S*Jörgårdens Panda
Men heeeej lilla Panda! <3 <3 <3
Så fin han blivit!
Vilken otroligt cool och personlig teckning han har!
Sajtvärd Katter iFokus
Han är jättefin! Kommer ihåg att jag har sett honom på #2's hemsida :)
Tack! Ja han är en riktig goding!♥
//
Lena
Oj, #1's hemsida menar jag ju såklart :)
När jag kommer hem blir jag mött av ett helt hundgäng som kommer springande i flygande fläng. Men först av alla springer Panda med svansen takt upp! ♥ En rolig syn är när han leker att min unghane är en råtta som ska jagas och bitas ihjäl. Jag får många skratt varje dag!
//
Lena
#7 Ja, man måste nog vara katt för att lyckas få den vinkeln på huvudet att se bekväm ut!😃
Sajtvärd Katter iFokus
Jahapp - utless på kattens gnölande om äcklig mat gör jag just nu ett experiment. RC, Four Friends, Hills, Iams, Eukanuba och Orijen i olika skålar. Än så länge leder Orijen. Stort.
//
Lena
Eukanuba liger nu jämsides med Orijen. Hills som god 3:a. Sist, t o m efter det förhatliga Four Friends, Royal Canin Ragdoll. Det har han inte ens smakat på fast det är nytt foder.
Tycker han har god smak, kissen!
Bäst tycker han om min hemtorkade kyckling, den vill han äta enbart och dygnet runt om han fick, men det får han bara som godis när hundarna får sin godis.
//
Lena
Eukanuba Hairball är det godaste fodret, tätt följt av Orijen. Jag är lite förvånad över att katten anser Eukanuba är godare än Orijen. Men ser samma sak hos hundarna - dom föredrar efter ett tag foder som inte är extremt köttbaserade.
Fortfarande har han inte tagit en enda tugga av Royal Canin Ragdoll. Själv tycker jag extremt illa om RC, så det är jag glad för. Anser inte att Eukanuba är världens bästa foder heller, men vill katten ha det så får han.
//
Lena
Nu har Panda valt mat. Allt gnatande om annan mat har slutat. Han äter inte ens blötfoder längre. Det blev - trots allt - Orijen. Tror jag ska köra på det plus Eukanuba hairball som också faktiskt går att äta.
//
Lena
Lycka till med matbestyren! :)
Åh så fiiin Avatar! <3
Får jag låna den till min blogg?
Kan du inte lägga upp en snygg bild i helfigur från sidan och en rakt framifrån på ansiktet?
Vill så gärna se hur Panda ser ut nu!!! :)
Han är den mest coolt tecknade Ragdoll jag någonsin sett, helt kritvit förutom sin bruna fläck över höger öga och så svansen helt brun. Feltecknad, men så underbart fräck teckning och så hans härliga knallblå ögon till det. <3
Så såg han ut som liten 7 veckors bebis, inte mycket färg alls då…
Från sidan, när han ska skrämma Chihuahuavalpen! ;)
Panda hade en höjdardag i går - en av årets sålda valpar ca 8 månader kom på besök och stannade några timmar. Valpen och Panda lekte timme ut och timme in. När Panda inte satt i alla knän och blev beundrad förstås.
Efteråt var Panda så trött att han tvärsomnade! Sov hela natten utan att gå omkring på mig en enda gång!
//
Lena
Så fin och söt han är med sin nya leksak!
Sajtvärd Katter iFokus
Åh så go han ser ut!
Tack! ♥ Hörni, är han inte långhårig för sin ålder…? Ca 7 månader. Tycker han kämpar på bra för att hålla pälsen i skick. Han är så rar att jag är bra sugen på en raggis till… Försöker behärska mig men det är svårt när man ser alla fina ragdollkort…. En liten tjej….. :)
//
Lena
#25 Ja, jämfört med hur Oberon såg ut vid 7 månader ser Panda både långhårigare och kraftigare byggd ut.
Jag förstår att du blir sugen på fler! Är Panda ensamkatt i nuläget?
