Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1190 ggr
carpet
0

Ny ragdoll ägare

Hej 

Undrar vad som krävs för att på rätt sätt få ta en kull på min Ragdoll hona. Jag hade tänkt ta en kull till nästa sommar då är hon nästan 2 år. Hon är sverak reg och har stamtavla. Undrar vilka tester som måste göras för att få låna en bra hane till henne. Hoppas att det finns någon kunnig och hjälpsam Ragdolluppfödare där ute.

[[pimey]]
2

För det första är hon såld till avel eller sällskap? Är katten såld till sällskap ansåg nog uppfödaren att hon inte var ett lämpligt avelsmaterial och för det andra så kontakta din uppfödare och fråga vad hon tycker om saken hon kan nog hjälpa dig samtidigt kanske hon vill ha ett finger med i dina planer då det är hennes avkomma :). Det kan lätt bli fel om man försöker sig på något själv utan att ha någon att rådfråga

Myrrami
2

Varför inte börja med att ta henne på en utställning. Då får du en bedömning på henne och så kommer du att träffa massor av uppfödare. Kanske till ock med hitta en passande avelshane.

Testerna jag tar på mina är HCM, njurar blodgruppering, FELV/FIV. (Tror inte jag har glömt något)

carpet
0

Tack för era svar. Jag köpte min Elsa uppe i Göteborg och hade tänkt mig en passande hanne lite längre söderut eftersom vi bor vid Helsingborg Hon är köpt till avel. Vi har varit på en utställning när hon var  10 månader och då fick hon mycket beröm av domaren och excellent i papperna. Måste även honan göra alla dessa tester för att hon ska bli aktuell för parning med era hanar. Ursäkta alla frågor men man vill göra så bra man kan både för rasen och för Elsa.

Myrrami
1

Ja du bör göra alla testerna på honan.

På ragollklubbens hemsida kan du läsa lite mer om hälsoprogrammet mot HCM och njurar. Blodgrupperingen tas för att du skall vara säker på att det inte blir en blodgruppskrock så att ungarna dör. FELV/FIV är smittsamma vid parning. 

På ragdollklubbens sida kan du också hitta hanar som är tillgängliga för avel.

Om du går med i klubben och en sverakansluten klubb får du också möjlighet att gå på kurser och lärorika seminarier.

[[pimey]]
1

Glöm inte DNA prov för hcm med!

carpet
0

Gör man alla dessa test hos veterinär?

[[pimey]]
1

Japp se till stt det är en veterinär som är utbildad inom detta

[Isadolls]
1

Dna test kan du själv skicka. Använder "animals DNA laboratory" som skickas till australien.

[[pimey]]
1

Fast gör man allt hos veterinären som blodgruppering, fiv/Felv så blir kostnaden mindre om de även tar för DNA ;)

carpet
0

Hur mycket skulle detta normalt kosta om man gör alla tester hos vet?

[[pimey]]
0

Runt 3500-4000 kr och då gör man allt. Blodgruppering är ju bara en en gångsgrej

[Djupdal]
0

#0 Vet inte om jag missuppfattar dina frågor, men de olika testerna gör man såklart inte för att få låna en hane, utan för att försöka undvika att någon katt blir sjuk eller dör i onödan. ;) Dessutom är det inte alls säkert att man hittar en lämplig hane att låna bara för att man har en ragdoll som gjort några tester, för de flesta som har hankatt har betydligt högre krav än så. Tror man kan säga så här: Anledningen till att en uppfödare med lämplig hankatt väljer att para sin katt med din katt, är antingen att hon gillar din katt eller att hon gillar dig. Helst lite av båda. Annars blir det inget. Det kanske låter lite krasst och negativt, men det är nog så verkligheten ser ut, och egentligen tror jag det är ganska bra. Vet inte hur mycket du satt dig in i rasen eller i avel och uppfödning i största allmänhet, men en grundförutsättning är nog att du har ganska bra koll, och att du visar att du har ambitionen att bli uppfödare "på riktigt". Det är minst lika viktigt som de där testerna, både för katterna, kattungeköparna och hankattsägarna. Så tror jag, om man generaliserar lite, men har du bara ordentlig koll på sånt man bör ha ordentlig koll på som uppfödare, och en riktigt fin hona såklart, så tror jag inte det är några som helst problem att hitta en duglig hane. :) Lycka till!!!

