Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 583 ggr
waldenstrom
0

Nykastrerade honor - tips och råd

Hej!

Idag kastrerades mina halvårsgamla ragdollhonor. Allting gick bra och nu är de hemma med varsin tratt på huvudet. Jag har fått dem att äta en aning (utan tratten på) och den ena att dricka lite. De vilar på varsina ställen, protesterar då och då och verkar allmänt tycka att tratten är fruktansvärd. Då jag inte har särskilt stor erfarenhet av kattungar, och särskilt inte nykastrerade sådana, tänkte jag höra lite med er här vad ni kan komma med för tips och råd gällande den närmsta tiden: Vad bör jag se upp med? Hur länge hade era katter tratten på? Hur mycket mat och vätska bör de få i sig såhär nära inpå kastreringen? 

Stort tack på förhand!

Asj
0

Min hade ingen tratt överhuvudtaget och var på benen redan samma kväll. Då hon dessutom drabbats av livmoderinflammation så fick hon antibiotika mot det. Jag upplevde dock att hon snabbt återgick till sitt normala jag och inte stördes nämnvärt av ingreppet. Angående tratt så tyckte vet att det inte behövdes och vi fick inte ens någon med hem. Vi skulle dock höra av oss om hon skulle börja slicka febrilt på såret och det gjorde hon inte.

moddes
0

Jag har en liten fröken med tratt här bredvid mig. Hon kastrerades den 10/6 och vi tog stygnen idag. Fick sätta på henne tratt redan samma dag som kastreringen gjordes då hon började slita i stygnen även om det enligt veterinären skulle vara stygn de brukar undvika. Hon ska ha tratt på sig ytterligare några dagar nu efter borttagningen av stygnen. Tratten är väl inte jättepopulär men det har blivit bättre och bättre för varje dag :)