Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2974 ggr
Milliz83
0

DNA tester

Hej allihopa. Jag behöver hjälp från er som har gjort DNA tester på era katter. 

Jag har alltid planerat att göra ett test för HCM, men nu har det blivit extra intressant att göra DNA tester eftersom det är lite osäkert huruvida min creme pojke är tabby eller inte. 

Nu är frågan vilka tester är det man behöver göra?

HCM, självklart. Jag vill även passa på och ta blodgrupp. Sen är det väl Agouti som säger om han är tabby eller inte, så den ska jag ha. För skojs skull vill jag nog ha Dilute, bara för att se om han är äkta creme eller om han ljusröd :) 

Mer då? Det var någon av sidorna som sa att Ragdolls även kan få PKD och erbjöd test för det. Nästa sida hade 2 olika PKD tester (1 för perser + 1 för Somali) och Ragdoll var inte nämnt överhuvudtaget. Så är det något jag behöver ha?

Har ni någon rekommendation på vilken klinik jag ska välja? Valet just nu står mellan Animal DNA (har hört bra om dom) och Langford Vet. Service (har rabattkod från kattklubben). Det är Animal DNA som säger att de hittat PKD på Ragdoll och, som sagt, Langford verkar inte ha något alls för just Ragdolls.

http://www.animalsdna.com/www.animalsdna.com/web/page/feline.html

http://www.langfordvets.co.uk/diagnostic-laboratories/diagnostic-laboratories/general-info-breeders/list-feline-genetic-tests

(Vet inte om denna tråd passade under hälsa eller genetik, jag har blandat lite av båda. Om jag la den fel så får någon gärna säga till eller flytta den åt mig)

[Djupdal]
5

Om katten inte ska användas i avel så finns kanske ingen större anledning att testa alls, annat än för uppfödarens skull i så fall, men det gör man såklart som man vill. Jag skulle inte ha testat en sällskapskatt (som jag gissar att det är). :)

Om han är creme eller tabby kan du säkert få hjälp med här på forumet, genom att lägga upp några rättvisande bilder. Dna-testa dilution brukar man göra för att se om en katt bär på det utan att det syns. Dilution är ju recessivt.

Blodgrupp kan man inte testa genetiskt på en ragdoll. Man kan alltså bara se vilken blodgrupp katten har, men inte vad den bär. Exempelvis kan man alltså aldrig veta om en ragdoll med blodgrupp A bär på B. Egentligen behöver man bara blodgruppera sina avelshonor, eftersom det är när honan är B och hanen är A som man riskerar att ha ihjäl hela kullen. En hane blodgrupperar man bara för sin egen skull som uppfödare, eftersom man vet att en B-hanes alla ungar kommer att bära B, dvs det är större risk att man får framtida honor med B-blod efter honom.

Dna-testet för HCM testar en enda mutation, och det finns garanterat fler anlag än detta som kan ge HCM. Men testet känns ändå självklart på en avelskatt, för det är ju bättre att sortera bort en gen än ingen. Kompletteras av de flesta seriösa uppfödare med ultraljud av hjärtat. Eller egentligen kan man väl säga att det är dna-testet som kompletterar ultraljudet.

PKD är ovanligt hos ragdoll, men med tanke på att exempelvis både perser och birma har avlats in så kan det självklart förekomma. Men det finns andra njuråkommor som är långt vanligare än PKD hos just ragdoll, och flera av dem kan upptäckas med ultraljud.

Tyvärr finns det uppfödare som struntar i att ultraljuda hjärtat på sina avelskatter, för det är dyrt och lite omständigt, och många gånger används dna-testet för den där enda mutationen som kan orsaka hcm som en slags alibi för att strunta i ultraljudet av hjärtat. Men naturligtvis kan inte ett gentest för hjärtsjukdomen hcm fungera som alibi för att strunta i att ultraljuda sin katts njurar, även om en del uppfödare sorgligt nog fått för sig det också. Däremot är det lättare att lura både sig själv och sina kattungeköpare att man testat sin katts njurar om det råkar finnas någon form av billigt dna-test. Låt vara för en sjukdom som knappt finns i rasen, i jämförelse med andra njuråkommor…

Milliz83
1

Tack Djupdal för ett väldigt långt och ingående svar!

Jag är ingen uppfödare men jag har förhoppningar på att min pojke ska få träffa en hona eller två. 🙂 Så jag vill verkligen DNA testa. Sen råkar jag tycka att DNA test verkar spännande och roligt så det är ett annat skäl till varför jag vill göra detta.

Jag har kommit underfund med att DNA test inte ersätter ultraljudet när det gäller HCM. Men katten måste väl vara över 1 år för ultraljud och min pojke är inte ens 8 månader. Så jag måste väntas lite med det. 

Blodgrupp vill jag ta eftersom bara tanken på att "fel" blodgrupp kan orsaka att hela kullen dör är alldeles för skrämmande.

Tabby test vill jag ha för att få svart på vit huruvida han är tabby eller inte. Att göra ett till test kostar bara runt en 100 kr extra så varför inte? Däremot ska jag leta reda på bilder/ta nya för att se vad ni tycker om hans färg.

Att göra ett dilutions test och pkd test är alltså helt onödigt? Ok, då vet jag. 

Något annat jag jag behöver tänka på? Eller någon rekommendation på vilken klinik som är bäst?

[Djupdal]
2

#2 Att göra ett pkd-test är inte helt onödigt, men det absolut viktigaste är att ultraljuda njurarna, eftersom det täcker in en så oerhört mycket större del av vad som kan gå fel med en ragdolls njurar. Klart man kan göra ett dna-test för pkd som komplement om man vill, men själv har jag inte gjort det just för att det är så ovanligt hos ragdoll. Tror faktiskt inte jag hört om någon som både ultraljudar och gör pkd-testet, utan jag har bara sett det användas lite som alibi-lurendrejeri när man struntat i ultraljudet. Men om någon gör båda får de väl rätta mig. ;)

När det gäller blodgrupp så har jag sett en siffra som säger att nästan 95% av alla ragdolls som testas har A och ungefär 5% har B. Det betyder i praktiken att man är tvungen att testa alla honor, och att 95% av dem kan para vilken hane som helst utan att riskera något. Visst kan du testa din hane ändå om du vill, som en slags service till honägare som vill försöka minska risken för B-blod eller som har en B-hona, men om du vill undvika tragedier är det bättre att du kräver att honorna som besöker är blodgrupperade A eller AB.

Tabby gör jag för 90 kr extra, haha, nej skämt åsido så är jag själv ganska värdelös på att se färg och teckning tidigt, men jag tvivlar på att det här forumet missar tabbyn på en bra 8 månaders bild, även om creme är svårast.

I övrigt tycker jag du ska tänka på att bara låna ut din hane till ragdolluppfödare som är lika noggranna som du själv. :) När det gäller val av klinik så har jag inget att jämföra med, så det får någon annan svara på. Jag har bara skickat till Laboklin i Tyskland. Jättesnabbt svar men lite dyrt tror jag. Apropå klinik så kan det vara bra att vara tidigt ute för att boka ultraljud. HCM-scanning görs inte på så många ställen, eller av så många veterinärer, så det är lika bra att boka. På en del ställen bokar man hjärta och njurar separat, men det kan gå att få dem samtidigt ändå om man är ute i tid. Och kolla förresten med uppfödaren om hon möjligen har papper på att båda föräldrarna till din katt är dna-testade n/n för hcm. I så fall så kan du få kopior och hoppa över det testet. Lycka Till! 👍

http://pawpeds.com/healthprogrammes/vetlist.html

Milliz83
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack än en gång Djupdal, nästan noveller när du svarar :)

Med hjälp av din info så har jag bestämt mig för att bara testa PKD med hjälp av ultraljud. Jag lutar mer o mer att använda Langfords klinik till testerna, o de erbjöd ju inte PKD test för just Ragdoll. 

Blodgrupp….. Hmmm, får tänka på det, om jag vill lägga pengar på det eller inte. 

Tack för tipset ang boka ultraljud tidigt. Tyvärr är jag mitt uppe i att byta jobb så jag har problem att planera in ett sånt besök just nu. Får se om jag får goda nyheter nu på fredag när jag ska till en jobbintervju :)

Vill du prova att tjäna 90 kr extra?? Här kommer iaf en bild så får du bestämma om han är tabby eller inte. Inte den bästa bilden men jag har inte tid att ta nya bilder just nu…

SannnaH
2

Han är tabby! Du kan se det på den ljusa linjen han har under ögonen. Den hade inte funnits där annars :)

Milliz83
0

Tack, tack, då vet jag.