Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 854 ggr
Ragad0ll
0

En kattunge till?

Hej! Jag är på jakt efter att eventuellt skaffa en ragdollkompis till min misse. Detta för att det skulle kännas tryggt med att hon kan få sällskap om dagarna och någon att busa lite extra med. Hon är så oerhört livlig min dam, på gott och ont haha, så helst söker jag då en ragdoll som är lite lugnare i personligheten, så att dem förhoppningsvis kan komplettera varandra med lek och bus, samt trygghet och lugn.. Men jag har då en fråga jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Fungerar det att sätta ihop min nuvarande hona (på 4,5 månad) med en 12 veckors hane? Planen är att skaffa en ny kattunge om tidigast en månad ungefär. Blir det ofta svårt med en hane och hona tillsammans tex? Tänker på hormoner osv. Jag tänkte kastrera min sessa vid 7/8 månaders ålder ungefär, därför undrar jag om detta kan bli ett problem? Eller är det bäst med hane/hane, eller hona/hona, eller är det helt individuellt? Jag vet att det finns några trådar om ihopsättning och introducering, men, jag undrar om någon skulle kunna ge tips på hur jag ska låta introduceringen gå till i så fall. Vill att allt ska gå rätt till som möjligt nämligen. Det är ju ett stort beslut att skaffa en katt till då det både krävs mer ansvar, tid samt ekonomi. Men jag inbillar mig att det kanske inte krävs så himla mycket mer jobb ändå? Då dem har glädje av varandras sällskap? Om ni tolkar mig rätt nu. Tacksam för er hjälp!!

moddes
0

Vilken intressant tråd att följa då det passar min situation. Jag själv har en liten tjej på 9 månader som precis blivit kastrerad och om 5 veckor hämtar vi hem hennes halvbror på 4 månader :)

Gällande just det där med vilka kön som kan kombineras är min erfarenhet att det är individuellt. Personligen fokuserade jag inte på kön (var visserligen bara hanar i just denna kull), utan mer på hur den nya kattens personlighet och temperament fungerar med min nuvarandes :) Sen hade jag bara lite tur att han råkade ha den teckning jag även önskade. Men det är såklart lite nervöst över hur de ska reagera när de introduceras!

[[pimey]]
0

Jag skulle råda dig att kastrera betydligt tidigare än 7-8 mån. Hanar blir lätt fertil snabbt och vår hane var 5 månader då han blev fertil så senast 6 månader skulle jag säga och gärna tidigare

OberonsMatte
0

Det är optimalt tycker jag att skaffa katt nr 2 medan katt nr 1 fortfarande är kattunge/ungkatt själv, men ändå lite större/äldre än nykomlingen.

Eftersom katt nr 1 både är först på reviret och äldre är blir det klart från början vem som har ett övertag i relationen, vilket oftast kvarstår även när katterna blir vuxna. 

Att båda är unga och relativt nära varandra i ålder innebär också att de har goda chanser för stort utbyte av varandra när det gäller lek.

Ju yngre den befintliga katten är, desto mindre utvecklat är känslan för status och revir. Den känslan utvecklas fullt ut först när katten uppnår social mognad vilket brukar märkas kring 2-årsåldern.

Är nykomlingen en kattunge som därmed är ännu yngre (och mindre i storlek) uppfattas den sällan som något större reellt hot för en befintlig katt (även om det naturligtvis är helt normalt om den befintliga katten ändå reagerar med rädsla och oro under den första dagarna). 

Kön på kompisar spelar ingen större roll tycker jag. Kanske att unga hankatter leker lite mer fysiskt med varandra än vad honkattungar vanligtvis gör (enligt min egen erfarenhet), men någon större skillnad är det inte.

För att undvika att hormoner ställer till det mellan katterna (eller ännu värre) råder jag dig att kastrera dem så tidigt som möjligt, dvs i god tid före könsmognad.

När kattungar introduceras till en annan kattunge/ungkatt brukar man sällan behöva göra några större arrangemang. Om båda katterna är nyfikna och inte påverkas alltför mycket av osäkerhet/rädsla klarar de att vistas fritt på samma yta redan från början. Det är viktigt att man låter dem ta allt i sin egen takt utan stress.

