägset dopingmedel om man vill ligga i framkant i jakten på den typ som för tillfälligt krävs för att vinna pokaler. Snabbast möjliga resultat med minsta möjliga ansträngning, typ. Men precis som andra dopingmedel har det ju ganska tråkiga bieffekter.

Så tycker iallafall jag.Glad

Lena129
4

#2 Djupdal - applåd!

Man ska veta att vid ALLA former av inavel går gener förlorade och det blir ökad risk för diverse sjukdomar.

//

Lena

[Isadolls]
0

Gränsen går väl på 6,25 procent??

[Isadolls]
0

Och jag är inte ute efter att vinna pokaler;)) Tanken är att jag vill använda en hane i mitt avelsarbete som jag själv föder upp, där det blir 3,12 procent ihop med min andra hona, men med min tredje hona blir det 0 procent. Om han nu blir som jag hoppas och tror…… Jag vill gärna veta hur folk resonerar om detta. Känner även uppfödaren som haft katten som återkommer i stamtavlan:)) Och sedan har man inte en katt som ger bra temperament och lynne, så tycker jag inte man avlar på en sådan katt :( vare sig hälsotestad eller inte:)

[Isadolls]
1

Djupdal Dina katter i 10.e generationen ligger ju på 3-4 procent, Denna katten jag pratar om ligger på 3,75 procent i 10:e generationen. Alltså inte mer än dina egna katter ligger i 10:e generationen. Så då försöker jag förstå hur du tänker….allt handlar inte om just 4:e generationen! tror man måste se helheten, 4, 10 och fullständig inavelsgrad, men det är så jag tycker;))

[Isadolls]
0

Ops nu trodde jag carmel olicats var din egen hane:))

[Djupdal]
4

Det finns ingen gräns vid 6,25% isadolls, men en del har som riktmärke att aldrig gå över detta i en enskild parning. Men då ska det verkligen vara en enskild parning, och inget tummande på principer i största allmänhet. Pratar man kontinuerlig inavel, alltså inte bara en enskild parning, så är redan 3% på fyra generationer för högt.

Ska man försöka "se helheten" som du säger, så föder vi upp en av världens mest inavlade kattraser. De importer som tagits in, ofta med det uttalade syftet att bredda avelsbasen, har inte sällan varit sjukt inavelsdopade i sig själva. Ibland långt över 10% på fyra-fem generationer. Men typen har legat långt fram. ;)

Det finns ingen anledning att spä på detta ytterligare i onödan, tycker jag.

Men om du ändå väljer att göra det för att din lille hane har sådana kvalitéer, så visst kan du göra det, tycker jag. Men gör det i så fall med öppna ögon. Inte genom att välja bland siffror och fakta tills de passar dina syften.Glad

Och temperament är ett stort begrepp, precis som typ. Alla katter har svagheter, och det är en omöjlighet att ta alla med svagheter ur avel. När det gäller "hälsotestad eller inte" är det dock fullt möjligt att inte avla på den ena gruppen. Enklast genom att testa den och flytta över till den andra. Men det vet du redan att jag tycker.Skämtar

[Isadolls]
2

Men varför tar man in importer då som har stor inavelsgrad, bara för att den är bra typad?? då tycker jag att 3-4 procent inte spelar så stor roll då…. om min är vältypad och frisk:) och det handlar om "enstaka" parning. Jag har ju flera andra katter där det blir 0 procent:)) Vilket är det optimala. Kanske borde man även tänka på vad det man tar in i sin avel (import) om det är så stor inavelsgrad….. Sen vad det gäller testning av mina katter, så kommer jag scanna dem alla till hösten, bara ett litet tillägg;))

[Djupdal]
4

#9 Det finns säkert massor av anledningar att importera. Förutom att det kan vara det enklaste och snabbaste sättet att hitta en snygg katt som är till salu, så är det ju faktiskt så att det gör den svenska avelsbasen större. Även om importerna i sig har hög inavelsgrad så blir den ju oftast 0% på väldigt många generationer i den egna aveln, när man parar med sina egna obesläktade katter.

Sen tycker jag som sagt att du ska göra din eventuella inavelsparning med öppna ögon och med så mycket information som möjligt om de katter som dubblas. Vad mina katter har för inavelsgrad på 10 generationer, eller hur amerikanska uppfödare inavlat historiskt, är liksom inget du ska använda som någon slags ursäkt, tycker jag. Det blir inte mera rätt bara för att någon annan gjort större fel. :)

Men jag håller med om att det är jättesvårt att veta hur man ska tänka när man köper in eller säljer katter. Ska man vara så principfast att man vägrar sälja eller köpa katter av uppfödare som inavlar eller struntar i att ultraljuda sina avelskatter? Även om det är duktiga uppfödare och fina katter? Eller ska man bara sköta sin egen avel, och se till att ha testat och 0% på sina egna parningar? Svårt det där, tycker jag. :)

Men jättekul att höra att scanning är på gång! :)

Lena129
2

Jag är ju som sagt helt ny på rasen men hixnar (som vi säger i Hälsingland) när jag ser inavelsgraderna bakåt i stamtavlorna. Det ryser lite i mig faktiskt.

Nu var man ju tvungen att göra så - på den tiden - eftersom det var en ny ras och det inte fanns så mycket att välja på.

Men att fortsätta göra höga inavelsparningar… ja, det är på det sättet att avla som många hundraser nu står på ruinens brant.

Det är ju inte bara dom "bra" sakerna som kommer fram, det är ju alla dåliga som också förstärks vid höga inavelsgrader - och 6.25% är visserligen tillåtet men VÄLDIGT högt!!! Själv skulle jag aldrig köpa en unge med den graden av inavelsparning. Minsta lilla sjukdomsanlag förstärks nämligen också.

//

Lena