Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1235 ggr
[Djupdal]
1

Mättad marknad?

Det går ju lite upp och ner, det där med tillgång och efterfrågan. För ett halvår sedan var det nog ganska gott om ragdollspekulanter per född kattunge, men så verkar det absolut inte vara nu. Har sällan sett så mycket annonsering om lediga ungar. Vet inte om annonserna speglar verkligheten, men lite mättat verkar det allt vara…

Kul om man letar ragdoll såklart,🙂 men kanske något att fundera över som uppfödare? Eller är det bara tillfälligt?🤔

[Isadolls]
0

Tror det är tillfälligt, men sen beror det nog mkt på var du bor och om det finns gott om uppfödare där eller inte;)

[Isadolls]
0

Många får ju kullar just nu;)

[Djupdal]
0

#1 Menar du tillfälligt som i att "efterfrågan kommer att fortsätta att öka", eller tillfälligt som i att "uppfödarna behöver nog sansa sig lite nu, och det kommer de också att göra"?

Rasen har ju ökat lavinartat, fram tills förra året, men då vände det. År 2000 registrerades 327 st svenska uppfödningar i sverak, och år 2012  kom toppnoteringen på 1915 st. Förra året kom dock ett rejält trendbrott då registreringarna backade med över 6%, till 1796 st.

Kommer det att plana ut där strax under 2000 registreringar per år, eller kan nya uppfödare fortsätta dyka upp i oförminskad takt, och antalet kullar hos befintliga uppfödare fortsätta att öka?🤔

[Isadolls]
1

Att rasen ökat så mkt beror nog på att fler får upp ögonen, vilken underbar ras Ragdollen är:) Om det kommer resultera i fler uppfödare eller inte är svårt att säga. Det jag menade är också detta att bor du på en stad där det finns mkt uppfödare så kan det nog bli svårare att sälja, själv bor jag där det finns enstaka uppfödare och då tror jag man har lättare att sälj med;) Sällskapsköpare tror jag alltid kommer finnas. Hur allt kommer utvecklas är svårt att säga……

[[pimey]]
1

Som ovanstående säger söderöver där finns fler uppfödare och därmed blir det fler kullar och då kan det bli svårare att sälja. Häruppe där jag bor är vi så få att jag redan nu har massa spekulanter trots att vi inte har någon kull än :)

Lena129
0

Det är alltid farligt för en ras när den ökar på det sättet.

Man får hoppas att antal registreringar fortsätter minska…. Om efterfrågan minskar brukar de etablerade katterierna att klara sig, det är de nya och de som bara tar "en kull på sin katt" som får det svårare.

//

Lena

meyja
1

Kloka tankar.

Jag har inte märkt någon minskning i efterfrågan än i alla fall, och jag bor verkligen "söderöver" så jag tror nog inte det beror så mycket på var man bor.

Susanne - S*Jörgårdens

www.raggisar.blogg.se