Sajtvärd Katter iFokus

Ragad0ll
0

#1 Vad kul att höra! Skönt att kunna byta erfarenheter :) Jamen precis, tack! Jag tror också att personligheten avgör det mesta! Men bara hoppas på att dem går ihop tillsammans. Vilken tur att du fick den teckning du önskade hihi. Vad blev det för någon om man får fråga? :) Måste vara jättekul att få en till liten raggisbebis. #2 Tack för infon Pimey! Jag hade tänkt vänta till cirka 7 månader då jag nämligen hört att det är bra för kattens tillväxt och utveckling osv, men själv har jag varit lite osäker på när man egentligen ska kastrera en hona och när det är som bäst (Om den är ensamkatt). Men självklart är det ju inte bra om hanen är fertil samtidigt ;) Det var ju liksom det jag ville undvika! Jag håller ögonen öppna efter en passande kompis. Just nu är jag sugen på att hitta en bruntabby colorpoint som det ser ut just nu :) Men om det är någon som inte rekommenderar hona/hane, eller har erfarenheter av lyckade introduceringar får ni gärna dela med er!! Tack för er hjälp!

Ragad0ll
0

#3 Men åh! Tack så jättemycket för dina tips!! Superbra att veta! Okej, men då är det bäst med en kastrering snart! :) Bra att veta att hanar är lite mer fysiska i sina lekar, precis vad jag också uppfattat det som. Jag tror också att det optimala är att föra ihop två ungkatter/kattungar så det känns skönt att göra rätt från början. Gällande hane/hona var mina tankar att jag ville undvika eventuella dubbeltrubbel här hemma pga ihopsättningen. Men nu verkar det ju inte som det är något problem. Lite trubbel kan jag allt leva med ;) Tack för dina tips! Nu till en annan fråga, om man hittar en lugn katt till personligheten, tror ni det kan passa med min livliga dam? Eller ska man sikta in sig på en katt med samma nivå som henne istället? Söker helst en rätt lugn och kelig katt som nr. 2 men måste självklart försöka hitta en som passar bäst för sessan.

OberonsMatte
0

#5 Nu vet jag inte hur livlig just din katt är, men en positiv egenskap med ragdoll-rasen är att de oftast har väldigt lätt för att komma överens med andra katt-individer, och även om de är lite klumpiga och ser otroligt lata ut när de ligger och drönar på rygg så är de ofta piggare på lek än vad man kanske kan tro.

Min ragdoll på drygt 6 år är väldigt pigg på lek och bangar varken för en brottningsmatch eller ett rejs med sin "lillebror" som är en pigg och busig birmakille. Oberons förra bästis var en yngre norsk skogkatt. De fann varandra från dag 1 när skogisen flyttade in. För Oberon är det även helt ok t.o.m. när grannens busiga huskatt vill brottas lite på skoj. Oberon är även den enda i kattkvartetten här hemma som min lite känsliga och hetsiga 10-åriga skogis-hona vågar leka med. 

Oberon har dessutom lite egna urcharmiga bus-rejs här hemma på kvällarna när skogisarna och birman tar det lugnt, så lekfullheten är det verkligen ingen brist på.

Sajtvärd Katter iFokus

moddes
0

#4 Det blir en lilamaskad mitted :) Ville ha en mitted eller colorpoint då min tjej är bicolor, tycker det kunde vara roligt med en annan teckning. Jag blev mindre varierande på färgen dock då min tjej även är lila ;) Däremot har hon börjat skifta mycket den senaste tiden så vi får se vart hon hamnar tillslut i sin färgning :) Jag vet inte om jag gjort rätt eller fel, utan följde min magkänsla med att välja någon som ligger på samma aktivitetsnivå. Min lilla tjej har nämligen en ganska låg aktivitetsnivå och alltid haft, men får såklart sina lekryck då och då ;) Kan som de andra även rekommendera att kastrera tidigare än du tänkt. Varför det blev sent för mig är pga att jag de senaste månaderna haft fullt upp med skolan inför min examen och den veterinär jag mötte på bostadsorten trivdes jag inte med, utan ville hellre ha en från min hemort som jag trivs med. Fick därför vänta tills nu när jag är färdig och har en veckas ledighet och kunde åka hem och hälsa på, vilket även känns bra då jag kan hålla lite extra koll på henne :) Annars hade jag genomfört den tidigare, kommer definitivt göra det tidigare med hanen!