Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3047 ggr
1ebbs
0

2 ragdolls

Har funderingar på att kanske skaffa en till ragdoll någon gång framöver. Men min fråga är då, vad ska man tänka på? Ska man ha två skålar med vatten då eftersom man ska ha två matskålar? Just nu har jag kattlådan i ett skåp (har visat bild i en annan tråd) hur ska man göra med det? Sen så har jag bytt foder från de uppfödaren gav (royal) har nu applaws kitten. Men hur gör man med maten när den nya kattungen äter ett annat foder, får man dela upp maten i omgångar då? Just nu står den framme för min raggis glufsar inte i sig allt på en gång utan äter lite då och då, så det funkar bra. Haha nu blev det mycket text men skulle vilja ha lite råd om hur man gör och vad man ska tänka på :)

SannnaH
3

Jag tycker inte du ska övertänka. Jag tror du kommer lyckas alldeles lysande med två katter :)
Jag har två katter och två vattenskålar, men inte för att de ska ha varsin utan för att de ska ha vatten på olika platser i hemmet. Båda dricker ur båda. Jag har försökt med två matskålar (Vi ger endast blötmat) men de äter ändå ut samma tillsammans så nu serverar vi endast ur en. Hade de velat ha varsin hade de fått det.
Vad gäller foder så är det nog bra att ransonera och kontrollera matintaget tills fasningen är klar. Eventuellt att du bygger en låda med liten ingång som endast lillkissen kommer in i med mat som kan få stå framme, medan stora katten får portioner. Jag hade när min nya kom turen att ha en vuxen katt med "stålmage", så hon fick helt enkelt äta kattungens mat tills överfasningen var klar för båda :P

En låda med samma sand som uppfödaren hade är bra att börja med. Jag hade helst haft åtminstone två lådor för två katter. 

Försök läsa av katterna så mycket det går så märker du vad som funkar och inte rätt så bra. De kommer såklart vara obekväma med varandra i början men det är helt naturligt :)

Denna kommentar har tagits bort.
1ebbs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för utförliga svar!! :) tror kattlådan är de största problemet för jag vet inte vart jag kan ha den andra om dom inte kan ha samma. För just nu har jag den i detta skåpet. Bor i en tvåa med öppen planlösning så de finns ju inte direkt så många väggar att ställa möbeln mot haha. För vill ha den i en möbel också isåfall.

Denna kommentar har tagits bort.
SannnaH
0

Nej kattlådor gillar inte jag heller att ha framme. Har tre lådor på två katter i en tvåa. En låda är inbyggd och de andra två står i ute rummet mellan mars-oktober, för då är det alltid öppet dit. Resten av året får vi "plågas" av att ha dem synliga ;)

JontaK
0

Har själv en låda till två katter, det är inte alla gånger behovet av två lådor finns.

1ebbs
0

#6 Hur stor är lådan och hur ofta behöver du göra rent den? Är de mer än när man bara har en katt? :)

soundtrack
0

Vi har också bara en låda på 2 katter och det har hittills inte varit några problem. Gör rent den morgon och kväll - ibland är det massor att rensa och ibland är det nästan helt rent.

JontaK
0

#7 Jag rensar lådan varje kväll, kollar den någon gång under dagen. Hör jag att det är mycket krafs (=bajs) så tar jag bort det när katten är klar.

Hade två lådor för några år sedan. Det resulterade i att ena katten kissade någon enstaka gång i veckan i den ena lådan, i övrigt gjorde båda resten av sina behov i den andra lådan.

För två katter tror jag i många fall det kan räcka med en låda, fler än två katter så kanske man bör tänka på två lådor.

Lådan vi har är en variant med huv, helt vanlig storleksmässigt. Ska dock skaffa en stor hörnmodell när vi så småningom får hem en kattunge.

1ebbs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Okej tack då vet jag att de kan funka med en låda också! :) Hittade denna kattlåda/skohylla på google, den verkar väldigt smart tycker jag. Någon som vet någon möbel som liknar denna eller är enkel att göra som denna?

1ebbs
0

#5 Förresten den möbeln du har kattlådan i är exakt så jag har det för jag såg din ide och fastnade direkt! Men jag måste bara fråga om din katt sprätter ut mycket sand? Funderar på om jag ska byta till någon annan låda därinne för han sprätter ut mycket med den lådan jag har nu.

OberonsMatte
1

#7 När det gäller lådsituationen är det väldigt viktigt att man är medveten om hur katters naturliga toalettsituations-behov ser ut och hur känsligt det kan vara för vissa individer.

En optimal lådsituation (utifrån katters naturliga behov och beteenden) ser ut på följande sätt:

1. Lika många lådor som katter + en extra.

2. Lådorna ska vara stora och rymliga, huv kan vara ok, men svängluckor är aldrig en fördel för katten. Katter vill inte vara instängda när de går på toa, dels för att de vill ha uppsikt över den närmaste omgivningen och dels för att det blir väldigt otrevligt inne i lådan p.g.a. damm och lukt när den är stängd.

3. Sanden bör vara en lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sort för att passa katters naturliga preferenser bäst när det gäller grävbarhet, renhet, mjukhet och lukt.

4. Kattlådor bör rensas varje morgon och kväll + när man märker att någon har bajsat. En del katter är väldigt avogt inställda mot använda lådor, särskilt om det är någon annan än de själva som använt den. 

5. Lådorna bör vara placerade på lättillgängliga och relativt centrala, men samtidigt ostörda platser. Har man flera katter får man se upp så att katterna inte börjar vakta lådor och därmed hindrar kompisar från att använda dem. 

Kattlådorna är en viktig resurs i reviret som det lätt kan uppstå konkurans kring. För att undvika att det uppstår konkurans och maktspel kring lådorna bör man se till att lådorna är mer än tillräckligt många och att de är utplacerade på flera ställen i reviret och att de är utformade så att det inte går att överaska den som är där inne eller blockera in- eller utgången.

Sajtvärd Katter iFokus

SannnaH
0

#11 Ja den är superbra tycker jag! Jättenöjd :D Lådan vi har inne passar på millimetern på tre sidor. Det är bara en liten "lucka" på ca 5cm längst bort ifrån ingången som det kan ramla ner sand på, så de flesta dagarna är det i stort sett ingenting. Du kanske skulle testa en låda med högre kan om de gillar att gräva mycket?
Har dock en katt som är jätteförsiktig med grävandet och aldrig sprätter, samt en som struntar helt i att gräva ner, så sprättproblemet är jag inte särskilt drabbad av :P

1ebbs
0

#13 Vart har du köpt din låda? :) den jag har nu hade kunnat vara större och högre och längre men de va inte det lättaste att hitta en låda som passa eftersom många är 39cm eller 38 och 38 är ju liite för brett haha..

SannnaH
0

#14 På Hornbach hittade jag min. Kanten som följder med fick jag däremot ta bort för annars fick den inte plats. Då gick det precis :D Var tvungen att mäta min nu, och utan kant är min låda typ 37,7 cm och passar då som handsken :P