Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 895 ggr
waldenstrom
0

Är det mjölktänder hon tappar?

Hej!

Min ragdollhona Bodil fyller sex månader nästa vecka och jag börjar misstänka att hon tappar sina mjölktänder. Inom loppet av två veckor har jag hittat två små tänder, och det låter som att det är ytterligare en på gång. Hon slickar sig mycket kring munnen och när hon biter/tuggar knastrar det till inne i munnen på henne. Jag kan inte låta bli att känna mig orolig - det är min första katt (egentligen katter då det är både hon och hennes syster Lillemor som flyttade hit i mars) och jag är en riktig nybörjare på det här. Låter det på min beskrivning som att det är mjölktänderna hon tappar?

Trasan08
0

Det låter absolut som mjölktänder. :)  Men är du orolig kan du ju öppna hennes mun försiktigt och kika.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Milliz83
0

Håller med att det är mjölktänder, så inget att vara orolig för. 

Däremot kan det hända att den permanenta tanden växer utan att hon tappar mjölktanden först. (Händer inte så ofta, men risk finns) Då behöver hon ha hjälp av en veterinär att dra ut mjölktanden, annars riskerar den permanenta tanden att växa fel. Så det är jätte bra om du kikar i kattens mun och kollar att allt växer som det ska. Lycka till!

waldenstrom
1

Supertack för era svar, Trasan och Milliz! Känns skönt att kunna bolla det med några som varit med förut. Båda mina tjejer har tappat tänder men allting verkar fungera bra så nu är jag lugnare! Tack återigen!