[[pimey]]
1

Som hankattsägare själv så säger jag lite som djupdal. Det finns många jag nekat då de bara vill ta en kull eller ha söta kattungar, det finns liksom inget vettigt syfte med parningen. För mig är det viktigt att det finns ett syfte och att honan och hanen tillsammans kan tillföra något bra för rasen :) därför är det även bra att honkattsägaren har lite kött på benen och kan dela med sig av sina visioner och framtidsplaner!

carpet
1

De sista inläggen tycker jag bidrar till att rasen blandas upp. Måste man vara uppfödare för att få en kull med kattungar efter en hona som jag och domare tycker är en riktigt fin ragdoll.  Det är inte alla som har tiden att vara en "riktig" uppfödare som ni.  Ni menar alltså att om man nu som jag inte vill blanda raser och inte är uppfödare inte  kan få ta en kull utan måste leta efter en annan hanne som inte är ragdoll?

[[pimey]]
0

För oss med hankatter är det viktigt att JAG också känner att honan är tillräckligt fin för min hane och att hon dessutom matchar min hane! Min hane ska ju ändå vara far till kullen och sprida sina linjer vidare och känner jag inte att det kommer bli bra då nekar jag. Och hsr msn sådana ambitioner att man inte har tid eller bsra vill ta en kull hux flux då ska man nog inte ge sig in i aveln. Antingen är man uppfödare eller inte det finns liksom inget mitt emellan? En hankattsägare lånar inte ut till någon som inte har planer på att bli uppfödare eller inte är intresserad utav avel eller rasen då riskerar man verkligen att man lånar ut till en oseriös BYB. Så det sista inlägget lät inte alls seriöst i mina öron!!

carpet
3

Jag tycker nog att jag är seriös. Tänker inte ta någon kull förrän nästa sommar och eftersom det verkar finnas mycket kunskap på denna sida så vände jag mig hit med mina frågor. Tyvärr är det många som är ganska hårda i sina kommentarer. Är själv pedagog och undervisar barn.  Tycker kunskap är viktigt och att man kan lära ut på ett positivt och engagerande sätt.  Hoppas att det där ute i landet finns en trevlig hane till min fina Elsa.

[[pimey]]
0

Jag är inte hård i mina kommentarer utan realistisk det är såhär det funkar och som sagt det ska kännas bra för båda ägarna inte bara för ena. Annars kan du alltid försöka köpa loss en egen hane

[Djupdal]
0

#16 Det är lite svårt att få grepp på hur du menar egentligen, så det är möjligt att en del kommentarer är lite hårda helt i onödan. Men jag tror de flesta av oss som skriver här gör det i all välmening, även när det inte blir så pedagogiskt. ;) Uppe i #3 skriver du att du vill göra så bra du kan för både rasen och Elsa, och sen skriver du att du tycker kunskap är viktigt. Det låter jättebra. Det är egentligen hela grejen. En dräktighet är en stor risk för en honkatt, och ungarna är väldans sköra varelser den första tiden, så självklart måste man lägga energi på att skaffa sig den där viktiga kunskapen om vad som kan gå snett och hur man beter sig i så fall. Sen har man ju ansvaret mot köparna också, som spenderar ganska stora pengar. De förväntar sig säkert en katt med ragdollens egenskaper, som är bättre uppfödd, ett tryggare köp, med bättre support, jämfört med blandisarna på blocket. Så man bör nog lägga lite energi på det också. Och till sist ansvaret mot rasen och alla andra uppfödare, som tillsammans lägger massor av energi och pengar för att våra ragdolls ska förbli friskare, vackrare och trevligare än alla andra katter. :) Så egentligen är det bara att du fortsätter göra så bra du kan för både Elsa och rasen, och att du fortsätter tycka kunskap är viktigt. Svårare än så är det inte att vara uppfödare på riktigt. :) Men har du inte intresset eller tiden för det så blir ju din uppfödning inte ett dugg bättre än den där blandisuppfödningen, oavsett om katterna råkar vara av samma ras eller inte, och en "riktig" uppfödare har ju inget intresse av att varumärket ragdoll eller det egna stamnamnet medverkar i sådana sammanhang. Du får självklart göra vad du vill med din Elsa, men det är lika självklart att en "riktig" uppfödare inte vill bidra om det inte är uppfödning på riktigt. Riktiga uppfödare tycker nog helt enkelt att både katter och kattungeköpare är värda riktig uppfödning. Oavsett om det gäller en enda kull. Att man inte har tid eller lust att lägga det jobb som krävs för att det ska bli så pass intressant att någon annan vill hjälpa till med sin hane, kan för övrigt aldrig vara någon annans fel. ;) Men din Elsa ser jättefin ut på bilden du lagt ut, helt klart avelsmaterial rent utseendemässigt tycker jag! :) Så om du bestämmer dig för att lägga den tid det tar att göra det på riktigt, så hittar du säkert din hane. Och annan hjälp kan du säkert också få här inne. Lycka till igen! :)