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, ensamkatt med tillgång till 5 hundar. 🙂
Visst har han kraftiga tassar? Ser ut att bli en bamsekisse om man tittar på tassarna
//
Lena
Men oj vilken cool bild med alla hundarna!!!! <3
Ja shibafolket tror inte den katten är verklig utan bara ett påhitt…. 😃
//
Lena
Å vilken härlig katt, jättefin och som sagt stor och pälsig för att vara bara 7 mån :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Tack LoAEmma! (skulle ha lagt in en smily men det fungerar inte i dag så du får föreställa dej ett hjärta…)
//
Lena
jätte fina bilder på bara hund och katt och oj vad mysigt ni har de i soffan,sover alla i sängen med;)? isåfall behöver du knappast täcke hihi
Ha ha - ja alla FÅR sova i sängen om dom vill. Nu när det är vinter blir det varmt för sådana pälsar att sova i sängen - så dom ligger hellre någon annan stans. Panda sover i sängen av och till men han kommer alltid och har en kelstund när det är dags att kliva upp. Han är så rolig - av och till är han en riktig racerkatt men han är lugn och kelig däremellan. Han är bestämd med hur han vill ha det och det kan hända att han blir arg om jag missar att förstå - när han förklarar så tydligt! :) - och då sätter han en klo i mig…. :) Han missar aldrig om jag har ont någonstans eller är trött - då kommer han och ligger hos mig. En helt fantastisk katt! Halvt mänsklig!
//
Lena
oj så lång päls han har..jämårig med min tjej..men hon har mycket kortare päls.lite i ''kragen'' börjar det växa dock.. så sött så..
såå sööt
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
Ja har han inte lång päls…? Den måste ha kommit väldigt snabbt för under ca 1 vecka höll han på och tvättade hela sig så mycket att jag blev orolig att något var fel. Men nu är han lugnare.
//
Lena
vilken söt bild.. aw.. så söt panda är..brukar kalla min jasmine för panda på skojj..vet inte varför det blir så..kanske för hon är brun bicolor o börjar få väldigt mycket färg runt om ögonen.. brukar också få heta pandush då å då ahhahaha gulligt namn iafall..hihi
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
Tack!
Ja det är så himla kul hur han smälter in bland hundarna, den katten!
//
Lena
Ser ut som att världens bästa Panda har haft en bra jul! :)
Stor KRAM till honom och dig! <3 <3
Ps. Kanske ni vill prova på att ställa ut? Det finns en egen klass för feltecknade på Ragdollspecialen i Göteborg den 18 januari. :)
Världens bästa Panda har haft en jättebra jul!
Måste titta på den där utställningen, om det är möjligt…. Göteborg i januari kan gå jättebra men också vara en fara för ens liv att fara till om snöstormarna slår till…
//
Lena
Häromnatten blev det ett sent sänggående - Panda blev upplivad och fick en racerattack sisådär mitt i natten, vilket matte inte uppskattade. När det inte blev lugnt inom rimlig tid fick han gå ut ur sovrummet - och nejdå, han är inte ensam, det finns hundar att sova med.
På morgonen är han den förste att galoppera uppför trappan, när han hör att jag vaknat till. Vilt kurrande tar han tag om min nakna fot och låtsasbiter.
Annars har han just nu som vana att sova varje natt i min säng. På morgonen när vi vaknat kommer han upp och ligger vid halsen och kurrar och kelar.
Han är så rar!
//
Lena
Känns som länge sen jag skrev men det var det ju inte - tiden går fort…
Just nu har vi många kennelbesök på helgerna. Intresset för min ras, shiba, är stort. Sen ska några av tjejerna förhoppningsvis ha valpar i vår. Förra helgen hade vi en extra hund här, en av förra vårens valpar var på besök.
Allt sådant tycker Panda är jätteroligt! Han är verkligen i sitt esse och kennelbesök faller inte bara för hundarna - jag brukar få kommentarer efteråt om "den underbara katten".
Men alla gillar faktiskt inte att få en katt i knät har jag märkt… - en del blir lite stela….. Konstigt….
Att få världens bästa katt i knät ska man vara stolt över!
//
Lena
Fina bilder du har tagit. Speciellt #51 tycker jag ser extra rolig ut ❤️🙂
Tack! Ja han var ganska stolt när han lyckades klättra upp och sitta kvar där! :)
//
Lena
Han är jättefin! Stor ser han ut! Vad väger han?
vilka ögon.. och ännu mera päls har det blivit..hihih så fin
Oj, vad han utvecklats bra, "min" lilla Panda. <3
En stor vit fluffboll har han blivit. ;) Ska bli spännande att se honom som fullvuxen om sisådär 2 år, när han vuxit i sina öron ordentligt också och breddat sig ännu mer! :)
Nu kanske det bara är bilderna, men det ser ut som att han fått problem med svarthaka… Stämmer det, eller är det bara matrester på hakan eller nåt med bilderna? Om det är svarthaka så är det bra att få bukt med det på en gång.
Heja Panda som ger bra och positiv reklam för Ragdollrasen! <3
(Men sätt dig inte i knä på vem som helst. ;))
Kan inte se annat än att hakan är lite rosa?
