Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1286 ggr
Sansku86
0

Första löpet efter..

Oh my.. idag kom första löpet efter Daisys döda unge. Hon låter HEMSK! Är det nu för att hon vet vad man kan få göra vid löp? Haaha.. för så här illa lät det INTE förra gången.
Bjuder upp sig för alla, vrål-jamar och är helt "uppe i det blå".

Nu ska hon få ha några löp mellan, återhämta sig helt efter dräktigheten.

Vi får skaffa öronproppar ;)

Har era honor blivit så efter första kullen?

Don't judge me, before you tried to walk in my slippers, on ice.

Förlägen

Trasan08
0

Jag tycker absolut att min honas löp blev värre ju äldre hon var, om det har med åldern/mognaden eller med kullar att göra vet jag inte.

Är det inte större risk för livmodersinflammation om man låter honan löpa tomt?

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

[Isadolls]
0

Nej kan jag inte påstå:) Tror det är bättre att para henne ifall hon löper….. :))

Sansku86
0

Uppfödaren vill låta henne vila ut sig lite, så blir vid nästa löp. Hon har innan haft löp 1gång i månaden, löper 3-4 dagar. Så blir till nästa gång.

Hoppas innerligt att det blir bra den gången. :(

Don't judge me, before you tried to walk in my slippers, on ice.

Förlägen

[Isadolls]
1

Risken är stor för livmoderinflammation när dom löper utan att paras;)

[Djupdal]
1

…och man ökar risken för ljuvertumörer och annat med piller, och det är ju både självklart och reglerat att honorna ska få återhämta sig mellan dräktigheterna. Det eviga dilemmat. Man är helt enkelt tvungen att välja mellan tomma löp och piller om man har en hona som löper varje månad. Jag skulle nog ha gjort som din uppfödare, och låtit henne vila något löp. Hur vanligt det är med hårdare eller tätare löp med stigande ålder vet jag inte, så jag är också nyfiken. :)

[Isadolls]
0

Har nyligen gått uppfödarutbildnig ang. gynekologi hos katt, där dom just pratade om detta med löp….. Vilket inte rekommenderas att låta dom löpa om och om igen utan parning. Och löper hon så ofta, så är risken större…. Men det är ju upp till dej och din uppfödare, hur ni väljer att göra:)) Vilket fall som helst önskar jag er lycka till :))

Trasan08
2

#5  Att vila ett löp är ju ingen större fara men som det står i TS var det ju tal om flera löp från början.  Det känns ju rätt onödigt eftersom det sliter på honan att löpa också.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge