Kattägare för första gången!
Hej!
Jag och min sambo har tingat en söt liten ragdollkille på 6 veckor och vi är sjukt ivriga! :D Jag har redan slukat en bok om kattungar och snokat runt tiotals timmar på olika forum för ragdolls. Men det är fortfarande några grejer vi undrar:
När kan man börja "rasta" kattungen? Blir den inte fäst vid 'utelivet' om man går ut med den för tidigt?
Tygbur (typ sturdi) eller plastbur vid transport? Vad är skillnaden? Vi åker oftast tåg!
Hur "högt" kan kattungen(och sen när den blir äldre" hoppa? Vi har nämligen en balkong som inte går att näta in utöver räcket, som är 1,3 m högt.
Hur försiktig ska man vara med en 12-veckors kattunge i närheten utav en hund (bor ej permanent hos oss utan bara under en månad)? Är det farligt att lämna kattungen obevakad med hunden i samma rum?
Lägger även upp en bild på lillen, kommer från FunHouses! :)
Det är lag på att näta in balkong så ni får nog fixa något.
Det går ofta att fästa nät med spännband eller annat så att man inte gör åverkan. Köpa lösa pinnar som stag eller liknande.
/Maria

Du kan låta katten få boa in sig ett par veckor innan ni börjar med koppelträningen tycker jag.
Tygbur eller plastbur är en smaksak, jag gillar båda men känner mig lite mer säker med en plastbur.
Ska katten vara på balkongen får ni se till att näta in den eller hålla kattungen i sele och koppel. Det är lag på att den ska vara innätad om balkongen är 5 meter (tror jag) över marken. Katter kan hoppa bra mycket högre än 1,3 meter.
Jag hade inte lämnat kattungen och hunden ensamma. Det kan gå väldigt illa på bara några sekunder.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Angående hur högt en ragdoll kan hoppa är det väldigt individuellt. Jag startade en tråd om det en gång och som du ser finns det ragdoll-exemplar som är otroligt smidiga, spänstiga och nyfiket våghalsiga:
http://ragdoll.ifokus.se/discussions/526a22d98e0e746a1c001496-hojdhoppande-raggisar
Sajtvärd Katter iFokus
Ååå jag tycker att Fun House har så fina katter. Jag skulle också vilja ha en där i från någon gång.
Här hemma är det väldig skillnad mellan katterna om de gillar mjuk eller hård bur. Jag har testat de mjuka från ÖB för att testa och några gillar det andra inte. Jag får ha fyra olika transportburar för mina katter gillar olika och för att jag har en som skall ha mått för att flyga med eftersom jag bor på Gotland och måste flyga med katterna ibland.
Jag tycker att du skall kolla med uppfödaren för att se vad de är vana med.
Angående hud är det också väldig individuellt. Alla utom en av mina katter gillar hunden. Den andra tolererar hunden med vill inte vara för nära henne.
Jag skulle inte våga släppa ut min katt på en balkong utan att näta in den eftersom de efterhand lär sig att hoppa över de de vill och rätt som det är hoppar de över något som de inte klarat innan.
Börja med sele inne så att katten är van att ha det på sig när det väl blir dags att gå ut. Annars är det lätt att de tycker att det blir för mycket nytt med både något som sitter åt (selen) och alla nya lukter och intryck som kommer utifrån. När du får hem katten kommer du säkert kunna känna av när katten känner sig hemma och är redo att börja träna med selen.
Får tacka så mycket för svaren! :) Då är balkongen självklart helt utesluten!
På tex Clas Ohlson har du små fästband som du lätt kan fösta nät med utan att det gör inverkan på själva balkongen. Du kan använda rådjursnät som inte syns så mycket utifrån. om du googlar innätat balkong så kan du få mycket bra tips hur du kan ordna det utan att det skall påverka värdet på lägenheten.