Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2186 ggr
Milliz83
0

Hur lång är era katter?

Hej!

Jag har en snart 9 mån ragdollpojke (min första ragdoll) som jag tror kommer bli rätt så stor och maffig när han växt klart. Han är just nu smal och spinkig, men han är oxå otrooooligt lång. 

Håller på och letar sele till honom + en av de andra katterna och var därför tvungen att börja mäta katterna. Eftersom måttbandet redan var framme så ville jag en gång för alla ta reda på hur lång min ragdoll är. Problemet är att jag inte vet hur man gör för att mäta hur lång ens katt är…

Så jag undrar om någon av er vet hur man gör för att mäta längden på en katt? Sen skulle jag vilja jämföra med era katter för att se om min ragdoll är normal storlek och länd eller om han kommer bli en av de större ragdoll pojkarna.

Så länge så hittade jag på sätt att mäta. Längden mätte jag mellan nostippen till svanstippen. Måttet på magen är mätt precis bakom framtassarna, där ett sele normalt går. Mätte alla mina 3 katter och fick lite intressanta mått. Passade på att väga alla också.

Namn: Cassiuz. Ras: Ragdoll. Ålder: Snart 9 mån. Längd: ca 100 cm Hals: 22 cm, Mage: 34 cm. Vikt: 5,1kg 

Namn: Royce Ras: Perser. Ålder: 10,5 år. Längd: ca 80 cm Hals: 28 cm. Mage: 44 cm. Vikt: 6,1 kg

Namn: Sigge. Ras: Huskatt. Ålder: Gissar runt 12,5 år. Längd: ca 90 cm Hals: 24 cm Mage: 45 cm. Vikt: 7,2 kg (överviktig och har diabetes)

Lena129
0

…hur gör du då om katten sträcker ut halsen…? ;) Då blir den väl längre…?

//

Lena

Milliz83
1

Ja du Lena. Det är därför jag undrar hur 17 man mäter en katt????

När jag mätte igår var katterna busiga oxå. Så måttet på Cassiuz var allt från 95-105 cm (busig som sagt, snurrade runt o snodde måttbandet så var tvungen att mäta flera ggr.) Därför avundade jag till 100 cm.

Men om ni vet ett bättre sätt att mäta så säg gärna till!!!