Behöver råd av erfaren uppfödare
Hej,
det är så här att jag tänker para min Ragdollhona innan hon ska steriliseras. Om hon väl får kattungar kommer katterna att säljas endast som sällskaps katter och där kommer jag till frågan, finns det ett kontrakt som man kan skriva med köparen så att den inte får para sin katt vidare? Eller är det kastrering som gäller bara? Människor ändrar sig och oavsett om köparen säger att katten inte kommer att avlas så kanske de gör det senare ändå…. Jag hörde att de finns ett kontrakt som man kan skriva med köparen, där köparen måste fråga mig innan om den vill para sin katt, stämmer detta?
Sista frågan… Min hona är snart ett år och vilken ålder tycker ni är bäst för att para sin hona? När är hon tillräckligt mogen för att ta hand om sin kull som hon ska?
Mycket tacksam för svar
Har du själv köpt henne till avel så kanske du kan fråga din uppfödare o få råd.
Jag svarar bara för att jag är nyfiken på SVERAKS regler och kontakt? När man har sålt en vara har man väl inget som helst att säga till om? Katter och hundar säljs enligt konsumentköplagen. D v s liksom kylskåp och möbler och annat. När köparen väl köpt varan har jag som säljare inget att säga till om angående varans användande. Eller? Så hur gör SVERAK för att få avtalen giltiga? Är det bara upp till köparens godhet om han följer kontraktet? Finns det några domar som visat att katt uppfödare har rätt?
//
Lena
Det stämmer som #2 säger att i konsumentköplagen har en katt samma status som en soffa, det vill säga att när du väl sålt katten så har du absolut ingenting att säga till om längre. Det enda säkra sättet är kastrera kattungarna innan leverans. Många uppfödare skriver ett kontrakt med sina köpare om att de inte ska avla vidare på sina nyköpta katter, men rent juridiskt är dessa värdelösa. Kontraktet får dock många att ändå avstå från kattungar varför de ändå används.
Sveraks överlåtelseblankett är den jag länkat till nedan. Den berör överhuvudtaget inte frågan om avelsförbud (om inte katten har en defekt som medför detta), utan det är en överenskommelse som säljare och köpare för göra skriftligt vid sidan om.
http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/blanketter/%C3%96verl%C3%A5telse_1006.pdf
Som 1# säger om hon är köpt för avel så rådfråga uppfödaren och glöm inte att båda föräldrarna ska vara avelskollade/hälsotestade innan parning :)
Det enda säkra, om du inte vill riskera att katterna avlas på, är som sagt att kastrera ungarna innan leverans.
Finns inga avtal som kan garantera dig att de inte kommer att användas i avel.
Runt 1 års ålder tycker jag är lagom att para en katthona, förutsatt att hon löpt några gånger och har bra storlek.
Du får se till att göra hälsotesterna nu så är hon redo sen. :)

Det enda säkra sättet är att kastrera kattungarna innan dom flyttar.
Kom ihåg att hälsotesta din hona och kräv att hanen också är testad. Och är det två katter med stamtavla så får man väl regga en kull i sverak utan att ha stamnamn? Kunde ju vara kul att få ut en riktig stamtavla på kattungarna tänkte jag. :)
Och hör av dig till uppfödaren till din hona och berätta dina planer. Hen kan säkert hjälpa dig hitta en passande hane.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Kastrering är det enda som garanterar att katterna inte används i avel. Det finns alltför många som "bara vill ta en kull" på sin katt, och då är det lätt hänt att det dessutom råkar bli en huskattkull.
Sajtvärd Katter iFokus