Är det något fel och vad ska man göra åt det?
//
Lena
Han har inte klåda eller visar att han är irriterad på något sätt?
//
Lena
Han väger 4.3 kg och då är han ganska rund om magen.
Har tittat på hakan igen och tror att det är bilderna som gör, att det ser värre ut. Han är lite rosa längst fram bara och inte en svart prick.
//
Lena
HÄR finns en gammal tråd om ämnet svarthaka, bilder från google och en annan tråd från kattforum.
Som jag har förstått det kan det hjälpa att inte använda plastskålar för mat och vatten (i förebyggande syfte).
Att "behandla" svarthaka kan göras med
klorhexedin
olivolja eller
alsolsprit (spriten kanske mest om det blivit infekterat?).
Finns säkert fler lösningar, men där har du några. 😛
Ja jag kollade!
Plockade fram olivoljan för säkerhets skull - nu fick jag lära mig något nytt! :)
Nej plastskålar använder vi inte, bara keramik. Och metallskålar för vatten.
//
Lena
Lycka till! :)
Sån äckliga bilder!!
Har aldrig sett något liknande i verkliga livet - hur vanligt är svarthaka?
//
Lena
#64 jag skulle tro att det inte är helt ovanligt, men att det kanske inte blir en jättegrej ofta (speciellt om man är lite med på noterna och behandlar i rätt tid). Har för mig att det är som vanligast på fertila hankatter?
Aha… Har aldrig haft en fertil hankatt så det kanske är därför jag aldrig sett eller hört talas om det…
Tycker hakan ser helt normal ut men smörjer med olivola för säkerhets skull…. några dar…
//
Lena
#66 Skulle nog säga att om du inte ser små svarta prickar på hakan eller i pälsen på/runt hakan så har han nog inte det. :) Men det skadar väl inte att smörja in lite :)
Nä… det skadar nog inte, men han tycker det är konstigt… :)
Tack för svar och råd!
//
Lena
Låter bra att det inte verkar vara svarthaka. :)
Kanske är lite matrester eller annan missfärgning. ;)
Ja han är lite gul i färgen på hakan. Tvättar ni era katter på hakorna eller hur gör ni? :)
//
Lena
He he. …. Kennelbesöket idag åkte hem och ville fundera på om dom inte hellre ville ha en ragdoll än en hund…… Så kan det gå när världens bästa katt bor hos en! :):):)
//
Lena
*fniss* hör inte till tråden, men jag måste undra…
om man inte kan använda sina karma-poäng till något och inte kan jämföra dom - och måste undra hur man får dom? sitter någon och läser mina inlägg och trycker på "PLUS" varje gång jag skriver något trevligt…? -så undrar jag:
- vad ska man ha dom till? Någon som vet?
//
Lena
Karmapoängen ska väl bara visa vilka som är trevliga på iFokus? Tror inte det är nåt annat, iaf inte som de gått ut med. Detstår nåt om att man får dem när man bidrar med nåt som ökar trivseln på sajterna osv osv. :)
Men hur vet jag graden av min trevlighet när jag inte kan sätta poängen i relation till något annat? :)
//
Lena
What? Karmapoäng? Hade jag ingen aning om att man fick. ;)
Men nu ser jag ju min poäng däruppe till höger! :)
Jadu, jag håller med, vad ska man med den poängen till?
Vi kanske kan börja jämföra våra poäng? ;)
Nu tappar Panda päls! En stor tuss blev resultatet av genomkamningen i dag.
//
Lena
Panda är den enda katt jag någonsin haft som kan skilja på hundarna. Han vet helt enkelt vem som är vem och han vet om det kommer in en ny hund bland dom andra. Jag hade en bondkatt som aldrig förstod detta, hon drog alla över en kam. Hund som hund i hennes ögon. Undrar om Pandas begåvning har att göra med ragdollens otroligt höga sociala kompetens? Han är helt enkelt mer intresserad av oss som bor med honom! :)
//
Lena
Hur märker du att han kan skilja på dem? :)
gud vad jag älskar bild #21.. ser ut som en isbjörn HAHHHA sikken sötnos…
tappar han päls.. får han längre päls nu efter det här.. ?? min tjej börjar få ordentligt med päls nu senaste tiden.. Har för mig panda var lika gammal som jasmine eller.. runt 9-10 mån? mkt päls din lille har redan
Aloe.Vera - ja Panda är född i maj så han är ca 9 månader nu!
Skörbjugg - hur jag märker att Panda kan skilja på hundarna? Jo - dels har han skapat olika relationer till hundarna och han vet vilken hund han har vilken relation till. Han kör t ex olika lekar beroende på vilken hund som vill leka.
