Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2039 ggr
Sofia54321
0

Katt på båt/ landställe

Hej! Vad tror ni om att ha ragdoll på båt? När vi kommer fram till ön kan man rasta dem, så katten behöver inte vara instängd i båten helatiden. Och tror ni man kan ta med dem till landstället eller båten varje helg på sommaren/ våren? Jag har hört att ragdoll är lugna och anpassningsbara. / Sofia

[Djupdal]
1

Väldigt många katter åker ju på utställning var och varannan helg, så om man jämför med detta så borde det kunna gå jättebra! :) Tror det stämmer att ragdoll generellt är en av de coolaste raserna, som inte stressas så mycket av nya situationer, men alla katter är individer och någon markant skillnad jämfört med andra semilånghåriga raser tror jag inte att det är.

En idé kan vara att inte leta kattunge, utan försöka hitta en omplaceringskatt som redan visat att den inte har några problem att resa, för jag tror själva resan kan vara värst. Många före detta avelskatter har fått åka runt en del, och visat att de klarar det bra, så du kanske kan prova att hitta en sådan? :)

Lycka Till!

Sofia54321
0

Tack! Om man har dörren öppen, smiter de ut ur huset lätt då?

Myrrami
1

Du kan sätta en nätdörr eller som jag som har barnspärrar fönster och terassdörr så att de kan stå på glänt utan att katten tar sig ut. Animail har en artikel om att ta med djuren på båten.

http://animail.se/batliv-med-hunden-och-katten.html?utm_source=Animail_nyhetsbrev&utm_campaign=bfa1a3adcc-Nyhetsbrev_2014_28_maj_SE&utm_medium=email&utm_term=0_5a2a17dbee-bfa1a3adcc-394239309

Lotta Sjöö
2

Vi åker till vår stuga nästan varje helg och Lykke klarar bilturen bättreför var vecka. Ett råd jag fick från vet på radion var: Ha katten i transportväska/ bur Täck gärna tre av burens sidor Prata med varandra, ha radion på låg nivå. Svara inte på Kattens "gnäll". Då bekräftar vi deras oro. Vi upplever att vår Ragdoll har anpassat sig kanon när vi följer dessa tips. Hon ligger ner och är tyst de 40 minuter resan tar. Vi har oxå märkt att nu vet hon nästan att vi är framme, då visar hon det med att jama och resa sig och "pratar" lite mer med oss. Det kommer att gå jätte bra om ni följer dessa tre råd, tro mig för vi har provat allt innan👍

VildaVittra
2

Något vi lärde oss med katten Tusse när vi var ute och åkte båt var att det var förenat med livsfara att ha katten kopplad. Han försökte hoppa i land, men snöret räckte inte till, så han hamnade mellan båten och en berghäll.

Så se till att snöret är i kortaste laget. 

Kissen klarade sig dock, men inte hans värdighet. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lyckans07
0

Vi har våra med oss på landet vilket funkar utmärkt. Vår ytterdörr står alltid öppen men nu när vi har katter så måste vi komma på en bra lösning, typ näta in altanen men det är en svår historia IOM att ingen av oss är händig öht. Och det känns så trist att behöva smälla igen dörren i nosen på dem då de gärna vill smita ut

Sofia54321
0

Okej, tack för alla svar! Kan katter bli sjösjuka?

Sofia54321
0

Eller jag vet att de kan bli sjösjuka, men är det så troligt med ragdoll?

pebb
0

Ha gärna flytväst på katten om den är på båt, finns ju såna för små hundar :)

Niccole
0

Båt har jag inte prövat, men hade med min lilla Tingeling till mina föräldrars landställe en helg där hon stormtrivdes i koppel ute på altanen. Såg bara till att hon kunde gå in när hon ville och hade tillgång till vatten och mat, men hon låg helst ute hos oss haha. 😃 Sen har jag bara tagit med henne i stort sett överallt när jag ska någonstans och hon älskar det 😊