Men allra tydligast syns det som nu, när jag fått hem en tik för parning. Tiken gillar inte katter och morrar åt honom om han kommer för nära. Det behövdes bara 1 gång så mindes han sen - den hunden (som är född här och ser ut och beter sig som alla de andra) håller han sig undan.
När min gamla bondkatt råkade ut för samma sak lärde hon sig aldrig utan ramlade alltid in i just den hunden som var på besök och blev sen rädd för alla hundar om hon någon gång råkade illa ut.
Men Panda, han vet! :) Klok katt.
//
Lena
Aha, vad intressant. :) Låter verkligen som en klok liten kissemiss. :)
Gud! vad jag älskar den här katten….. 😛💖
//
Lena
Jag är inte så mycket för katter då jag har lite rädsla/stor respekt för dem sedan jag var liten men jag måste verkligen säga efter att ha snubblat in hit på Ragdoll;
Jisses vilken stilig herre!! Teckningen är ju bara för underbar <3
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tack så jättemycket!
Ja jag tycker ragdolls är helt underbara och helt speciella!
Jag har ju en hundras som beskrivs som kattlik och nu har jag en katt som beskrivs som hundlik.
Det jag gillar är det svenska "lagom" - en katt som är lagomt aktiv, lagomt keliga, lagomt klängiga, lagomt coola etc etc…
Panda klättrar aldrig i gardiner, klöser inte på möbler eller tapeter, välter inte blomkrukor. Däremot springer han runt på golvet och ibland i möblerna - helt ok för mig utom möjligen möblerna…
Han kelar lagomt och blir aldrig klängig. Följer alltid med mig och håller mig sällskap överallt men är aldrig besvärlig.
Det jag gillar mest är hans stora förmåga att gå i relation. Hur fäst han är vid mig. Bara älskvärd och vänlig. Han är HELT fantastisk!! Och han är den intelligentaste katt jag någonsin haft!
//
Lena
Märkligt Ibland liten och ibland stor
//
Lena
Panda är en riktig hund - fast han är en katt…..
När Pärlans valpar kommer om ett par veckor så blir det så småningom så, att dörrarna kommer att vara mer öppna. Så därför provar vi redan nu hur det går med öppen dörr. Men Panda skulle inte drömma om att hoppa över staket och försvinna. Där hundarna är, där är han.
//
Lena
Någon som just sett min Panda in action med valpar och sett hur han ligger i trädgården och tittar sade just: "Panda är ingen katt, han är ett special-väsen från rymden."
Ligger något i det! 😂
Alla mina grannar säger, att dom ska ha en ragdoll. Pensionärer vars hund är gammal säger detsamma - det blir ingen ny hund, det blir en ragdoll. ❤️
//
Lena
Härligt Lena!
Det låter som att Panda gör bra reklam för sin ras! 😃❤️
Pussa godingen och lillsyrran från mig! ❤️ ❤️
Snyggt jobbat Panda! Fortsätt övertyga folk :D
Igår var en kompis hit och hälsat på. Det var ett tag sen hon var här sist. Det slog mig att Panda har utvecklats väldigt mycket sista månaderna. Han blev 1 år i maj. Dels har han vuxit och väger dryga 6 kg. Men mentalt har det hänt något. Min kompis stirrade helt fascinerad på honom. "En mästarkatt" sa hon. Jo…. Det är nog det som han är. En mästare. Det är t ex bara han som uppfostrar vår valp. Hundflocken är för mesig. Men Panda sätter gränser. Han är aldrig elak. Men PANG! får valpen ett slag i huvudet eller ett bett i örat om hon inte är tillräckligt respektfull. Jag har sagt det förut! Världens bästa katt! Full av stolthet. En mästarkatt.
//
Lena
Igår var en kompis hit och hälsat på. Det var ett tag sen hon var här sist. Det slog mig att Panda har utvecklats väldigt mycket sista månaderna. Han blev 1 år i maj. Dels har han vuxit och väger dryga 6 kg. Men mentalt har det hänt något. Min kompis stirrade helt fascinerad på honom. "En mästarkatt" sa hon. Jo…. Det är nog det som han är. En mästare. Det är t ex bara han som uppfostrar vår valp. Hundflocken är för mesig. Men Panda sätter gränser. Han är aldrig elak. Men PANG! får valpen ett slag i huvudet eller ett bett i örat om hon inte är tillräckligt respektfull. Jag har sagt det förut! Världens bästa katt! Full av stolthet. En mästarkatt.
//
Lena
Fiiina Panda!😍
I väntan på en ragdoll... <3